Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av MickeLina »

Vad är en PAL (den blåa med GM-text på bilden nedan)?
Jo det är en låda som gör att man kan koppla in sin Apple produkt på C6:ans original NAV, alla val gör man ifrån displayen så som låtar,volym osv.
När den dök upp på marknaden tillslut så var den from årsmodell 2008 och den kanske kunde fungera på äldre, dock ej med alla funktioner. Dessutom fungerade den bara på NAV ihop med xm-mottagare, surt då jag själv har en 2005 EU-bil utan xm-mottagare.
Dock finns det ju eldsjälar inom Corvette världen och en av alla dessa heter Ray Kawal http://www.kawal.net/vettemods.htm och han har gjort/utvecklat en version 2 av PAL:en.
Han har gjort så den fungerar på alla årsmodeller av C6:an oberoende av NAV och xm-mottagare och även gjort så den monteras på 5-10 min (GM original version ska kopplas in på baksidan av NAV:en), dock får man fortfarande inte PAL:en att fungera på EU-bilar.
Det har gått många mail mellan mig & Ray där vi pratat/funderat/försökt komma på varför det inte fungerar, trodde tillslut att det är RPO kod UL2 (EU radio frekvens) som gör att det inte funkar.
Jaja jag har gjort sämre affärer än så så det blev ett köp av en PAL Version 2 ifrån Ray för att testa själv här hemma:

Det tog bara några dagar från order till det ringde på dörren och en PAL lämnades över, Rays smarta kabel till höger i bild
Bild

Inkopplingen gör man via bilens original xm-kablage eller via xm-mottagaren, cupen har detta på vänster sida i bagaget
Bild Bild Bild

På en cab tar det några minuter till då vattenfallet måste monteras bort, sitter med bla 2 torx
Bild Bild

Sedan när allt är inkopplat så får man denna snygga bild på IPoden
Bild

Och hur har det gått......har jag fått PAL:en att fungera, har testat på 2 Corvetter (Cupe för där går det snabbast att koppla).
#1, 2006 med NAV och xm-mottagare, US-import omställd med TechII:an: Här fungerar PAL:en EJ :cry: .
#2, 2008 utan NAV men med xm-mottagare, US-import omställd med TechII:an: Här fungerar PAL:en :mrgreen: .
#3, 2007 med NAV och xm-mottagare, US-import omställd med TechII:an: Här fungerar PAL:en EJ :cry: .


Har bla min 2005 kvar att testa som troligen inte kommer fungera pga RPO UL2, dock vet man ju aldrig............
Jag har även en 2010 utan NAV och xm, US-import som ännu inte sett TechII:an att testa på.

Det jag söker efter är en NAV bil som har kvar xm1/2 på displayen, detta försvinner tydligen efter TechII:an gjort sitt.
Har du en sådan bil och finns i Sthlm området och vill hjälpa till får du gärna höra av dig.
Senast redigerad av MickeLina den lör feb 02, 2013 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av Hejdarn »

Kul grej! :) Jag har ingen bil i STH men om behovet kvarstår i vår så kommer 2009an (EU) med Navi att stå hos Anders på R-Tune en liten stund. Själv så skulle jag vilja koppla in en icke-äpple spelare på stereon men har inte sett några bra lösningar. Jag får väl klura lite på en sådan lösning och posta här om jag hittar på något.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av Corinthian »

Hello!
Jag är intresserad av en sånhär manick!
Ska försöka kolla om min har XM1/2 ikväll... dock kan jag inte åka nånstans då bilen står uppallad... men jag finns ju nästgårds till dig, mickelina.

Vad kostar en PAL v2?
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av MickeLina »

Corinthian skrev:Hello!
Jag är intresserad av en sånhär manick!
Ska försöka kolla om min har XM1/2 ikväll... dock kan jag inte åka nånstans då bilen står uppallad... men jag finns ju nästgårds till dig, mickelina.

Vad kostar en PAL v2?
Priset är $185 + frakten ca $36
Jag skickade ett PM till dig oxå.
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av Fidde »

Inga nya framgångar i projektet?
Vi väntar med spänning. :D
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av Corinthian »

Fidde skrev:Inga nya framgångar i projektet?
Vi väntar med spänning. :D
Jag med...
Den fungerade inte i min bil iaf. US 2007 med XM & Navi omställd till EU.
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av MickeLina »

Jag letar fler bilar att testa på:

# Söker US som ännu inte är omgjord till EU.
# SV/EU bil utan Nav

Jag ska försöka få tid över att pröva på min i närtid.....
c6kp
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 10, 2013 18:15

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av c6kp »

Jag har en SV-bil med nav från 05, testat på en sådan?

Mvh
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av MickeLina »

c6kp skrev:Jag har en SV-bil med nav från 05, testat på en sådan?

Mvh
Nopp, känner mig jätte slö................ har inte orkat testa på min egna sv-sålda 2005:a nav bil, har ju cab så måste skruva bort 2 torx innan det går att testa.

Ja jag vet det är skitslött men ska försöka ta tag i detta igen.

När jag köpte PAL:en så var GM säkra på att det skulle funka på bilar som var direkt importerade ifrån US, jag fick möjlighet att testa detta ihop med Corinthian men tyvärr fungerade det ej.
Något ändrar sig i Nav stereon när man är där med Tech2:an och gör om den till EU-bil, däremot påverkas tydligen inte stereon/radion utan Nav.
Frågan är om man kan kringå detta för det finns lite i Tech2:an i radio menyn att slå av på (om man nu vågar det...)??
c6kp
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 10, 2013 18:15

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av c6kp »

Okej, ja jag har också en cab från 05, dock uttagen 07, kanske gjordes en uppgradering? Hade varit supersnällt om du meddelat när du provat detta på din bil, annars får man hitta på en annan lösning, koppla in blåtand eller något?

Mvh
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av Hejdarn »

Kul och intressant projekt! :D
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av sunel »

Hej,

Jag har en flyttgodsbil C6 2008 coupe med nav och full US spec, ej ändrad.

Kan det vara intressant så kan vi träffas på någon träff och kolla.

Bor i Varberg så man är inte i Stockholm så ofta precis 8)

Kunde vara en kul pryl till bilen!
Alex-Z06
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: fre jun 01, 2012 22:55
Ort: Åkersberga

Re: Projekt GM Personal Audio Link (PAL)

Inlägg av Alex-Z06 »

Jag har en Z06 -06 med navi.
Import från tyskland när den i princip var ny har jag för mig.
Skulle gärna vilja ha AUX så om du vill prova får du gärna testa på min :)
Bor i Åkersberga men kan röra på mig också :)
//Alex, 070 750 18 10
Skriv svar