Laga sprucken original kofångare eller köpa nytt?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valentin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jul 27, 2016 23:19

Laga sprucken original kofångare eller köpa nytt?

Inlägg av Valentin »

Hej

Original kofångare på en 1974 C3 har spruckit , tidens tand :!: och nu är frågan?

1) skall man laga och kan man då kalla den original fortfarande efter reparation eller
2) fixa nya och isåfall vilken typ av material ....kan den fortfarande då kallas original ?
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Laga sprucken original kofångare eller köpa nytt?

Inlägg av FreddanLS5 »

Det beror väl lite på hur trasig den är. Handlar det om en eller flera,stora skador, så hade jag nog kanske funderat på en ny men det är ju oxå en kostnadsfråga. Ja klart den är original även om dem är lagad,iaf om du frågar mig :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Laga sprucken original kofångare eller köpa nytt?

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Dessa nos och rumpdelar har begränsad livslängd..
Laga småskador, byt till glasfiber om det är större skador!
Corvette Sweden (Tidblom) har nog nya bitar!
Original eller inte, vem ser skillnaden?
Och framför allt: Gör som DU vill ha det!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 26, 2015 23:35
Ort: Lidingö

Re: Laga sprucken original kofångare eller köpa nytt?

Inlägg av drClasse »

Hej!

På min sjuttitrea verkade nog nosen (beteckningen kofångare är väl arkaisk mer från tiden då järnvägen gjorde sitt segertåg över Mellanvästern) original och sprucken var den mitt i. Genom att jag råkade skada fronten när jag skulle köra in i mitt garage våren därpå (numera backas alltid) och stötte mot en trave vinterdäck till Volvon spräcktes nosen ytterligare så att en hel bit föll ur. Gummit var alltså väldigt sprött. Nu hade jag själv gjort en skada på bilen och åtgärdade den genom mitt försäkringsbolag. Dom lät Corvette Sweden gjuta upp en ny uretanfront som blev väldigt bra och lackade den så att ingen färgskiftning syns. Fördelen med uretanfronten är att skarven mot karossen är synlig om man tycker att man vill ha det som original. Håkan Eriksson på CSweden sa att de flesta sätter på den motsvarande glasfibernos de gjuter upp på beställning.
20160804_155108.jpg
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Laga sprucken original kofångare eller köpa nytt?

Inlägg av Chrippe »

Jag satte dit glasfiber både fram och bak från Tidbloms.
Då glasfiber är mycket lättare att få till att liva perfekt med karossen , med perfekt springa.
/Christer 8)
Skriv svar