Vilken olja...?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Vilken olja...?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Snart dags för första oljebytet i min ägo.

Fram med de subjektiva synpunkterna på vilken olja jag skall köra med...

Maskinen ifråga är en (förmodat) lågkompad 350 med en Edelbrock 600 och i övrigt okänt innehåll.


Mineralolja, delsyntet eller helsyntet, vad tycker ni?
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

En bra Mineralolja,tex 10-40 alt 20-50. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Hmmm....
Hur mycket olja ryms i en småblock, inklusive filtret?
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Alltid mineralolja. Och helst en Amerikansk.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Ac Delco 15w40 mineralolja kör jag med eller den heter Delhpi nu tror jag
funkar finfint
jag får i 5 liter i min inklusive filter
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Lånar den här tråden lite.
Någon som har erfarenhet av Pennzoil, jag har hört att den ska vara bra för lite äldre bilar...
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Jag har lite den känslan att det inte finns speciellt dåliga oljor längre.
Jag köper den billigaste mineraloljan och byter ganska ofta. Men hade jag en dyrt renoverad motor skulle jag kanske kosta på mig något bättre.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Spelar nog ingen större roll bara det är en mineralolja inget turbotjafs e.dyl.
Jag har testat med både Penzoil och Castrol och även Biltema's mineral oljor.
Har inte märkt någon skillnad på någon av dem.

Castrol hävdar att deras olja är till för just "gamla" motorer med lite större lagerglapp o.dyl så vanligtvis så använder jag den.
Kanske mest för att jag hittar Castrol på Micro som ligger två stenkast bort :?

Ca 6 liter brukar det väl gå åt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Själv kör jag på Shells mineralolja men det beror ju på att den lokala bilcluben säljer det o överskottet går till cluben :lol:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

gbak skrev:
"Castrol hävdar att deras olja är till för just "gamla" motorer med lite större lagerglapp o.dyl så vanligtvis så använder jag den"

Har inte du en helt nybyggd motor gbak? :roll:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jo visst är det så!
Men jag gillar dunken's utformning :lol:

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

gbak skrev:Jo visst är det så!
Men jag gillar dunken's utformning :lol:

Bild
Ja det är ju en anledning så god som någon :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
desperado
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 21, 2007 18:49
Ort: Växjö

Inlägg av desperado »

Jag körde med Motul helsyntet i min 327:a, efter en säsong var lagerna som nya... oljan analyserades på fabriken och dom tyckte jag skulle hälla tillbaka den i motorn igen...iofs. ingen standardmotor, växlingslampan tändes på 9000rpm så visst f-n funkar det med syntetolja oxå. Huvudsaken är att det är bra kvalitet på oljan oavsett om det är mineral eller syntet, var och en blir ju salig på sin tro..
original är för gubbar!!
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Debatten om vilken olja som passar bäst till våra gamla motorer med solid/hydrauliska lyftare pågår som bäst på chevelles.com

http://www.chevelles.com/forums/showthread.php?t=195620

Konsensus verkar vara att miljövänliga oljor som utvecklast för att möta EPA:s nya krav from 2007 är direkt dödliga för gamla motorer. Man skyller nu allt ont på de lägre halterna av olika föreningar med zink och fosfor som bas, eftersom dessa tillsatser hjälper mot slitage under högt kontakttryck mellan två metallytor. Dessa halter har nu dramatiskt minskats iom de nya miljökraven och vips så har man fått problem med utslitna kamaxlar och lyftare. Med vässade motorer som har aggresivare utformning på kamprofilen sägs problemet vara mer påtagligt. Det finns nog fog för viss oro eftersom eftersom både Lunati och Comp Cams utfärdat direkta rekommendationer om vilka oljor som bör användas vid inkörning av ny kamaxel/lyftare.

Skrämselpropaganda eller ett infall av amerikanska amatörtribologer, jag kör i alla fall på Shell Rotella T rak 30 W diselmotorolja som fortfarande har höga halter av ZDDP, P och Ca. Denna olja är också avsedd för bensinmotorer.

Jag är i färd med att köra in min nybyggda motor riktigt med denna olja + EOS från GM, sedan byter jag till en riktigt racing olja med de tillsatser som behövs för att kunna gasa på med gott samvete. Ett oljebyte får kosta lite mer bara jag slipper riva motorn igen om 1500 mil eller så...

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Jag kör på Quaker State... men som alla andra sagt, de flesta mineraler funkar, så länge man håller sig till rekommenderade bytesintervaller och håller koll på nivån.

Fast vid inkörning av motorn använde jag vanlig mineralolja från lokala OK eller Q8 ... funkade utmärkt ... som sagt vissa vill inte chansa och vill bara ha det bästa ... Men det kanske ska poängteras att motorn rasar inte bara för att man kör på lokala mackens olja.
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Inlägg av Mardigan »

Biltema har numera en 20W-50 mineralolja som dom påstår lämpar sig för äldre motorer, antar att det är en statoil olja.
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej

Kastar in en brandfackla (kul i oljan va?)
Varför inte syntet? Den bästa oljan som tillverkas nuförtiden.
Hittade den här på Lantmännen. Dom har oftast bra priser.
http://www.agrol.se/se,motoroljor___per ... torer.html
Jag menar den som heter Agrol Spectra. I säkerhetsbladet framgår att den även har de zinkföreningar som tidigare nänmts som goda finns med.
Klistrar även in en synpunkt som framförts i en annan bilklubb jag är med i.

SYNTETOLJA I SAMLARBILEN?

I sin strävan att ta fram bränslesnålare motorer har valet av olja kommit att spela en stor roll för biltillverkarna. En tunnare olja kan spara flera procent bränsle och dessutom ge renare avgaser. Oljebolagen förser oss med allt bättre och tunnare oljor, men törs vi använda dessa produkter i våra äldre fordon?

Efter energikrisen på 70-talet började utvecklingen gå mot tunnare smörjmedel. Fram till dess hade oljorna bara blivit tjockare i takt med ökat effektuttag hos motorerna, som i sin tur möjliggjordes av det alltmer högoktaniga bränslet. Avskaffandet av den fria farten i Europa och övergången till större motorer gjorde att behovet av raka oljor av hög viskositet samt 20W-50-oljorna inte längre var lika stort. När de syntetiska oljorna i början av 80-talet började få större spridning fick vi oljor med minskad viskositet och bibehållet gott smörjresultat. Denna utveckling har fortsatt och idag saluförs oljor av viskositeter som teknikerna bara för några år sedan ansåg otänkbara. Resultatet har blivit bilar som drar mindre bensin och som har lägre emissionsvärden, framför allt under den kritiska uppvärmningsperioden. Oljor med viskositeten SAE 0W-30 och 0W-40 finns idag hos några tillverkare och inom ett par år kommer vi säkert att få se viskositeterna SAE 5W-20 och 0W-20 på marknaden. Gemensamt för alla dessa smörjmedel är att de tar sikte på moderna motorer och deras krav. Frågan är var detta lämnar oss med äldre, ibland slitna, motorer tillverkade för helt andra smörjmedel?

VISKOSITET=tjocklek. Mäts enl SAE-systemet där 0W är den hittills tunnaste motoroljan och 70 den tjockaste. W står för winter och mäter oljans viskositet i det riktigt låga temperaturområdet. Beteckningen utan W visar däremot oljans viskositet vid 100°C. När vi normalt ser oljan är den rumstempererad och detta motsvaras inte av något värde på SAE-skalan vilket är viktigt att komma ihåg. Idag används så gott som uteslutande multigrade-oljor d v s oljor som spänner över minst tre viskositetsklasser.

KVALITET=tillsatser. Kvaliteten mäts enligt såväl amerikanska som europeiska system. Det amerikanska API-systemet är mest spritt, även i Europa. För bensinmotorer är de vanligaste beteckningarna SF, SG. SH och SJ. Förenklat kan man säga att ju högre bokstav efter S:et desto bättre olja. Kvaliteten hänger också ihop med tillsatserna i oljan så något generaliserat gäller att ju högre kvalitet desto effektivare tillsatser. Det omvända ger vid handen att om man vill ha en olja med så lite tillsatser som möjligt skall man söka den med så låg bokstavskombination som möjligt. Exempelvis SA, vilket teoretiskt skulle representera en ren mineralolja utan några tillsatser alls.

Varför skulle det då innebära problem att använda moderna oljor i gamla motorer? Huvudsakligen är de påstådda problemen två: Viskositeten och Detergenterna (de rengörande tillsatserna). Jag sammanfattar här några av de påståenden som du säkert har kommit i kontakt med när du talat med motorintresserade kollegor. Som med det mesta är det svårt att säga precis vad som är rätt och fel, men jag ska ge en kort förklaring varför uppfattningarna uppkommit.

Påstående:

Multigradeoljor kan man inte lita på. De bryts efter kort tid ner i tunn blaskig olja som inte smörjer vid hög temperatur. Raka oljor är det enda rätta!

Kommentar:

Bygger på erfarenheterna från vissa multigradeoljor på det tidiga 50-talet, som tyvärr hade denna egenskap. Liksom sägnen om råttan i pizzan lever påståendet fortfarande kvar i motorkretsar. Det som tunnar ut oljan är i allmänhet utspädning av bensin, något som alla oljor kan råka ut för. Raka oljor används inte ens inom F1 utan får nog anses ha spelat ut sin roll. Dock finns grupper av användare kvar som försvarar de raka oljorna t ex Harley Davidson och Briggs&Stratton.

Påstående:

Syntetoljor är alldeles för tunna, det ser man ju på dem när man häller dem i motorn. De kan vara bra på vintern, men vem kör äldre bilar på vintern? Stabila mineraloljor är modellen, se bara så tjocka och fina de ser ut när man tappar dem ur burken.

Kommentar:

Definitionsmässigt är inte syntetoljor tunna. Några av de absolut tjockaste smörjmedel som finns är syntetiska. Möjligheten att smörja vid olika temperaturer har gjort att man kan göra en syntetolja tunnare när den är kall, d v s när du häller den i motorn. I varmt tillstånd är den lika tjock som en mineralolja av motsvarande viskositet och har bättre smörjförmåga. En mineralolja klarar inte detta temperaturomfång och måste därför förses med tillsatser för att öka viskositetomfånget (sk VI-improvers). Oljor tjocknar med tiden i motorn. Oxidation gör att viskositeten ökar. När oljan tappas ur är den ofta tjockare, vilket inte är ett kvalitetsbevis, tvärt om.

Påstående:

Paraffinoljor från Pennsylvania ska det vara, bättre finns inte.

Kommentar:

Basoljan från Pennsylvania av paraffintyp var en gång mycket konkurrenskraftig. Diskussionen stod under 30-talet om naften- eller paraffinoljor. Idag görs all mineralolja för motorsmörjning av paraffinbasolja vilken framställs i raffinaderiet i det fall den inte kommer från paraffinoljekällor. Många tillverkare som intimt förknippats med Pennsylvania-oljan har idag huvudsakligen syntetoljor på sitt tillverkningsprogram. Den paraffinbas som idag hämtas upp ur oljekällor kommer ofta från andra delar av världen, exempelvis Afrika och Kina.

Påstående:

Moderna oljor tvättar alldeles för rent i motorn. Gammal smuts täpper igen smörjkanaler, med motorskador som resultat.

Kommentar:

Ett mycket gammalt påstående från den tiden då det fortfarande såldes oljor utan rengörande tillsatser (1950-talet). Idag innehåller alla moderna oljor, såväl mineral- som syntetbaserade, detergenter. Graden kan variera något, men ingen olja är utan denna viktiga tillsats.

Påstående:

Moderna oljor får motorn att låta mer. Tjock olja = tyst motor. Dessutom drar den mindre olja om oljan är tjock.

Kommentar:

Påståendet är till en del riktigt. Enklaste sättet att få en motor eller växellåda, med högt mekaniskt ljud och stora spel, att gå tystare är att slå i en tjockare olja. Vissa tunna oljor med esterinnehåll kan dock ha en rakt motsatt effekt och minska det mekaniska ljudet. Att tunn olja kan ge upphov till högre oljekonsumtion är också sant. Detta kompenseras till en del av en lägre avdunstning hos syntetoljan - 1/5 av mineraloljans.

För att möta kraven från gammelbilsägarna har många oljetillverkare tagit fram produkter speciellt för de äldre fordonen. Utmärkande för dessa produkter är:

* De har högre viskositet än moderna oljor. Såväl singel- som multigradeoljor förekommer.
* De är så gott som uteslutande av mineraloljetyp.
* Flertalet oljor är av lägre API-klass än moderna oljor.
* Förpackningarna är ofta av äldre snitt (plåtdunk).

Tillverkarna försöker härigenom återskapa atmosfären kring en olja som var typisk då bilen var ny. Likaväl som att ha en tidstypisk klädsel på föraren och en bilkudde i baksätet på bilen vill man att motorn ska få en olja som "ligger rätt i tiden". Denna olja är då tjockare, för att efterlikna oljan från tiden. Den är av mineraltyp då något annat inte fanns att tillgå. Den höll den API-klass som då gällde samt var ofta förpackad i plåtdunk. Annonserna för dessa produkter är intressanta då de försöker förmedla dubbla budskap. Dels sägs att oljan är av "gammal" typ, dels att den bygger på modern teknologi. Priset är ofta högre än för samma tillverkares lågprisoljor vilka håller samma API-klass.

Om jag nu har en gammal bil är det väl utmärkt att det finns oljor från tiden? Det är väl onödigt att köra med nya och dyra oljor? Bilen krävde ju ändå inte den kvalitetsnivån när den tillverkades. Varje olja man idag kan köpa på stormarknaden för 15:-/l har högre kvalitetsklass än vad den bästa oljan på marknaden hade för 20 år sedan. Rätt, men du får då inte heller begära att den ska ge dig de prestanda som moderna oljor ger. Det är lätt att glömma hur motorer sotade förr och att dåtida oljor måste bytas efter 150-200 mil, hur livslängden på mekaniska delar var begränsad mm. Begreppet utbytesmotor finns inte idag. Förklaringen är enkel - motorer byts sällan. Vid svåra smörjproblem, exempelvis på tävlingsmotorer, användes förr den vegetabiliska oljan (ricinolja). Denna hade genom sina polära egenskaper en utmärkt vidhäftning och gav därigenom en bra smörjning. Till avigsidorna hörde att motorn efter varje race var tvungen att plockas ner och sköljas ren från oljan, annars härsknade oljan. Plockade man inte isär motorn var det risk att ägaren också härsknade när motorn åter skulle användas.

Gammelbilsägaren kör inte så många mil om året och tycker kanske därför att det kvittar vilken olja som används. Kan vara sant, men samtidigt måste man komma ihåg att de korta och sällan genomförda körningarna kan slita väl så mycket på bilen som den kontinuerliga driften. Och visst finns det väl anledning att spara de ibland oersättliga originaldelarna i motorn om det går. Som jag ser det finns det inget hållbart argument för att inte alltid använda det bästa smörjmedel som finns. Frågan är bara vad som är bäst?

Bortsett från slitaget finns det en aspekt till på problemet och det är oljekonsumtionen. Även om slitaget är på en lägsta nivå är det irriterande om oljeförbrukningen är hög. Vissa äldre motorer drog alltid olja p g a stora toleranser, och ingenting blir bättre av åren och milen i dessa sammanhang. En anpassad viskositet kan alltså vara av betydelse.

Så till frågan om syntetoljor utgör lämpligt smörjmedel för en samlarbil. Mitt svar är utan tvekan JA. Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är skäl nog. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde. En idealisk gammelbilsolja är en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen, men aningen tjockare än nybilsoljorna. Exempel på lämpliga viskositeter är SAE 5W-50, 10W-60, 15W-50, 20W-50 eller 25W-50. Kvalitetsbeteckningen för dessa oljor bör vara API SG, SH eller högre. Alla kanske inte finns att köpa på bensinstationerna men hör då istället med tillbehörshandeln.



FRÅGOR OCH SVAR OM MOTOROLJOR

Fråga:

Är alla oljor märkta exempelvis API SG/CD lika bra?

Svar:

En kvalitetsklassning innebär bara att oljan klarat vissa prov. Stor skillnad kan förekomma mellan produkter med samma kvalitetsbeteckning. Jämför med kvalgräns vid en idrottstävling.

Fråga:

Vad kostar en bra motorolja?

Svar:

Prisspridningen på oljor är stor. En motorolja kan kosta från 15.- till 250.- litern. En syntetolja av god kvalitet kostar ca 100.- litern. Högt pris är inte alltid en garanti för att få en överlägsen produkt.

Fråga:

Vad innebär biologiskt nedbrytbara oljor? Klarar naturen oljespill?

Svar:

De oljor som saluförs som biologiskt nedbrytbara är det bara till en del och dessutom bara när de är nya! Ta alltid noga hand om spillolja!

Fråga:

Varför finns inte syntetoljor i enkla viskositeter?

Svar:

En syntetolja tillverkas ej i enkla viskositeter. Anledningen är att det naturliga viskositetomfånget får den att spänna över flera SAE-klasser utan tillsats av sk VI-improvers (tillsatser för att öka viskositetsindexet).

Fråga:

Varför får jag lägre utslag på oljetrycksmätaren när jag använder syntetolja?

Svar:

Syntetoljans låga friktionstal kan ibland göra att den inte ger samma strömningsmotstånd i oljepumpen, vilket i sin tur kan ge ett lägre utslag på oljetrycksmätaren. I allmänhet påverkar detta inte smörjningen.

Fråga:

Är syntetoljor alltid av samma typ?

Svar:

Långt ifrån. Flera huvudgrupper finns varav de vanligaste är PAO (polyalfaolefin) och olika estrar. Polyglykol och silikonolja hör också till gruppen syntetiska smörjmedel.

Fråga:

Vilken olja används inom Formel 1?

Svar:

Uteslutande syntetoljor och ofta av den typ som förekommer i handeln. Lotus-teamet använde för flera år sedan, i sin Cosworth V8, helt ordinär Castrol RS. Med de 10-cylindriga motorerna blev dessa oljor för tjocka då varvtalen ökade. Idag används oljor med viskositet runt SAE 15W-30, men finjusteras för att passa den aktuella banan och temperaturen maximalt. Typen av olja är fortfarande densamma som vi köper på mackarna.

Fråga:

Vad kan en laboratorieanalys av motoroljan utvisa och var kan man få den gjord?

Svar:

Flera stora oljebolag har egna analyslab dit man kan vända sig. Analysen kan ge besked om slitagemetaller i oljan, om vattenhalt, bensinutspädning, viskositet, glykolhalt, bastal och mycket annat. En uttolkning av värdena görs också. Priset för en analys är från 200:- och upp till över en tusenlapp beroende på vilka prov som görs. Du kan ha två huvudsyften med en oljeanalys:

1. För att kontrollera tillståndet hos oljan. (Ska jag byta eller inte?)
2. För att se om motorn fungerar på ett optimalt sätt.


Fråga:

Hur vanligt är det biltillverkare föreskriver användandet av helsyntetiska oljor?

Svar:

Det är idag ovanligt att biltillverkare verkligen föreskriver att syntetisk olja ska användas. Ford gör det för sin turbomodell med Cosworth-motor där en olja API SG 10W-50 föreskrivs. Audi gör det för sin modell S8 där helsyntetisk olja enl deras egen specifikation föreskrives. I övrigt har de flesta tillverkare bara ett kvalitetskrav föreskrivet som kan uppfyllas även av mineraloljor och delsynteter. Saab fabriksfyller exempelvis alla sina bilar, även de med turbo, med delsyntet SAE 5W-30 då man inte anser att helsynteten är kostnadsmotiverad. VAG tillämpar olika serviceintervaller beroende på vilka oljor som används. Vissa specificerade oljor tillåter bilägaren att köra 30.000 km mellan oljebytena. Av dessa oljor är många syntetprodukter. Vissa äldre bilar skulle säkert haft rekommendationen att använda synteter, om de funnits. Exempel på detta är tävlingsmotorer och hårt belastade transmissioner.

Bengt Dieden


Puh. Det här blev långt men det är ju en intresssant och viktig sak.

mvh
Börje
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Börje..!!!
Roligt att du hade denna "oljiga" text..... :lol:
Detta är precis vad "Gubbarna" från tex Castrol och Mobil har sagt när det har varit och föreläst hos Sportvagnsklubben i Göteborg (SVKG) under de senaste 20 åren...!!
Min erfarenhet av "vinkeljärn" från andra sidan atlanten är bara en ca 4-5 år gammal, men jag har aldrig fattat detta bakåt-strävande med att bla förspråka raka oljor. De "små" högvavriga racemaskiner från -60 talets Europa jag kör med för övrigt (när inte den sköna Vetten luftas) har gått strålande på Castrol RS 10-60 och Mobil 1, 5-50. under alla år. Till och med Katten (Jag Mkll) från 1962 och 18000 mil med endast en topplocks renovering 1977 har gått strålande sedan 1987 med mestadels modern delsynstet olja och då kom den klassiska XK-motorn ut på markanden 1948...
Så jag kan inte riktigt förstå varför det så ofta förespråkas "knepiga" amerikanska oljor till våra vettar....

Mvh Jocke
Corvette SB Convertible -72
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Tack för en bra och trovärdig utläggning, Börje.
Ska bli intressant att läsa de s.k. "bakåtsträvarnas" argument. Jag har delvis köpt argumenten för att man ska använda oljor av den gamla typen i den gamla typen av motorer, men nu lutar jag åt en bra syntetolja till våren.

En fråga Börje:
Om jag förstod resonemanget om moderna oljors detergenter ligger det idag ingen sanning i argumentet att det är riskabelt att hälla syntetolja i en motor som är "van" vid mineralolja? Risken man brukar prata om är att syntetoljan lösgör gamla avlagringar o.dyl. som riskerar att hamna på fel ställe? Detta är alltså helt riskfritt med moderna syntetoljor?
I mitt fall borde det ändå inte vara någon risk då den är ombyggd sedan hundratalet mil. Dessutom misstänker jag att man hällt syntetolja i den sedan dess.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Brasklapp från CompCams ang. inkörning av kam och lyftare med moderna oljor.

http://www.compcams.com/information/wha ... 1204901963

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej
Skriver lite mer om min subjektiva syn på oljor.
OBS jag är en vanlig motorgalen person ingen specialist på olja men har flera kontakter i olje-och bilbranschen.
(Wolv det har ju funnits detegenter i oljan i 50 år så det är ingen fara att byta särskilt på en nyrenoverad motor)

Jag tror att alla de oljor som nämns i tråden
är bra oljor och funkar men att de nya syntetiska oljorna får för mycket stryk.

De flesta bekymren verkar vara rörande kamaxelns kontakt med lyftarna.
Beror väl på att kammen inte trycksmörjs utan smörjs av överskott från omgivningen, det blir då viktigt med att oljan kommer dit kvickt och också blir kvar(häftar).
Jag som är gammal gubbe kommer väl ihåg Volvos B18/20 som påminner om Chevy V8 vad gäller smörjning av kamloberna. Har sett många av dessa gamla Volvo med nästan runda nockar. Samma problem fanns även på Mercedes och Chevy V8 på 60-talet. Då fanns inga syntetoljor bara mineraloljor. Se inlägget ovan om vikten av att ’köra in kammen’.

De nya och bättre oljorna drivs fram av biltillverkarna som vill ha längre intervall mellan service samtidigt som man tar ut högre effekt ur motorerna.

Vad gäller tjockleken på oljan(ex 5W-40) är det bara det andra talet som är intressant för oss
Som bara kör på sommaren(eller?). Andra siffran är oljans viskositet vid 100 graderC.
Alltså olja med beteckning 40 har samma viskositet antingen den är syntetisk eller mineral.

Är en dyr olja alltid bra? Tveksamt ! Jag har tidigare kunnat köpa BP helsyntet med 75% rabatt(jämfört med butikspris) utan att någon i försäljarledet förlorat på affären.

Trodde förresten att fler skulle hacka på mej om de här synpunkterna.
PS. Alla C5 skall ha syntet enl GM, i grunden samma motor men med rullyftare. Även till C4:or rekommenderas syntet.
/Börje

Nu ska jag i alla fall ner i garaget och böka med bromsarna på min 73:a
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Börje skrev:
De flesta bekymren verkar vara rörande kamaxelns kontakt med lyftarna.
Beror väl på att kammen inte trycksmörjs utan smörjs av överskott från omgivningen, det blir då viktigt med att oljan kommer dit kvickt och också blir kvar(häftar).
rullpinne is the shit 8)
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar