Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Moderator: ornet
Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Intressant dag...
Hej,
KKV vs SBF
Hela domen:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-16.pdf
Sammanfattning:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... %20KKV.pdf
God Jul!
//Tomten
KKV vs SBF
Hela domen:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... 012-16.pdf
Sammanfattning:
http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/A ... %20KKV.pdf
God Jul!
//Tomten
Re: Intressant dag...
OOOPS !! Detta är nog lite större än de flesta anar 

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Intressant dag...
Kan ni inte berätta mer för oss som inte är så insatta. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Intressant dag...
Vad innebär det här för klubbenRicky skrev:Kan ni inte berätta mer för oss som inte är så insatta.

Min SBF-licens som jag tagit fast inte fått papper på, är den värdelös



Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Intressant dag...
SBF:s medlemsföreningar är att betrakta som företag i konkurrensrättslig mening då de arrangerar bilsporttävlingar. SBF kan inte stoppa folk från att både vara aktiva inom SBF och bedriva motorsportarrangamang eller delta i dito utom SBF. De har inte rätt att focka/hindra folk från att göra vad de vill alltså.
Hur det skattemässigt kan komma att se ut framöver vet jag inte, om motorsportarrangamang är att betrakta som företagsverksamhet kan ju skattemyndigheten komma med krav som skiljer sig från nutid..
Vill man arrangera en tävling inom SBF skall deltagarna lösa SPF licens. Vill man delta i Nisses bilsportförbund betalar man licens till Nisse. Man kan alltså få betala fler licenser...
Är ni av annan åsikt än min tolkning ?
Hur det skattemässigt kan komma att se ut framöver vet jag inte, om motorsportarrangamang är att betrakta som företagsverksamhet kan ju skattemyndigheten komma med krav som skiljer sig från nutid..
Vill man arrangera en tävling inom SBF skall deltagarna lösa SPF licens. Vill man delta i Nisses bilsportförbund betalar man licens till Nisse. Man kan alltså få betala fler licenser...
Är ni av annan åsikt än min tolkning ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Intressant dag...
Enkel summering utan gissningar på vad skatteverk och annan ohyra kan få för idéer i framtiden.
SBF tillåts inte utesluta en SBF förare ur SBF för att denne har tävlat i en icke SBF tävling.
En förare kan alltså vara licensierad i flera olika förbund och tävla inom respektive regelverk utan att bli utesluten någonstans.
2012 avslutas med att det är lite mindre Sovjet.
SBF tillåts inte utesluta en SBF förare ur SBF för att denne har tävlat i en icke SBF tävling.
En förare kan alltså vara licensierad i flera olika förbund och tävla inom respektive regelverk utan att bli utesluten någonstans.
2012 avslutas med att det är lite mindre Sovjet.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Intressant dag...
Här är en sida jag hittade där man kan läsa lite mer i ämnet. 
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... tigheterna

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... tigheterna
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Intressant dag...
Hejdarn skrev:Enkel summering utan gissningar på vad skatteverk och annan ohyra kan få för idéer i framtiden.
SBF tillåts inte utesluta en SBF förare ur SBF för att denne har tävlat i en icke SBF tävling.
En förare kan alltså vara licensierad i flera olika förbund och tävla inom respektive regelverk utan att bli utesluten någonstans.
2012 avslutas med att det är lite mindre Sovjet.



Diktaturen har fallit
Det här kommer att bli kanon !
Skatten är nog inget att oroa sig för . Det finns väl ingen motorsport som går med vinst

2013 kommer att bil ett racingår
God hjul
/Jerka
Re: Intressant dag...
Jösses vilket dravel.Ricky skrev:Här är en sida jag hittade där man kan läsa lite mer i ämnet.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... tigheterna
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Intressant dag...
Kan du inte förklara vad du menar med "dravel" Thomas?
Så att ALLA som läser denna tråd kan förstå..?
Så att ALLA som läser denna tråd kan förstå..?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Intressant dag...
Visst.
Med dravel menar jag så kallade artiklar som är riktad reklam med ett politiskt budskap.
"Med Marknadsdomstolens dom idag har den svenska idrottsrörelsen förlorat kampen mot de kommersiella krafterna"
Jaha? På vilket sätt då? Som när Televerket förlorade monopolet på telefoni och man inte på nåder behövde låna en grå dialog utan kunde köpa en egen telefon?
"Från och med idag kan vem som helst, eller vilket företag som helst, arrangera och genomföra vilka idrottstävlingar de vill utan att behöva ha sanktion eller godkännade från något svenskt idrottförbund."
Jaha? Det har man alltid kunnat och varför skulle det vara dåligt? Faktafel.
"I motorsportens värld betyder det att Svenska Bilsportförbundets ensamrätt att organisera, driva och utveckla motorsporten i Sverige nu inte längre existerar"
Buhu, buhu, vi har inget monopol längre.
"En solidarisk och demokratisk idrottsrörelse som den svenska med sina specialförbund och Riksidrottsförbundet är numera, enligt Marknadsdomstolen, inte ensam på marknaden. Alla privatpersoner, aktiebolag och kommersiella aktörer ska ha samma rätt som idrottsklubbar och specialförbund att arrangera tävlingar och därmed också kunna säga sig ha SM-värdighet."
Buhu buhu, vi har inget monopol längre. Så att bästa förbund som erbjuder mest till sina anslutna ska inte bli störst utan alla andra är onda och bara det gamla monopolet är bra och duktiga och har alltid rätt?
Osv, osv.
Det står faktisk (för en gångs skull) en hel del bra kommentarer av folk som har förstått frågan och jag håller särskilt med en av dem: "Varför presenterar Automotorsport ett pressmeddelsnade från SBF som om det vore en egen artikel? Eller har AMS reporter inte satt sig in i frågan över huvud taget?"
För CCS är det jättebra, då kan vi arrangera tävlingar under de regelverk som vi tycker passar våra medlemmar och våra bilar bäst. T ex SBF för banracing och SMA för Dragracing (bara ett exempel) eller vad det nu finns för alternativ. Det är inget fel på en hel del saker som SBF gör men konkurrens är alltid bra och vi som arbetar med racing får mer att säga till om när det finns alternativ att gå till.

"Med Marknadsdomstolens dom idag har den svenska idrottsrörelsen förlorat kampen mot de kommersiella krafterna"
Jaha? På vilket sätt då? Som när Televerket förlorade monopolet på telefoni och man inte på nåder behövde låna en grå dialog utan kunde köpa en egen telefon?
"Från och med idag kan vem som helst, eller vilket företag som helst, arrangera och genomföra vilka idrottstävlingar de vill utan att behöva ha sanktion eller godkännade från något svenskt idrottförbund."
Jaha? Det har man alltid kunnat och varför skulle det vara dåligt? Faktafel.
"I motorsportens värld betyder det att Svenska Bilsportförbundets ensamrätt att organisera, driva och utveckla motorsporten i Sverige nu inte längre existerar"
Buhu, buhu, vi har inget monopol längre.
"En solidarisk och demokratisk idrottsrörelse som den svenska med sina specialförbund och Riksidrottsförbundet är numera, enligt Marknadsdomstolen, inte ensam på marknaden. Alla privatpersoner, aktiebolag och kommersiella aktörer ska ha samma rätt som idrottsklubbar och specialförbund att arrangera tävlingar och därmed också kunna säga sig ha SM-värdighet."
Buhu buhu, vi har inget monopol längre. Så att bästa förbund som erbjuder mest till sina anslutna ska inte bli störst utan alla andra är onda och bara det gamla monopolet är bra och duktiga och har alltid rätt?
Osv, osv.
Det står faktisk (för en gångs skull) en hel del bra kommentarer av folk som har förstått frågan och jag håller särskilt med en av dem: "Varför presenterar Automotorsport ett pressmeddelsnade från SBF som om det vore en egen artikel? Eller har AMS reporter inte satt sig in i frågan över huvud taget?"
För CCS är det jättebra, då kan vi arrangera tävlingar under de regelverk som vi tycker passar våra medlemmar och våra bilar bäst. T ex SBF för banracing och SMA för Dragracing (bara ett exempel) eller vad det nu finns för alternativ. Det är inget fel på en hel del saker som SBF gör men konkurrens är alltid bra och vi som arbetar med racing får mer att säga till om när det finns alternativ att gå till.

Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Intressant dag...
Dravel är precis vad det ärHejdarn skrev: Visst.Med dravel menar jag så kallade artiklar som är riktad reklam med ett politiskt budskap.
*text*
För CCS är det jättebra, då kan vi arrangera tävlingar under de regelverk som vi tycker passar våra medlemmar och våra bilar bäst. T ex SBF för banracing och SMA för Dragracing (bara ett exempel) eller vad det nu finns för alternativ. Det är inget fel på en hel del saker som SBF gör men konkurrens är alltid bra och vi som arbetar med racing får mer att säga till om när det finns alternativ att gå till.

Riktigt så enkelt är det inte,
Domstolsutslaget gör det möjligt för förare att köra var de vill och funktionärer att arbeta på andra arrangemang utanför SBF, det innebär däremot inte automatiskt att klubben har samma friheter i egenskap av arrangör.
Vill någon medlem i egenskap av privatperson arrangera något så är det fritt fram så länge FAP osv följs.
Det man också måste ha i åtanke är att skulle CCS välja att lämna SBF och bli frifräsare så behöver samtliga som har SBF licens i CCS byta till en annan SBF klubb för att kunna få ut sin licens.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Intressant dag...
Är du verkligen säker på att Jerka inte skulle kunna köra SMA på Malmby och Gert SBF på Knutstorp?
Varför skulle CCS inte kunna tillhöra flera förbund? Det är ju precis det som KKV slagit ner på, att man inte får underhålla monopol genom att utesluta medlemmar som verkar inom andra organisationer.
Vi får ta reda på fakta.
Varför skulle CCS inte kunna tillhöra flera förbund? Det är ju precis det som KKV slagit ner på, att man inte får underhålla monopol genom att utesluta medlemmar som verkar inom andra organisationer.
Vi får ta reda på fakta.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Intressant dag...
Som sagt vore det kanon om ni som kan gången i detta lite utförligt förklarade alltsammans för mig och eventuella andra som inte riktigt ser helheten med problematiken och vad som nu blir den stora skillnaden (fördelen?) för oss i Corvetteklubben vad det gäller KM, Trackdays, Konbana, Dragracing och CCS Racing Cup. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Intressant dag...
Som jag skrev; "det innebär däremot inte automatiskt att klubben har samma friheter i egenskap av arrangör.Hejdarn skrev:Är du verkligen säker på att Jerka inte skulle kunna köra SMA på Malmby och Gert SBF på Knutstorp?
Varför skulle CCS inte kunna tillhöra flera förbund? Det är ju precis det som KKV slagit ner på, att man inte får underhålla monopol genom att utesluta medlemmar som verkar inom andra organisationer.
Vi får ta reda på fakta.
Vill någon medlem i egenskap av privatperson arrangera något så är det fritt fram så länge FAP osv följs."
Syftet med att KKV drev frågan (punkt 70 ): KKV vill genom sitt beslut uppnå att de som har licens hos SBF ska ha en möjlighet att köra tävlingar och vara funktionärer utanför SBF utan att förlora sin licens.
Beslutet begränsar sig alltså kring frågan om frihet som individ, förutsättning för klubbar som är organiserade inom SBF att stå som arrangör för arrangemang utanför SBF är inte avhandlat.
MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE
1. Marknadsdomstolen lämnar Svenska Bilsportförbundets begäran om inhämtande av
förhandsavgörande från EU-domstolen utan bifall.
2. Med ändring av Konkurrensverkets beslut ålägger Marknadsdomstolen Svenska Bilsportförbundet
vid vite av en miljon (1 000 000) kr att inte tillämpa punkterna G. 7.1 och 7.2 i sina
”Gemensamma regler” (se beslutsbilaga 2 i markerade delar).
3. Marknadsdomstolen lämnar Svenska Bilsportförbundets yrkande om ersättning för rättegångskostnader
utan bifall.
Nedanstående i blått får nog anse som obstruktion från SBF sidaoch som skall bort då det går på tvärs med beslutet ovan. Notera att nedanstående text är den ändrade formen efter KKV domen tidigare, tidigare text var än mer kategorisk då man tvingades att söka "tillstånd".
G 7.1 2013 (Tävlingslicenser): "Innehavare av gällande licens får medverka i tävling, träning eller uppvisning som inte sanktionerats av SBF, endast om SBF godkänt detta efter ansökan. (Se G 7.4)"
G7.2 2013 (funktionärer): "Innehavare av gällande licens får inneha uppdrag eller vara arrangör i tävling, träning eller uppvisning som inte sanktionerats av SBF, endast om SBF godkänt detta efter ansökan."
G 7.4 2013 (Deltagande utanför SBF):
"En licensinnehavare som önskar anmäla sig till, delta i, arrangera, eller inneha uppdrag vid en
bilsporttävling, träning eller uppvisning som anordnas av en arrangör som inte är ansluten till
SBF enligt punkten G 7.1 Tävlingslicenser/Allmänt eller G 7.2 Funktionärslicenser/Allmänt,
skall ansöka om tillstånd för sådant deltagande".
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Intressant dag...
Det är riktigt som du säger Mange att domen gäller förare och funktionärer, men jag blir förvånad om man i slutänden kommer undan med att låsa in arrangörerna nu när man lyft på locket.
Det är synd om klubbarna inte skall kunna tillhöra flera organisationer om de vill.

Det är synd om klubbarna inte skall kunna tillhöra flera organisationer om de vill.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Intressant dag...
Som jag ser kommer det bli enklare för oss som har SBF licenser att medverka vid icke SBFsanktionerade tävlingarRicky skrev:Som sagt vore det kanon om ni som kan gången i detta lite utförligt förklarade alltsammans för mig och eventuella andra som inte riktigt ser helheten med problematiken och vad som nu blir den stora skillnaden (fördelen?) för oss i Corvetteklubben vad det gäller KM, Trackdays, Konbana, Dragracing och CCS Racing Cup.


Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Intressant dag...
Å andra sidan så var det gamla alternativet att du inte fick vara med i de andra tävlingarna alls.
Jag tror att om någon hittar på omöjliga regler som skiljer för mycket från norm så kommer de att dö ut i vilket fall så det blir nog hyfsat lika i slutänden.
Jag hoppas på specialistförbund som verkligen satsar på en eller ett par dicipliner och som blir riktigt bra på det.
Jag tror att om någon hittar på omöjliga regler som skiljer för mycket från norm så kommer de att dö ut i vilket fall så det blir nog hyfsat lika i slutänden.
Jag hoppas på specialistförbund som verkligen satsar på en eller ett par dicipliner och som blir riktigt bra på det.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Intressant dag...
745 skrev:Som jag ser kommer det bli enklare för oss som har SBF licenser att medverka vid icke SBFsanktionerade tävlingarRicky skrev:Som sagt vore det kanon om ni som kan gången i detta lite utförligt förklarade alltsammans för mig och eventuella andra som inte riktigt ser helheten med problematiken och vad som nu blir den stora skillnaden (fördelen?) för oss i Corvetteklubben vad det gäller KM, Trackdays, Konbana, Dragracing och CCS Racing Cup.det kan leda till att det blir fler icke sanktionerade tävlingar med olika regelverk vilket i sin tur kan innebära att vi måste ha flera olika licenser samt att vi måste anpassa våra bilar och utrustning till flera olika regelverk
Varför se det som något negativt , det kan väl mycket väl bli så att
Det blir enkla grundregler för gatbilar som medverkar vid typ klubbtävlingar
För att sedan byggas på för dom som vill gå steget vidare och medverka i Exempelvis Corvettecupen
Fri konkurrens och alternativ är alltid bättre än monopol, det kan ju tillochmed bli så att Sbf kammar upp sig och är intresserade av att ta fram regler som passar för klubbevents

/Jerka
Re: Intressant dag...
Ja, varför se det hela som något negativtJerka skrev:Varför se det som något negativt745 skrev:Som jag ser kommer det bli enklare för oss som har SBF licenser att medverka vid icke SBFsanktionerade tävlingardet kan leda till att det blir fler icke sanktionerade tävlingar med olika regelverk vilket i sin tur kan innebära att vi måste ha flera olika licenser samt att vi måste anpassa våra bilar och utrustning till flera olika regelverk

Jag ser både möjligheter


Vi i CCS har under många år kört både SBF & SMA sanktionerat så för oss blir det förmodligen inga större direkta förändringar men det gäller att ta vara på möjligheterna och göra det bästa utav situationen

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Intressant dag...
SBF har dragit dommen över sig själva. Det hela böjrade med att en kille ville arrangera 5papp cuppen men fick nej från SBF så han startade ett eget förbund och sedan när SBF ville utesluta honom så hamnade frågan såsmåningom hos KKV. När detta hände så började SBF sluta jobba för att racnig skulle vara så dyrt och krångligt som möjligt och titta på enklare racingformer och reformera sig själva.
Är tveksam om detta kommer att ha så stor betydelse för racing, tror knappast att det kommer att bli två STCC serier utan det kommer att särskiljas ganska mycket. Men det kan bli destå mer intressant innom tex fotboll eller ishockey där det blir två olika serier och SM guld.
En annan sak som rör till det lite extra i den här grytan är att trafikförsäkringsföreningen gjorde ett utslag tidigare i höst om att trafikförsäkringen inte gäller på bana (dvs trackdays). även om lagstiftningen har varit tydlig så är detta första gången som det har prövats. dvs tidigare så har många åkt helt oförsäkrade på bana och trott att de varit det (personskador). Detta öppnar för att vi kan få rena "trackday förbund" där du kan köra med ett vettigt personskydd på bana
.
Är tveksam om detta kommer att ha så stor betydelse för racing, tror knappast att det kommer att bli två STCC serier utan det kommer att särskiljas ganska mycket. Men det kan bli destå mer intressant innom tex fotboll eller ishockey där det blir två olika serier och SM guld.
En annan sak som rör till det lite extra i den här grytan är att trafikförsäkringsföreningen gjorde ett utslag tidigare i höst om att trafikförsäkringen inte gäller på bana (dvs trackdays). även om lagstiftningen har varit tydlig så är detta första gången som det har prövats. dvs tidigare så har många åkt helt oförsäkrade på bana och trott att de varit det (personskador). Detta öppnar för att vi kan få rena "trackday förbund" där du kan köra med ett vettigt personskydd på bana

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Intressant dag...
Japp, det gäller att hålla isär de olika försäkringarna (åtminstone inom SBF):Jake skrev:En annan sak som rör till det lite extra i den här grytan är att trafikförsäkringsföreningen gjorde ett utslag tidigare i höst om att trafikförsäkringen inte gäller på bana (dvs trackdays). även om lagstiftningen har varit tydlig så är detta första gången som det har prövats. dvs tidigare så har många åkt helt oförsäkrade på bana och trott att de varit det (personskador). Detta öppnar för att vi kan få rena "trackday förbund" där du kan köra med ett vettigt personskydd på bana.
1
Egna olycksfallförsäkringen har man i förarlicensen, till den bör man skaffa den tilläggsförsäkring som finns, då har man ett utökat personskydd som också täcker förstörd personlig utrustning. Arrangemang (tex Trackday) utan licenskrav kan innebära att man inte har någon som helst försäkring för olycksfall. Arrangemang utan tillstånd från SBF innebär att villkor för licensen inte uppfylls. SMA har i princip samma upplägg; ingen licens= ingen olycksfallförsäkring.
2
När du arbetar som funktionär på uppdrag av en ideell förening som är ansluten till Svenska Bilsportförbundet omfattas du av en olycksfallsförsäkring som ingår i RF:s grundförsäkring
Arrangemang utan tillstånd från SBF kan innebära att villkor för försäkring inte uppfylls
3
Motortävlingsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för tredje man som gäller istället för trafikförsäkringen när träning och tävling avgörs inom inhägnat område. Ansvarig är den som anordnar eller den som hyrt området. Tävling innebär träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.Arrangemang utan motortävlingsförsäkring innebär att villkor för försäkring inte uppfylls.
4
Fordon har generellt aldrig varit försäkrade på banor via bilens trafikförsäkring (dvs inom inhägnat tävlingsområde), man kan dock försäkra på samma sätt som tävlingsbilar men självrisk mm är naturligtvis i en helt annan skala än trafikförsäkring. Många som gör inhopp och hyr en tävlingsbil tex GT bil, tar dock den typen av försäkring då skrotning av professionell tävlingsbil kan kosta många miljoner att ersätta.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Tävling och träning för tävling har sällan varit ett problem (det är därför vi har huvudorganisationer som har avtal med försäkringsbolagen) utan det är en ständig gråzon för trackdays.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
SBF har regler för trackdays (ungefär samma som vi körde efter på KM).Hejdarn skrev:Tävling och träning för tävling har sällan varit ett problem (det är därför vi har huvudorganisationer som har avtal med försäkringsbolagen) utan det är en ständig gråzon för trackdays.
SMA har så vitt jag vet inga regler men man brukar välja att följa SBFs regelverk (ungefär som vi gjorde på KM)
Både BMW & Porsche som båda kör enligt SBF har lyckats förhandla fram en vagnskadeförsäkring med IF som gäller vid deras trackdays.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Det är riktigt att det finns regler, men följs de?
Det är det vanliga hönan och ägget; ställ för mycket krav och ingen kommer. Ställ för lite krav och försäkringsbolagen drar öronen åt sig.
Men precis det här ska vi reda ut den 5e.
Det är det vanliga hönan och ägget; ställ för mycket krav och ingen kommer. Ställ för lite krav och försäkringsbolagen drar öronen åt sig.
Men precis det här ska vi reda ut den 5e.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Du har rätt, det får inte bli för hårda krav så att man skrämmer bort deltagare.Hejdarn skrev:Det är riktigt att det finns regler, men följs de?
Det är det vanliga hönan och ägget; ställ för mycket krav och ingen kommer. Ställ för lite krav och försäkringsbolagen drar öronen åt sig.
Men precis det här ska vi reda ut den 5e.
När det gäller SBFs reglemente för trackdays (dvs de vi i princip valde att följa vid KM) så undrar jag om någon tycker att det är orimligt

Om det följs

Självklart håller både BMW & Porsche klubbarna, förare, arrangörer, SBF & försäkringsbolag koll på att reglerna följs vid deras trackdays.
Om någon har ytterligare synpunkter, skriv gärna i tråden eller kontakta någon inom racing så tar vi dom när vi diskuterar vidare den 5e, tills dess önskar jag alla en riktigt God Jul

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Vips så stängde riksidrottsförbundet kommentarmöjligheterna på sin hemsida och tog bort kommentarerna. Ligger ju inte i deras sak att skylta med att medlemmarna har så skilda åsikter som förbundet. Som tur är så hade de speglats till en annan sida. Ganska graverande läsning hur som
http://www.svemo.info/RF-MD/

http://www.svemo.info/RF-MD/
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Finns det någon inom CCS som försöker fixa en liknande försäkring för oss? isf, vad är status?745 skrev: SBF har regler för trackdays (ungefär samma som vi körde efter på KM).
SMA har så vitt jag vet inga regler men man brukar välja att följa SBFs regelverk (ungefär som vi gjorde på KM)
Både BMW & Porsche som båda kör enligt SBF har lyckats förhandla fram en vagnskadeförsäkring med IF som gäller vid deras trackdays.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Dommen har fallit i målet om SBF i marknadsdomstolen
Vissa kontakter har tagits, skillnaden mellan CCS & Porsche/BMW är bla att dom kör ett antalt banträffar i egen regi enligt SBFs reglemente med många deltagare, men jag tror att vi kan nå dit inom en inte allt för snar framtidCorinthian skrev: Finns det någon inom CCS som försöker fixa en liknande försäkring för oss? isf, vad är status?

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug