Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Tråden om CCS Corvette Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Tänkte presentera lite om de mods som gjorts på CCS RC bilarna, detaljer kan man sedan diskutera eller kika direkt under tävlingshelgerna. Rent generellt har fokus hos ägarna funnits på säkerhetsdetaljer, kylning och väghållning.
Skriver det jag kommer ihåg ur huvudet, kan naturligtvis missat en del men det går att komplettera.
Har man coilover så finns sannolikt också krängningshämmare även om jag inte skrivit det
Sen tillkommer diverse märke/modell på de olika delarna, r-däck, bromsbelägg osv. Pfadt är dock dominerande på krängninghämmare.

#1- C5 Z06
Standard LS6 + headers
Coilovers
Andra krängningshämmare
Andra bromsar fram och bak
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1429kg vid målgång

#2- C5
Standard LS3
kylning
Coilovers (testbil för KH motorsport)
Osäker på övriga detaljer
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1517kg vid målgång

#6- C5 Z06
Standard LS6 + headers
Kylning
coilovers
andra krängningshämmare
Standard bromsok, flytande framskivor, bromskylning
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1429kg vid målgång (1497kg med tex vinge sk. vikttillägg)

#8- C5 Z06
Standard LS6
Kylning
Nödvändig säkerhetsutrustning
minimivikt 1429kg vid målgång

#9 -C5 Z06
Standard LS6
kylning
coilovers
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1429kg vid målgång

#12- C5 Z06
Standard LS6
kylning
coilovers
andra krängningshämmare
Standard bromsok, flytande framskivor, bromskylning
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1429kg vid målgång

#13- C5
Modifierad LS2
kylning
coilovers
Andra bromsar
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1576kg vid målgång

#20- C5
Standard LS3
kylning
coilovers
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten osv
minimivikt 1517kg vid målgång
Senast redigerad av Mange_C5 den mån maj 26, 2014 12:25, redigerad totalt 3 gång.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ricky »

Då du skrivit "kylning" vad innebär det
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev:Då du skrivit "kylning" vad innebär det
Oljekylning/vattenkylning av motor genom montering av extra separat oljekyl och/eller annat vattenkyl. För egen del så har jag annat vattenkyl med inbyggt oljekyl.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Det är ju flera som har Ls3 motorer,blir det någon
Extra viktstraff på dessa bilar?Det skiljer ca 75hp ;) eller funkar det med 480 hp i motorn?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Det är ju flera som har Ls3 motorer,blir det någon
Extra viktstraff på dessa bilar?Det skiljer ca 75hp ;) eller funkar det med 480 hp i motorn?
Vad är förutsättningarna för 480hk? kubik,varvtal?

Har lagt till minimivikter, ändrat no 13 som kör med modifierad LS2

Hela systemet bygger på vikt/hk, ju mer hk ju mer skall bilen väga. Målet är 3,2kg/hk
Varje motor delas in i omodifierad eller modifierad (eller restriktor för LS7).
Skillnaden är att omodifierad (effekt oberoende kubik) måste vara standard mellan insugspjäll och avgaspackning, allt trim däremellan gör att motorn klassas som modifierad (effekt beroende på kubik och varvtal, antal ventiler, förgasare/insprutning osv), så har man väl börjat modifiera motorn så kan man lika gärna ösa på med andra kammar, plenum osv för att maximera inom sin beräknade effekt.
MEN; skall man modifiera större kubikmotorer så gäller det att göra det smart då varvtal i kombination med kubik gör att minimivikten skenar.

Modifierad får en beräknad effekt, där varvtal och cc spelar in. Som exempel:
insprutad LS motor med 5700cc x 6000rpm= 445hk= 1495kg minimivikt
insprutad LS motor med 5700cc x 7000rpm= 502hk= 1687kg minimivikt
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Det här är ju inte lätt?

Ls3 är ju inte standard i en c5z06!
Jag räknade ut att det skulle skilja ca 27 hp mellan original och en ls3 480 hp,om man räknar som du visar.Fast den rätta effekten är 76hp.
Var mäter man hp? I motorn eller på driven?
Byter man motor då har man ju ändrat mellan insug och avgaspackningen eller är jag helt ute och cyklar;)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Det här är ju inte lätt?

Ls3 är ju inte standard i en c5z06!
Jag räknade ut att det skulle skilja ca 27 hp mellan original och en ls3 480 hp,om man räknar som du visar.Fast den rätta effekten är 76hp.
Var mäter man hp? I motorn eller på driven?
Byter man motor då har man ju ändrat mellan insug och avgaspackningen eller är jag helt ute och cyklar;)
Det är ok att stoppa i en annan motor, avgörande är sedan om den är omodifierad eller modifierad.
"motorfabrikat och typ överensstämma med registreringsbeviset", tex GM LS V8.
Snurra inte till det, vad har du för kubik och maxvarv så skall du få reda på vad din motor resulterar i för vikt. :wink:

Vi pratar motoreffekt men håll isär
1.Omodifierad (effekt oberoende kubik och varvtal)
2.Modifierad (effekt beroende på kubik och varvtal, antal ventiler, förgasare/insprutning osv)

Skrev ingen beräkningsformel, var lite otydlig i min ambition att förklara hur varvtal och kubik påverkar slutvikt vid modifierad motor, skall vara
insprutad LS motor med 5700cc och max 6000rpm= 445hk= 1495kg minimivikt (inkl 5% för ABS)
insprutad LS motor med 5700cc och max 7000rpm= 502hk= 1687kg minimivikt (inkl 5% för ABS)

En standard LS3 har 430hk (+ 5% tillägg för insprutning)=452hk= 1517kg (inkl 5% för ABS)
Modifierad LS motor, 6000cc och max 6000rpm=469hk= 1576kg (inkl 5% för ABS)
Modifierad LS motor, 6200cc och max 6000rpm=484hk= 1626kg (inkl 5% för ABS)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av VetteC5 »

Hur har ni gjort med infästning av 6-punktsbälte (midjebanden och dom mellan benen)? Vore kul att se lite bilder på det.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

VetteC5 skrev:Hur har ni gjort med infästning av 6-punktsbälte (midjebanden och dom mellan benen)? Vore kul att se lite bilder på det.
Pga avsaknad av riktigt golv att fästa i så finns det lite olika lösningar.
För egen del så sitter mina axelbälten runt bågen, midjebältenas fästöglor i tunnelväggen och bakplåten strax ovanför golvet och grenbältenas öglor sitter i stolskenorna (Hardbarskenor). Samtliga fyra beskrivna öglor har FIA plattor på baksidan.

Det är lite trixigt att få till bra bältesvinklar och samtidigt ha något hållfast att fästa i.
Alla deltagande bilar är vagnboksbesiktigade, vilket gör att extern besiktningsman har fått göra en godkännandebedömning på bältesinfästning.
Har inga foton för stunden men kan försöka gå runt i helgen och fota några exempel.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Vad jag är ute efter, är egentligen om man kan sätta i en Ls3 480hk Standard (finns att köpa) och strunta i att nämnda det vid Banbesiktningen :?: Jag tror att det är inte många som ser skillnad mellan Ls6 ochLs3 :wink:
Min formel var att jag tog vikten på en Ls6 minimivikt 1429kg vid målgång minus c5 Ls3 minimivikt 1517kg vid målgång=88kg delat med 3,2kg/hk=27,5hp och det skulle bli 432,5 hp i C5 ls3?
Nu såg jag att det var ingen C5 z06 :roll:
Är det ingen av c5 z06 som det sitter en Ls3 i :?:

Nu börjar jag bli jobbig :mrgreen: Det är dax att sova :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Vad jag är ute efter, är egentligen om man kan sätta i en Ls3 480hk Standard (finns att köpa) och strunta i att nämnda det vid Banbesiktningen :?: Jag tror att det är inte många som ser skillnad mellan Ls6 ochLs3 :wink:
Min formel var att jag tog vikten på en Ls6 minimivikt 1429kg vid målgång minus c5 Ls3 minimivikt 1517kg vid målgång=88kg delat med 3,2kg/hk=27,5hp och det skulle bli 432,5 hp i C5 ls3?
Nu såg jag att det var ingen C5 z06 :roll:
Är det ingen av c5 z06 som det sitter en Ls3 i :?:

Nu börjar jag bli jobbig :mrgreen: Det är dax att sova :mrgreen:
Du menar fuska? :wink:
Tror du undeskattar tekniker och deras möjlighet till efterkontroller.
Standard eller omodifierad innebär att de kan ta fram verkstadshandboken och börja kolla serienummer,mäta osv.

"LS3 med 480hk" är väl GM Performance produkt som heter LS 376/480? Alltså en annan motor.. 8)
Motsvarar modifierad LS3 med 6000 rpm..

Ingen som har LS3 i C5Z06 ännu men kommer kanske om någon skjuter sin LS6:a, regelmässigt är det som sagt inget problem.

Du lägger för mycket tankeverksamhet på motoreffekten.
Hålla igen på effekt och därmed vikt samt väghållning ger snabbare tider. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Bengt »

Intressant!

Hjulvinklar ? Funkar det utan camberbrickor ? Vilka däck ? Dimensioner ? Lufttryck ?
Finns mycket man skulle vilja veta :D

Det där med testbilar för olika coilovers vill vi veta mer om !
(Är inte pfadt överlägset bäst längre :wink: )
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Fuska :shock: Man kan bara vara lite glömsk :mrgreen:
ca 80.000 kr ls3.
Det räcker med 480hp och en jäkla bra väghållning :mrgreen:

En perfekt uppgradering till din C5/C6 eller om du bygger Hot-rod eller kanske en Ultima. Du kan använda den i alla C5 och C6 från 97-07 eller som ersättningsmotor i din -08 eller nyare C6 om du av någon anledning behöver ny motor.

Du bör inte ha problem med besiktning med denna trimning, allt ser original ut men med den skillnaden att du har 480hk tillgängligt. Eftersom den har en GM Performance Hot-cam är det viktigt med bra katalysatorer och mappning för att klara avgaskraven. Om du vill ha hjälp med bytet så hör av dig för kostnadsförslag, tänk på att du kan sälja din originalmotorn för en bra peng vilket gör att kostnaden sjunker ordentligt.

LS3an har 376cubic inches (6,2L) med brutal kraft. Med LS serien har GM Power train division överträffat sig själva när det gäller effektivitet, ekonomi och prestanda för stötstångsmotorer.

Den har helt reviderade cylindertoppar med rektangulära portar lånat från den mer extrema LS7 maskinen. Förbränningskamrarna är 68cc och har 2.16-inch insugsventiler och 1.59-inch avgasventiler. De har 1.7:1 vippor och i bottendelen hittar du 6-bultade överfall, blocket har 4.06" i borr och 3,62" slag. Den har en nodular iron vev, powder metal stakar och aluminum kolvar(10.7:1 kompression) som tillsammans ger en väldigt varvvillig motor.

Red line ligger på 6600rpm och dit kommer du snabbt. Med en high-tech GM bas, aluminum block och högflödande rektangulär port toppar - LS3 är den nya standarden i small-block världen.

Specification LS Series Gen IV small-block V8 376(cu in), 6,2L Bore x Stroke (in) 4.06 x 3.62 Cast aluminium block w/6 bolt, cross bolted main caps Nodular iron crankshaft Powdered metal connecting Rods Hypereutectic aluminium pistons Hydraulic roller camshaft Camshaft Duration 219° intake / 228° exhaust LS3 rectangle port cylinder heads; as cast with 68cc chambers Valve Size (in) 2.16 intake / 1.59 exhaust 10.7:1 compression ratio Investment cast, roller trunion rocker arms, 1.7:1 ratio Recommended Fuel, 92 octane Maximum RPM 6,600 Reluctor Wheel 58X weight, 188kg including crate
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Intressant!

Hjulvinklar ? Funkar det utan camberbrickor ? Vilka däck ? Dimensioner ? Lufttryck ?
Finns mycket man skulle vilja veta :D

Det där med testbilar för olika coilovers vill vi veta mer om !
(Är inte pfadt överlägset bäst längre :wink: )
Hjulvinklar är svårt att säja i generell form, målet är ju en fin slitagebild men beror på en mängd faktorer.
Jag kör med camberbrickor bak men inte fram (än).
Mina däck är för stunden 285/30-18 Yokohama A048, inte de snabbaste på marknaden men bra allround för olika väder.
Ang. lufttrycket så är försöker jag hålla varmtrycket strax under eller till kring 2 på torrt underlag vid målgång, det innebär samtidigt att jag kan behöva gå ut med lågt kalltryck; från 1,8 och lägre och ibland så lågt som 1,3 om bilen stått över natten och dagen börjar med tävlingspass.

Angående testbilarna så är det lättare att kolla på plats, tex på Mantorp i September.
Det jag vet är att det under säsongen har byts fjädrar, testats olika kolvstångslängder och dämparjusteringar.
I KH:s fall så är firmaägaren intresserad av att ta fram ett kit och initiativet kom sig av Pfadt coilovers av äldre modell betedde sig som cykelpumpar.
Det uttrycktes en del kommentarer om dessa äldre Pfadt coilovers som banåkarmaterial vid isärtagning. :roll: :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Fuska :shock: Man kan bara vara lite glömsk :mrgreen:
ca 80.000 kr ls3.
Det räcker med 480hp och en jäkla bra väghållning :mrgreen:

+ en massa beskrivning
För trackday ja.
För tävla under vikt/hk reglemente nej, bilen blir för tung och inte konkurrenskraftig.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ricky »

Ubbe skrev: Det räcker med 480hp och en jäkla bra väghållning :mrgreen:
Kommer det någonsin att "räcka"?? :roll:
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

Ricky skrev:<null>
Ricky där har du fel:) Det blir fler hp i min nästa bil men i den här så får det räcka;) Ska man köra på bana så duger det egentligen med 440hp det är väl vad Camaro cupen har;) Det är ju tråkigt att man måste ha massa extra i bilen, när man egentligen vill att bilen ska bli så lätt som möjligt:)
Fast man får väl vänja sig;) i min Audi TT så har jag fått 60kg extra pga bakpartiet lyfter över 200km;)
För Bengt är det kört han måste få bra många straff kilo:)
Mange kul med info om bilarna:)nu vet man vad man måste göra om det blir racing;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det är ju flera som har Ls3 motorer,blir det någon
Extra viktstraff på dessa bilar?Det skiljer ca 75hp ;) eller funkar det med 480 hp i motorn?
Så här beräknas vikt effekt:
http://www.spvm.se/vagndeklaration-roadsport.html
Prova dig gärna fram, kom ihåg att fylla i klass A.
Du får byta modifiera fritt innan spjäll & efter avgaspackning utan att motorn räknas som modifierad.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Corinthian »

VetteC5 skrev:Hur har ni gjort med infästning av 6-punktsbälte (midjebanden och dom mellan benen)? Vore kul att se lite bilder på det.
Mina bälten sitter i stolsunderredet (men inte i samma fästpunkter som för stolen, vilket de inte får). det är superenkelt, då kan man lyfta ut hela paketet.
Den bakre ögglan på yttre underredet fklyttades senare till insidan då den tog i buren..
Efter monteringen i bif. bilder har jag gjort om det och flyttat bak/ned original bältessträckaren, för att få lite mer gods ovan fästpunkten
Bilagor
DSC06488_low.jpg
DSC06483_low.jpg
DSC06471_low.jpg
DSC06470_low.jpg
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Hur har ni gjort med infästning av 6-punktsbälte (midjebanden och dom mellan benen)? Vore kul att se lite bilder på det.
Det arbetas med att ta fram ett kitt för enkel montering det borde vara klart under hösten.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:
VetteC5 skrev:Hur har ni gjort med infästning av 6-punktsbälte (midjebanden och dom mellan benen)? Vore kul att se lite bilder på det.
Mina bälten sitter i stolsunderredet (men inte i samma fästpunkter som för stolen, vilket de inte får). det är superenkelt, då kan man lyfta ut hela paketet.
Den bakre ögglan på yttre underredet fklyttades senare till insidan då den tog i buren..
Efter monteringen i bif. bilder har jag gjort om det och flyttat bak/ned original bältessträckaren, för att få lite mer gods ovan fästpunkten
Mina öglor för grenbältena sitter på samma sätt som på bilderna med tillägget att jag har FIA plattor på baksidan (FIA plattorna består av bricka med fastsvetsad mutter).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av VetteC5 »

Ang. grenbältena, är det inte godkänt att borra hål i golvet, montera FIA plattor på över och undersida med öglan skruvad i plattan på undersidan?

Mange_C5: har du kommit åt att montera FIA platta på baksidan av plåten (midjebältena) på förarsidans utsida, alltså i tröskeln? Eller har du satt dom bakåt i väggen mot tanken?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:Ang. grenbältena, är det inte godkänt att borra hål i golvet, montera FIA plattor på över och undersida med öglan skruvad i plattan på undersidan?

Mange_C5: har du kommit åt att montera FIA platta på baksidan av plåten (midjebältena) på förarsidans utsida, alltså i tröskeln? Eller har du satt dom bakåt i väggen mot tanken?
Det är mycket att tänka på när man ska montera bälte, HANS eller Hybrid nackskydd? följande regler gäller dock:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2013.pdf
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportv ... 3-2015.pdf
Samt CCS Racings cups eget reglemente som du hittar på CCS Hemsida under racing / regler.
Dessutom föreslår jag att du i ett tidigt skede involverar besiktningsmannen från SBF som skall utfärda din vagnbok
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... allycross/

Tänk även på att det arbetas med att ta fram ett kitt för enkel montering som borde vara klart under hösten.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Mange_C5 »

VetteC5 skrev:Ang. grenbältena, är det inte godkänt att borra hål i golvet, montera FIA plattor på över och undersida med öglan skruvad i plattan på undersidan?

Mange_C5: har du kommit åt att montera FIA platta på baksidan av plåten (midjebältena) på förarsidans utsida, alltså i tröskeln? Eller har du satt dom bakåt i väggen mot tanken?
Det är ok att borra i golvet om man har plåtgolv (som vanliga bilar), Corvetter har laminat (förutom längst bak).. Och det går inte att montera i balken som håller främre stolsbultar pga helt fel vinkel (framåt när de behöver vara bakåt).

Jag har satt midjebältena i tunnelvägg respektive bakåt mot/genom väggen. Ganska enkelt, borra ett hål och skruva fast öglan i FIA plattan på baksidan av plåten.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:[

Tänk även på att det arbetas med att ta fram ett kitt för enkel montering som borde vara klart under hösten.
Vilket företag är det :?:

Har ni lite fler bilder på hur det är monterat (FIA plattan..):wink:
/ Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av VetteC5 »

Mange_C5 skrev:
Det är ok att borra i golvet om man har plåtgolv (som vanliga bilar), Corvetter har laminat (förutom längst bak).. Och det går inte att montera i balken som håller främre stolsbultar pga helt fel vinkel (framåt när de behöver vara bakåt).

Jag har satt midjebältena i tunnelvägg respektive bakåt mot/genom väggen. Ganska enkelt, borra ett hål och skruva fast öglan i FIA plattan på baksidan av plåten.
Bilder på det vore kanon, så man kan se vinkel o.s.v.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av Bengt »

Jag har gjort en stålbalk(L-profil) som sitter bultad mellan de bakre bultarna till stolarna/underredet. Där sitter alla de nedre bältena med öglebultar. Jag slog ut orginalbultarna i golvet o ersatte med bultar i 12.9 stål. Kan säga att orginal iaf INTE är 12.9 kvalité...
Alla andra bultar i underredet är sedan av 12.9 kvalite. Givetvis inte godkänt för nån serie men vem fan bryr sig :mrgreen: (hmm än så länge då.. :shock: )

Jag kör med OMP:s Långloppsbälte, fördelen med det är att justeringen av midjebältet sker vid spännet ! Kan byta förare o det tar 2sek att spänna bältet. Nackdelen är att axelremmen är 2"(anpassat för HANS) o PRISET :shock: Men med axelkuddar är det ett väldigt bekvämt bälte. Hej hopp.

PS . Har ett SPRILLANS Sparco 6-p bälte liggade från i vintras. Rött. Ifall nån vill göra en bra affär.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:
745 skrev:[

Tänk även på att det arbetas med att ta fram ett kitt för enkel montering som borde vara klart under hösten.
Vilket företag är det :?:

Har ni lite fler bilder på hur det är monterat (FIA plattan..):wink:
/ Ubbe
Allt beräknas klart under hösten varvid mer information kommer.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av 745 »

VetteC5 skrev:
Mange_C5 skrev:
Det är ok att borra i golvet om man har plåtgolv (som vanliga bilar), Corvetter har laminat (förutom längst bak).. Och det går inte att montera i balken som håller främre stolsbultar pga helt fel vinkel (framåt när de behöver vara bakåt).

Jag har satt midjebältena i tunnelvägg respektive bakåt mot/genom väggen. Ganska enkelt, borra ett hål och skruva fast öglan i FIA plattan på baksidan av plåten.
Bilder på det vore kanon, så man kan se vinkel o.s.v.
Rekommenderade vinklar ser du bäst i
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2013.pdf
TR 5.6 Bilbälten sid 15 :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Inlägg av VetteC5 »

Har kollat där, men känns näst intill omöjligt att få till något bra i en Corvette
Skriv svar