Besikta med kompressor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Besikta med kompressor

Inlägg av Jonne »

Ja det gick ju inget vidare :evil: Försökte besikta med kompressor för första gången nu i November. 2 avbrutna försök och sen det 3;e fick jag inte avbryta utan fick krav på regbesiktning eller återställande av motor.
Är det någon som kan reglerna? Kan dom neka mig att avbryta? Själva påstod dom att det var nya regler och dom får inte avbryta en påbörjad besiktning.
Har precis plockat bort den, men att få tillbaks den blir väl lagom spännande. Lät Vette.se montera den i våras så jag har ju inte provat montering förut. Men jag har ju hela vintern på mig...... :lol:
Hur har ni andra med kompressor gjort? Har någon fått igenom den i år?
LEV SNABBARE !
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Skulle aldrig ens komma på idén att åka i närheten av besigtningen med kompressorn i. Var glad att de inte kom på idén att kräva helbilsintyg på bilen. Dvs att aukt verkstad går igenom blien, återställer allt som inte är org och skriver ett intyg på att den är det....
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Jag hade ju hört att en del brukar få igenom kompressorn så jag tänkte att man kan ju alltid prova. Att avbryta skulle också vara möjligt....
Man lär så länge man lever, nu har jag precis varit och visat upp bilen utan kompressor och fått godkänt.
I fortsättningen åker den av innan besiktning, det blir enklare och säkrare. Det du nämner vill man ju inte råka ut för. :shock:
LEV SNABBARE !
fryx
Rookie
Rookie

Inlägg av fryx »

jag med flera har klarat oss igenom.. bara avgasvärden + allt annnat stämt sist provade dom inte ens bromsarna då bilen är för låg för att klara rulllarna... 3e året med kompressor + helbilsgodkännande tror att man måste kolla runt lite vad som släpps igenom eller hur procharger??
Användarens profilbild
Mange85
Rookie
Rookie

Inlägg av Mange85 »

allt beror väl på hur många tusenlappar du viftar med, kan jag tänka mig. :roll: :D
Corvette c4 ´94 6vxl
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Besikta med kompressor

Inlägg av velasoraptor »

Jonne skrev:Ja det gick ju inget vidare :evil: Försökte besikta med kompressor för första gången nu i November. 2 avbrutna försök och sen det 3;e fick jag inte avbryta utan fick krav på regbesiktning eller återställande av motor.
Är det någon som kan reglerna? Kan dom neka mig att avbryta? Själva påstod dom att det var nya regler och dom får inte avbryta en påbörjad besiktning.
Har precis plockat bort den, men att få tillbaks den blir väl lagom spännande. Lät Vette.se montera den i våras så jag har ju inte provat montering förut. Men jag har ju hela vintern på mig...... :lol:
Hur har ni andra med kompressor gjort? Har någon fått igenom den i år?
Var har du besiktat bilen?? Säg inte att det var i Vallentuna!!! Dom släpper inte igenom någonting där.Det är det värsta stället du kan åka och besikta på.Prova Södertälje bilprovning.Där hade du nog kommit igenom.Kenta C5 Z06 2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Jag måste nog säga att det var Vallentuna första försöket :oops: , sen Rissne och sist Vinsta, där fick jag 2an.
Åkte sen på måndagen på efterkontroll i Vallentuna igen utan kompressor och då gick det bra trots all övrig merutrustning som kitet inehåller, och headers med racekattar.
Jag kommer aldrig prova med kompressor igen, det blir till att plocka av varje gång. Har precis nu ikväll monterat tillbaks den för första gången, och det gick på 2 timmar :shock: så det känns överkomligt.
LEV SNABBARE !
triumph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av triumph »

Jake skrev:....Var glad att de inte kom på idén att kräva helbilsintyg på bilen. Dvs att aukt verkstad går igenom blien, återställer allt som inte är org och skriver ett intyg på att den är det....
Jösses - har de så starka vapen att ta till :!:
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Jonne

Jag tycker nog du skall prova Södertälje i alla fall.Det är alltid motorintresserat folk som besiktar där.Speciellt under Juli-Augusti.Dom är mera förstående där.Jag tror faktiskt du kommer igenom med kompressor om du besiktar där i Juli.Besiktade där i 15 år med en mycket extrem DeTomaso Pantera. Stor Vinge samt ett jäkla motorljud samt 520hk.Har aldrig varit några problem.Dom tyckte det var skoj att jag kom varje år.Som sagt men nu är det Corvette som gäller. Kenta C5 Z06 2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Juli funkar inte tyvärr. Min period är November till Mars. Men tack för tipset.
LEV SNABBARE !
bengtsson
Rookie
Rookie

Inlägg av bengtsson »

Och vifta med tusenlappar går nog inte sååå bra.. Försökte med en smörgåstårta en gång, hade en gammal volvo, men det blev ett jävla liv och han blev vansinig, fick aldrig igenom den bilen mer... :cry:
C6 Cabbe 2006 Supercharged 494 RWHP
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

bengtsson skrev:Och vifta med tusenlappar går nog inte sååå bra.. Försökte med en smörgåstårta en gång, hade en gammal volvo, men det blev ett jävla liv och han blev vansinig, fick aldrig igenom den bilen mer... :cry:
du viftade med alldels för få
förra året så var det ett antal besiktníngsmän som blev fällda i domstol för att dem tagit mutor :wink:

ps allt går att köpa, det är bara frågan om till vilket pris
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Bäst är ar att fråga före du besiktar,vad du måste tab ort för att få den godkänd.
vet dom som besiktat med drivremmen borttagen...
Och varför dom är mest oroliga är inte för effekten,utan för att avgastjafset är ändrat,så med en flyttgodsbil borde det gå att besikta med kompressor..
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Att försöka muta känns rätt off. Skruva av och sen på känns säkrare och billigare.
Bara juppisar skulle försöka muta :oops: , och det är jag fan i mej inte :evil: .
LEV SNABBARE !
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Håller med, att försöka muta är bara korkat. För att fresta en besiktningsgubbe (risk att förlora jobbet) behövs förmodligen belopp i en storleksordning där det är betydligt billigare att lämna in bilen till verkstad för både återställning inför besiktning och sedan även tebax för gatan.

Då är hot alternativt utpressning en budgetvänligare metod, hehe :twisted: :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Skriv svar