Sida 1 av 1

Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 13:30
av vettedream
Hejsan,
Köpte en -93 LT1 i tisdags. Fin bil med lite extra fixat med motor. K&N filter, 52mm trottelhus, TPIS avgas och chiptrimning.
När jag åkte de 27 milen hem så låg tempen på ca 98 grader Celcius på landsvägen i ca 100-110km/tim.
När jag kör i stan och gasar på lite grann så går den upp till 106-111 grader Celcius. Fläktarna verkar funka som de skall.
Vad skall den ligga på egentligen i temperatur? Har aldrig haft en Vette förut men ibland känns det som det går upp lite högt.
Vill ju inte bli ståendes efter vägkanten på väg till träffarna....
Kannske bara oroar mig i onödan.
/Kenth

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 13:47
av bigmoose
det är vanligt att dessa bilar blir varma, det är normala temperaturer. Men om du är orolig för att din bil går varm så ta och byt termostaten till en 82 graders och givaren som startar kylfläkten till en 92 graders det har jag gjort på min bil, funkar perfekt

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 15:26
av Vettemannen
vettedream skrev:Hejsan,
Köpte en -93 LT1 i tisdags. Fin bil med lite extra fixat med motor. K&N filter, 52mm trottelhus, TPIS avgas och chiptrimning.
När jag åkte de 27 milen hem så låg tempen på ca 98 grader Celcius på landsvägen i ca 100-110km/tim.
När jag kör i stan och gasar på lite grann så går den upp till 106-111 grader Celcius. Fläktarna verkar funka som de skall.
Vad skall den ligga på egentligen i temperatur? Har aldrig haft en Vette förut men ibland känns det som det går upp lite högt.
Vill ju inte bli ståendes efter vägkanten på väg till träffarna....
Kannske bara oroar mig i onödan.
/Kenth
Precis så har jag, min temp steg till nästan 100 när jag körde hem min 86:a ungefär lika långt som dig. Min går oxå upp i 110, 111 ibland 112 grader när jag lunkar i stan. Skall snart skaffa mig annan termostat. En kompis till mig har en chiptrimmad 88:a som troligtvis har annan termostat för den ligger strax över 80 grader på landsväg och kan OBS!!! kan gå upp till 100 grader ibland i stan. Vettedreams förslag tror jag man skall lyda. Bara man inte får för låg temp, det är nog inte bra det heller. Jag har aldrig heller haft en Vette förut men jag har hört att de kallas tryckkokare eftersom kylsystemet har ett tryck......15 psi.......tror jag det var, annar rätta mig om jag har fel. Det där med trycket står att läsa i "Min" tråd längre ner där jag undrar över tempen. Skall köpa en termostat bara verkstan hemma öppnar efter semestern och det är på måndag. Tills dess får man ta det lungt och kika ofta på tempmätaren.
Lycka till!!!!

/Benny

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 19:00
av vettedream
Tack för era svar. Jättebra med tipsen och informationen. Jag har beställt en ny termostat hos R-Tune. Känns tryggare så....
Någon givare hittade jag inte. Någon som har tips var man kan hitta en sån?
/Kenth

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 19:26
av Kjelle
Det kan inte vara rätt att sänka temperaturen i LT1 motorn, hela det motorkonceptet bygger
på att temperaturen skall vara relativt hög.
Allt för att förbränningen skall vara bra i cylindrarna.
Har du kollat kylet så inte du har massa skräp mellan flänsarna ?

Min ligger på 94 gr. landsväg och 100-105 gr. i långvarig kökörning.

Kjelle

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 20:20
av Vettemannen
Kjelle skrev:Det kan inte vara rätt att sänka temperaturen i LT1 motorn, hela det motorkonceptet bygger
på att temperaturen skall vara relativt hög.
Allt för att förbränningen skall vara bra i cylindrarna.
Har du kollat kylet så inte du har massa skräp mellan flänsarna ?

Min ligger på 94 gr. landsväg och 100-105 gr. i långvarig kökörning.

Kjelle
Min kan gå upp till mellan 110 och 115 gr. Det är en 86:a.....
Kan det skilja mellan 86:a och 91:a och 93:a?
Tacksam för svar.

/Benny

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 20:48
av vettedream
Kylaren är helt ren. Om temperaturen skall vara så hög varför säljer massa firmor (förutom att tjäna pengar förståss)termostater som sänker tempen så man skall få ur fler hästar?

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 22:19
av Kjelle
Ja en kallare termostat är väl för och lura motorstyrningen ECM/PCM så att motorn får mer bränsle, om det nu ger någon effekt är väl tveksamt.

LT1 motorn som gjordes 92-97 har ju ett väldigt speciellt kylsystem, det kalla vattnet från kylaren
går direkt till topparna sedan ned till cylindrarna, alltså tvärtom mot vad vi är vana vid.
Kalla topplock ger möjlighet att köra med hög kompression och därmed hög effekt.

LT1 termostaten är egentligen en shunt, först cirkulerar det kalla vattnet runt i motorn, när shunten öppnar strömmar vattnet från kylarkretsen in "mjukt" till motorn, allt för att inte chocka motorn med kallt vatten, det ger låga emissioner.

Jag tror inte 98 gr är farligt för motorn.

Kjelle

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tor jul 23, 2009 22:25
av Vettemannen
Hur funkar det på min L98-motor? är det farligt med höga tempar?

/Benny

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: fre jul 24, 2009 4:19
av Hot Rod
Hej.

Kylsystemet fungerar (naturligtvis) bra som det är om allt fungerar, behöver man ta till diverse ”aftermarket-tillbehör” kanske man egentligen har ett problem i systemet? Dåligt vattenflöde, dåligt luftflöde, felaktig AC, felaktig ECM, felaktigt fläktrelä, dålig jord mm mm.

På landsväg så styr termostaten tempen på vattnet. Den borde vara märkt med ett gradtal (förmodligen Fahrenheit), inte svår att byta och billig. I stan (kökörning) är det annorlunda. Har du AC igång så ska vänstra fläkten/fläkten bakom kylaren gå (beroende på årsmodell) och då borde tempen inte stiga alltför högt. Har du ingen fungerande AC eller AC off så styrs fläktarna av vattentempen (och i sällsynta fall även av annat), på min -92 så slås fläktarna då på vid 104 och 108 grader.

Tidiga C4: Fläkt #1 sitter bakom kylaren, #2 (option B4P som inte alla har) sitter framför kylaren. ECM styr fläkt #1 och en tempkontakt på utsidan av vänster topp styr fläkt #2.
Senare C4: Fläkt #1 sitter till vänster, #2 till höger. ECM styr båda fläktarna.

En annan skillnad på olika årsmodeller är att tidiga C4 har vattenkyld olja (option, inte alla) och senare har luftkyld olja.

Ett tillbehör som jag installerade på min -87 (utan fungerande AC) var en switch inne i kupen så att jag kunde styra fläktarna manuellt om jag ville (det enda switchen gjorde var att jorda fläkt-reläerna).

Jag har avsiktligt inte skrivit några exakta årsmodeller eftersom jag inte är riktigt säker på när systemet ändrades, L98/LT1 eller kanske rak/lutande kylare?

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: mån jul 27, 2009 22:52
av Scania
BennyLarsson skrev:Hur funkar det på min L98-motor? är det farligt med höga tempar?

/Benny
Hej, farligt med högtemp , nja du kan ju blåsa en toppackning eller två om du har otur eller skador på kolvar/ringar men eftersom det är ett slutet trycksatt system så är kokpunkten betydligt högre än 100 grader skulle gissa närmare 130 grader ,
Vilken temp är det vi pratar om på din bil???

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: mån jul 27, 2009 23:13
av Vettemannen
Scania skrev:
BennyLarsson skrev:Hur funkar det på min L98-motor? är det farligt med höga tempar?

/Benny
Hej, farligt med högtemp , nja du kan ju blåsa en toppackning eller två om du har otur eller skador på kolvar/ringar men eftersom det är ett slutet trycksatt system så är kokpunkten betydligt högre än 100 grader skulle gissa närmare 130 grader ,
Vilken temp är det vi pratar om på din bil???
Satte i ny termostat idag och på tomgång gick tempen upp till 106 grader och fläkten startade, gick upp till 107 innan tempen sjönk till 97 och gick upp lite till innan jag stängde av. Tog en provtur i 70-90 km/h och tempen pendlar mellan 85 och 95 men stiger när man stannar. Ska testa att krypköra nån dag och se hur det verkar. Termostaten jag satte i var på 92 grader och den jag tog ur var på 82 grader men det blev liksom ingen skillnad, kanske 82 graders inte funkade riktigt. Tog in den och kokade den och den öppnade vid c:a 86-87 grader. Ska man skaffa en ny 82 graders?

/Benny

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tis jul 28, 2009 9:41
av Scania
Låter ju inte som att du har några större tempproblem, ganska vanlig temp på en vette
Men om din 82 graders inte öppnar när den ska så byt den eller reklamera om du har kvitto.

Re: Temparatur -93 LT1?

Postat: tis jul 28, 2009 9:53
av Vettemannen
Scania skrev:Låter ju inte som att du har några större tempproblem, ganska vanlig temp på en vette
Men om din 82 graders inte öppnar när den ska så byt den eller reklamera om du har kvitto.
Okay! Tack för det! Jag har ett annat problem som expertisen där ute kan hjälpa till med och det är följande: Motorvarvet pendlar mellan 400 och 800 varv när bilen står på tomgång. Ibland när man skall över tröskeln i garaget och gasar till lite lätt och släpper gasen så stannar motorn, det sker även i köer när man flytta sig framåt i kön ibland. När det är fritt på landsvägen och man trycker på kan den spika lite ibland. Den hänger med på gasen på ett bra sätt.
Hoppas att någon kan lösa detta med en enkel förklaring. Tändningsfel? Något annat?

/Benny