Varvtider

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Varvtider

Inlägg av Corinthian »

goa2head skrev:TIR Corvette blir nu uppdaterad med riktiga bromsar (C6 Z06) och Cobalt belägg.
Sweet! jag slängde precis på de beläggen med! Helt annat bett!
Tog det dock lite lugnt på Mantorp förra helgen då jag har originaldäck som är slut på tills nästa säsong
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varvtider

Inlägg av goa2head »

Corinthian skrev:
goa2head skrev:TIR Corvette blir nu uppdaterad med riktiga bromsar (C6 Z06) och Cobalt belägg.
Sweet! jag slängde precis på de beläggen med! Helt annat bett!
Tog det dock lite lugnt på Mantorp förra helgen då jag har originaldäck som är slut på tills nästa säsong
Ja dom beläggen är kanon!!
Känns mer aggresiva men håller riktigt länge
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev: 745: Om man ser kostnadsmässigt resultat/kronor så tror jag att man tjänar betydligt mer tid per satsad krona genom att satsa först på ren körträning (där sitter den mesta förbättrade tiden :wink: ) sen väghållning, bromsar, däck, kylning osv. och sen först senare ren motortrimning. Om man tar Falkenbergsbanan som exempel så gör 100 hästar ca 1 sekund på varvet :shock:, där är det mer lönsamt att förbättra väghållning, broms och däck. Falkenbergsbanan har iofs hög snittfart runt varvet så vårdar man farten så kan en relativt motorsvag bil köra jämnt med en motorstark, I historisk racing så ligger de gamla hundkojorna på samma tider som Ford Mustang! Nu är jag själv nybörjare i att modda egen bil men lite har man ju snappat upp av snacket i bandepån.
Men hur blir det här för mig som har 250 hästar (Mantorps långa raka känns väldigt lång)(sen kan man ju diskutera om alla hästar är hemma men det är ju en annan diskusion) ökar effekt från 250 till 500.

Så borde jag teoretiskt sett:
spara 3 sek på 1/4 milen
och
ca 4 sek på mantorp/varv (1sek/min/100hkr).

Ni som har varit med ett tag och kan sånt här har jag tänkt rätt?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Varvtider

Inlägg av Corinthian »

jag tycker som mange_c5; först körarträning. (tom instruktörerna sa att det är enklare att lära sig köra fort i en långsam bil, hehe)

det spelar ju ingen roll hur mycket effekt du har om du inte får ned det i backen (däck), kan bromsa sent in i svängen (bromsar) och ha hög kurvhastighet (väghållning).

Jag rekommenderar att först börja med däck och bromskomponenter samt interiör. man kan köra fortare om man sitter i en vettig stol med bra bälte.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Varvtider

Inlägg av Jake »

745 skrev:
Jake: Har du några varvtider :?:
den tiden jag har är 1:25 runt gelleråsen i en helt orginal s80 T6 med 6 år gammla gatdäck (sopslut) biltemabromsar och +5 grader utomhus :D. inga tider med vetten

Några sanningar:
* Ju lägre vikt du har ju snabbare går det i kurvorna.
* Ju lägre vikt du har ju mindre och lätter bromsar kan du använda (lättare bil)
* Ju lättare bil du har ju mindre effekt behövs, jag kan ställa upp ett matematiskt bevis för det här om någon är intresserad

Så som sagt börja med bromsarna och sedan minska vikten (jag skulle göra tvärt om),
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Varvtider

Inlägg av 62an »

Kanske dags att redigera min tid på Ring Knutstorp. Den är nu officiellt 1:08.16.

/Christer
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:jag tycker som mange_c5; först körarträning. (tom instruktörerna sa att det är enklare att lära sig köra fort i en långsam bil, hehe)

det spelar ju ingen roll hur mycket effekt du har om du inte får ned det i backen (däck), kan bromsa sent in i svängen (bromsar) och ha hög kurvhastighet (väghållning).

Jag rekommenderar att först börja med däck och bromskomponenter samt interiör. man kan köra fortare om man sitter i en vettig stol med bra bälte.
Självklart ska man köra så mycket som möjligt(det är ju det som är kul), men när man bromsar & kör ikapp i kurvorna och sedan ser hur alla försvinner på långa rakan är det inge kul :(

Om jag ska fortsätta med C4 an nästa år planerar jag:
En uppsättning nya däck (slicks)(har kört slut på en uppsättning R-däck på banan den här säsongen)
Bur stol m.m. så att jag kan få bilen godkänd av SBF.
Vattenkylning till bromsarna (har kört slut på en uppsättning belägg på banan den här säsongen).
Mer kräm i motorn & uppdaterad drivlina.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Varvtider

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:en uppsättning nya däck (slicks)(har kört slut på en uppsättning R-däck på banan den här säsongen)
Testa hoosier R6 från tirerack.com! de kör bla. Anders Rosvall på (vette.se). Prisvärda och bra fraktkostnader samt snabba leveranser med FedEx International...
Själv ska jag ta hem OZ Ultraleggera HLT fälgar i 19/20" kombo därifrån för att kunna köra r-däck på originalfälgarna
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Jake skrev:
745 skrev:
Jake: Har du några varvtider :?:
den tiden jag har är 1:25 runt gelleråsen i en helt orginal s80 T6 med 6 år gammla gatdäck (sopslut) biltemabromsar och +5 grader utomhus :D. inga tider med vetten
1.25 Under dom förutsättningarna låter som en kanontid.
Men självklart är jag mest intresserad av hur snabb en C4:a kan bli. Och du har väll "en del" erfarenhet och teoretiskt kunnande. Men dina bromsar sa väll upp sig (p.g.a. överhettning precis som mina) redan på träningen på KM. Fick du någon uppfattning om hur mycket det skillde mellan oss på träningen? Körde du Gymkhana?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

62an skrev:Kanske dags att redigera min tid på Ring Knutstorp. Den är nu officiellt 1:08.16.

/Christer
GRATTIS!
Justerat och tack för att du lämnar dina tider så vi andra ser hur snabbt det går att åka.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
745 skrev:en uppsättning nya däck (slicks)(har kört slut på en uppsättning R-däck på banan den här säsongen)
Testa hoosier R6 från tirerack.com! de kör bla. Anders Rosvall på (vette.se). Prisvärda och bra fraktkostnader samt snabba leveranser med FedEx International...
Själv ska jag ta hem OZ Ultraleggera HLT fälgar i 19/20" kombo därifrån för att kunna köra r-däck på originalfälgarna
Ska du köra slicks på OZ fälgarna och vilka i sådanna fall?

MEN
För min del blir det nog slicks eftersom jag funderar på att skaffa vagnsbok och bara kör bana med C4:an.
Men om jag inte skaffar vagnsbok får jag ju inte åka på Slicks (förutom på KM).
Jag åker ner till Mantorp i morgon med några(som inte förstått att motorn ska sitta fram :roll: ) som brukar hjälpa mig med bl.a. däck.
Körde bl.a. Mantorp med C5 magnesium bakfälgar runt om på C4an med deras framdäck Michelin Porsche Cup.
Och det bet rätt bra både i kurvor och vid inbromsningarna och det var väldigt "prisvärt".
Senast redigerad av 745 den fre sep 11, 2009 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Varvtider

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Körde bl.a. Mantorp med C5 magnesium bakfälgar runt om på C4an med deras framdäck Michelin Porsche Cup.
Och det bet rätt bra både i kurvor och vid inbromsningarna och det var väldigt "prisvärt".
Jag har sneglat lite på michelins r-däck faktiskt. kan tänka mig att dom är prisvärda i de mindre dimensionerna (bilar med motor bak)... i mina dimensioner kostar en uppsättning 25k. Vilket jag inte tycker är försvarbart då jag får Dunlop SportMaxx GT för 5500:-/uppsättning och jag inte är en tillräckligt bra förare för att jaga tiondelar.
En grej som är bra med Michelin är att dom är den enda tillverkaren som gör däck i bredden 325 för 19".. fast det är dyrt. Har eningång som jag ska testa där men han har inte svarat i telefon än..

Funderar faktiskt på att köpa 2st framfälgar och bredda dom innåt.. då kan jag köra Toyo R888 som finns i 335/18..

En C6Z06 kör ju runt Mantorp på 1:27 helt original, så när man börjar närma sig den tiden så kan man börja tok-preppa, haha!
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Om jag inte minns fel kostar en uppsättning till Cup bilarna 20.000:- i år & 16.000:- för ett år sedan och dom kör ju en bra bit under 1:20 på Mantorp med dom så att det är ju inte kattskit precis, men sen har dom väldigt bra priser (det går ju åt några st).

Fredrik Ekbloms tid med Z06:an är ju helt tok bra och man ska komma ihåg att det är med orginaldäck vilket innebär att rätt förare med slicks borde kunna komma ner till samma tider som PCS klass 3 & 4.

Jag kollar dim på bakdäcken till 997 GT3 Cup i morgon.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Varvtider

Inlägg av Jake »

745 skrev:
1.25 Under dom förutsättningarna låter som en kanontid.
Men självklart är jag mest intresserad av hur snabb en C4:a kan bli. Och du har väll "en del" erfarenhet och teoretiskt kunnande. Men dina bromsar sa väll upp sig (p.g.a. överhettning precis som mina) redan på träningen på KM. Fick du någon uppfattning om hur mycket det skillde mellan oss på träningen? Körde du Gymkhana?
Mina bromsar sa tack och godnatt efter 5 varv under träningen. Kännde inte heller att jag fick något vidare flyt i körningen de varven jag körde, varken korta eller långa banan. tog det ju iofs ganska lugnt då jag visste att bromsarna skulle koka någon gång under helgen. tur att jag var förberedd med vätska och vaccumburk :). Har ingen aning om hur mycket det skilde, men vi skulle ha gått ut och jagat hare hade nog gett en hel del om hur våra bilar betedde sig.

Körde inte gymkhana, tror det var för lång kö när jag var där 8)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Jag har sneglat lite på michelins r-däck faktiskt. kan tänka mig att dom är prisvärda i de mindre dimensionerna (bilar med motor bak)... i mina dimensioner kostar en uppsättning 25k. Vilket jag inte tycker är försvarbart då jag får Dunlop SportMaxx GT för 5500:-/uppsättning och jag inte är en tillräckligt bra förare för att jaga tiondelar.
En grej som är bra med Michelin är att dom är den enda tillverkaren som gör däck i bredden 325 för 19".. fast det är dyrt. Har eningång som jag ska testa där men han har inte svarat i telefon än..

Funderar faktiskt på att köpa 2st framfälgar och bredda dom innåt.. då kan jag köra Toyo R888 som finns i 335/18..

En C6Z06 kör ju runt Mantorp på 1:27 helt original, så när man börjar närma sig den tiden så kan man börja tok-preppa, haha!
5.500:- för en uppsättning låter ju som ett fynd :D
Det blev en del skruvande på Mantorp igår (3 bilar) och mycket lärorikt med MoTeC-system & däcktemp.mätare, m.m.
Däck: GT3-Cup Michelin 290 bak och Ferrari 430 Pirelli 295 bak, och det räcker ju ganska långt, men varför sitter det så breda däck på Corvetten :?:
Även Insane (C5:a med orginal bromsar & orginal fälgar) & banpreppade 944-Turbo kör på 1:27 - 1:28, men jag försöker ju få fart på min C4:a som jag inte tror når den tiden utan "en del" pyssel.
Första åtgärden utav många blir att prova med Pirelli slicksen om dom har några bra liggande.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:jag tycker som mange_c5; först körarträning. (tom instruktörerna sa att det är enklare att lära sig köra fort i en långsam bil, hehe)

det spelar ju ingen roll hur mycket effekt du har om du inte får ned det i backen (däck), kan bromsa sent in i svängen (bromsar) och ha hög kurvhastighet (väghållning).

Jag rekommenderar att först börja med däck och bromskomponenter samt interiör. man kan köra fortare om man sitter i en vettig stol med bra bälte.
Jag håller med ju mindre extrem en bil är desto mer förlåtande är den.
Om jag ska göra iordning bilen gäller följande:
Bromsar & däck är ju fixat, återstår bromskylningen.
Fjädrar, krängare & bussningar ska bytas.
Stolen är ju ett elände & ska självklart bytas inredningen ska ut & bur monteras.
Sen är ju frågan tror ni jag kan spara 4 sek/varv med 250 hkr till (kolla gärna hur jag tänkt i mitt tidigare inlägg):?:
Själv tror jag att det blir väldigt svårt för mig att pressa mína tider med 4 sek/varv bara genom träning :( .
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varvtider

Inlägg av goa2head »

745 skrev:
Corinthian skrev:jag tycker som mange_c5; först körarträning. (tom instruktörerna sa att det är enklare att lära sig köra fort i en långsam bil, hehe)

det spelar ju ingen roll hur mycket effekt du har om du inte får ned det i backen (däck), kan bromsa sent in i svängen (bromsar) och ha hög kurvhastighet (väghållning).

Jag rekommenderar att först börja med däck och bromskomponenter samt interiör. man kan köra fortare om man sitter i en vettig stol med bra bälte.
Jag håller med ju mindre extrem en bil är desto mer förlåtande är den.
Om jag ska göra iordning bilen gäller följande:
Bromsar & däck är ju fixat, återstår bromskylningen.
Fjädrar, krängare & bussningar ska bytas.
Stolen är ju ett elände & ska självklart bytas inredningen ska ut & bur monteras.
Sen är ju frågan tror ni jag kan spara 4 sek/varv med 250 hkr till (kolla gärna hur jag tänkt i mitt tidigare inlägg):?:
Själv tror jag att det blir väldigt svårt för mig att pressa mína tider med 4 sek/varv bara genom träning :( .
Vad har du gjort åt bromsarna?
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Jag kör med orginal C5 bromsar fram och C4 orginal bak, Blue Hawk både fram & bak, bytt bias spring & stålslangar det jag inte lyckats med är att få luftkylningen att fungera :( , (fattar inte hur dom (& du på din bil) fick det att fungera på förra årets Camaro Cup bilar).
Ska prova med vattenkylning (trots att du har plockat bort din vattenkylning varför :?:)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 330
Blev medlem: fre dec 12, 2003 0:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varvtider

Inlägg av goa2head »

745 skrev:Jag kör med orginal C5 bromsar fram och C4 orginal bak, Blue Hawk både fram & bak, bytt bias spring & stålslangar det jag inte lyckats med är att få luftkylningen att fungera :( , (fattar inte hur dom (& du på din bil) fick det att fungera på förra årets Camaro Cup bilar).
Ska prova med vattenkylning (trots att du har plockat bort din vattenkylning varför :?:)
Jag har inte plockat bort vattenkylningen, har bara inte haft tid att uppdatera det efter förra året så det är inte inkopplat nu. Kommer ha det nästa år. Men har inte haft några problem med värme för bromsarna.
Har C5ans orginal luft styrningar bara.
Vad har du för broms vätska? byt till Cobalt XR2 belägg...Stor skillnad från blue hawk
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

goa2head skrev:Jag har inte plockat bort vattenkylningen, har bara inte haft tid att uppdatera det efter förra året så det är inte inkopplat nu. Kommer ha det nästa år. Men har inte haft några problem med värme för bromsarna.
Har C5ans orginal luft styrningar bara.
Vad har du för broms vätska? byt till Cobalt XR2 belägg...Stor skillnad från blue hawk
Jag blir arg på mig själv :evil: Varför får du det att fungera till och med utan ducts trots att dina bromsar borde få jobba rejält mycket hårdare än mina.
Men som sagt var jag kastar in handduken (skiter i luftkylningen) och satsar på vattenkylning istället, har tillbringat alldeles för mycket tid bredvid banan denna sommar (p.g.a. överhettade bromsar).
När det gäller bromsvätskan kör jag med Valvoline Dot 5.1, och jag får väll testa Cobalt när det är dags att byta (men det lär väll dröja eftersom jag inte kan använda dom ordentligt p.g.a. överhettning).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Här kommer lite fler tider som kan vara av intresse. Sportauto har satt tiderna(borde vara std bilar m.std däck & hyffsat duktiga chaufförer)
Hockenheim korta slingan 2.604m medelhastighet 120 - 134 km/tim
Här är Corvette tiderna
C6ZR-1 1:09.7
C6Z06 1:11.5
C6(6,2l) 1:14.1
C5Z06 1:14.9
Callaway C12 1:15.0
C5 Coupé 1:15.9
C6 man Cab 1:16.1
C5 aut 1:18.2
Källahttp://www.fastestlaps.com/index.php?pa ... lter4=true

Hur snabbt tror ni att en C4 kan göra varvet :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Varvtider

Inlägg av Jake »

745 skrev:
Hur snabbt tror ni att en C4 kan göra varvet :?:
då kommer vi osökt till frågan när bilen slutar att räknas som corvette ;).
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Jake skrev:då kommer vi osökt till frågan när bilen slutar att räknas som corvette ;).
Alltid mitt i prick 8)
Det är ju alltid kul med varvtider för Corvetter (särskilt C4or eller hur Jake) så lassa på bara.
Men det JAG är MEST nyfiken på är C4or utrustade endast med de options som fanns.
Är skillnad mellan en C4a & C5a lika stor som mellan en C5a & C6a?
Hur mycket skiljer det mellan en C4 ZR-1 / Callaway twin-turbo /SCCA -88 och en C5Z06?
m.m.
Antar att det inte är någon som vet men det vore ändå kul att höra vad ni tror?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Varvtider

Inlägg av Jake »

hittade en gammal tid på superstage i bilplast och spoilernytt

org C5 1,33,8
ganska org C4a 1,34,4

detta är väl inte helt jämförbart på bana så C4ans bromsar kroknar direkt. men 0.6s är inte stor skillnad.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Jake skrev:hittade en gammal tid på superstage i bilplast och spoilernytt

org C5 1,33,8
ganska org C4a 1,34,4

detta är väl inte helt jämförbart på bana så C4ans bromsar kroknar direkt. men 0.6s är inte stor skillnad.
Nej det är ju ingen stor skillnad, och när vi ändå är inne på Superstage http://rejsa.nu/superstage/ hittade jag en Lingelfelter-91(R-däck) som kört på 1:26,28 att jämföra med DRM(slicks) 1:24,44 (Gullabo rattade båda).
DRM var snabbast 0-100 & 1/4 en knapp sekund på båda(kan det bero på däcken/utväxlingen?)
Kan dom med slicks gå lika snabbt på banan :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varvtider

Inlägg av vette.se »

Jag har läst på lite och som 62'an måste jag påpeka att att Hoosier däcken inte är slicks, det är ett R-däck. Det har felaktigt listats som ett slicks när Bilsport körde min DRM bil i Superstage för många år sedan(2001) på 1.24.

Jag väntar på att det ska bli 10års jubileum 2011, då blir det Bilsport och Superstage igen. Bara nya asfalten gör 2 sekunder och sen är bilen mycket uppdaterad sen dess :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Varvtider

Inlägg av Corv1-Micke »

Nej det är ju ingen stor skillnad, och när vi ändå är inne på Superstage http://rejsa.nu/superstage/ hittade jag en Lingelfelter-91(R-däck) som kört på 1:26,28 att jämföra med DRM(slicks) 1:24,44 (Gullabo rattade båda).
DRM var snabbast 0-100 & 1/4 en knapp sekund på båda(kan det bero på däcken/utväxlingen?)
Kan dom med slicks gå lika snabbt på banan :?:
Jag var med och hjälpte till med däckbyten mm på Lingenfelterbilen den dagen.
Bilen hade strax tidigare presterat flera 11,6 repor. Men väl på plats med Gullabo bakom ratten började motorn misstända. Vi hade inte mycket tid till felsökning, men bla bytte vi MSD boxen. Detta hjälpte tyvärr inte. Gullabo tyckte om bilen, men tyckte den var slö så fort den misstände...
När det var för sent, fann vi att det var 2st tändkablar som var kraftigt sönderbrända av headdersrören... :evil:
Vad den hade presterat på superstage med hela tändkablar vet vi ju inte... Troligtvis lite snabbare än 1:26,28...

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

Corv1-Micke skrev: Jag var med och hjälpte till med däckbyten mm på Lingenfelterbilen den dagen.
Bilen hade strax tidigare presterat flera 11,6 repor. Men väl på plats med Gullabo bakom ratten började motorn misstända. Vi hade inte mycket tid till felsökning, men bla bytte vi MSD boxen. Detta hjälpte tyvärr inte. Gullabo tyckte om bilen, men tyckte den var slö så fort den misstände...
När det var för sent, fann vi att det var 2st tändkablar som var kraftigt sönderbrända av headdersrören...
Vad den hade presterat på superstage med hela tändkablar vet vi ju inte... Troligtvis lite snabbare än 1:26,28...

/ Micke
Ja det är inte alltid det går som man vill, (var ner på Mantorp i helgen), Men det blev i alla fall en bra Fest!

Nu bli jag riktigt nyfiken och vill veta mer om den här bilen. Jag antar (rätta mig om jag har fel) att den förutom preppad motor & drivlina, uppgraderade bromsar, fjädrar, stötdämpare, krängare även var försedd med chassiförstärkningar, men i vilken omfattning :?: (bur?)
Hur mycket bantad var den :?: (plastfönster, inredning?)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån maj 17, 2004 11:04
Ort: Örebro

Re: Varvtider

Inlägg av Miraculix »

vette.se skrev:Jag har läst på lite och som 62'an måste jag påpeka att att Hoosier däcken inte är slicks, det är ett R-däck. Det har felaktigt listats som ett slicks när Bilsport körde min DRM bil i Superstage för många år sedan(2001) på 1.24.
Hoosier har aldrig räknats som r-däck eftersom det endast är DOT godkänt och saknar E-märkning, vilket gör det icke godkänt i Sverige.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Varvtider

Inlägg av 745 »

R-däck är benämning som ofta används och som det verkar finnas en och annan definition av, här http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp finns några förutom de ovan nämda.
R-Däck eller ej Vette.se är snabbaste på Superstage(vad jag vet).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar