Sida 3 av 8

Re: Varvtider

Postat: mån nov 09, 2009 11:23
av vette.se
Miraculix skrev:
vette.se skrev:Jag har läst på lite och som 62'an måste jag påpeka att att Hoosier däcken inte är slicks, det är ett R-däck. Det har felaktigt listats som ett slicks när Bilsport körde min DRM bil i Superstage för många år sedan(2001) på 1.24.
Hoosier har aldrig räknats som r-däck eftersom det endast är DOT godkänt och saknar E-märkning, vilket gör det icke godkänt i Sverige.
Det finns många R-däck som inte är E-märkta .... Köper man R-däck i USA så är vissa fabrikat inte E-märkta som säljs med E märkning i Europa, de är däremot DOT märkta. E märkningen är mest en europeisk byråkratmärkning för att politikerna måste ha något att göra.
Vad jag förstått är definitionen R-däck en fråga om gummihårdhet och att det är mönstrat vilket uppfylls av Hoosier. Dessutom så är mönsterdjupet på vissa så kallade R-däck under gatlegalnivå(i Sverige) även som nya.

"D.O.T.-approved R-compounds tires: an amalgamation that's neither street tire nor race tire. By definition, the tires that fall within this parameters are commercially available tires that are D.O.T. certified and are considered driveable on the street. R-compound tires still use radial construction technology, but feature strengthened sidewalls and super sticky rubber. Maximum tread depth starts at 8/32 in. and can be ordered shaved down to 3/32 in."

Observera att de Hoosier som säljs idag endast har två längsgående ränder vilket jag nog inte tror är gatlegalt här i sverige. Hoosier däcken jag körde på -01 var med mönster (godkänt mönsterdjup).

Re: Varvtider

Postat: tor nov 26, 2009 1:10
av Miraculix
745 skrev:VARVTIDER CORVETTE
Mantorps korta: c:a 56,5 62an
Mantorp långa: 1:27 - 1:28 Goa2head
Gelleråsen: 1:17,22 62an
Gotland ring: 1:29,34 Vette.se
Anderstorp: 1:52 62an
Ring Knutstorp: 1:08,16 62an
Falkenberg: c:a 53 Mange_C5
Nurburgring: 7:26,4 Jim Mero ZR1
Superstage: 1:24,44 Vette.se
Kan vi inte ta bort de tider som skett på slicks? Blir lite skevt eftersom slicks inte är gatlegala, ungefär som att jämföra en gatbil mot en ren racebil. Alternativt göra en egen lista för bilar med slicks/racebilar?

Re: Varvtider

Postat: tor nov 26, 2009 18:54
av 745
Jag förstår hur du tänker och det är klart att vi kan ta bort eller göra en separat lista på dom tiderna som är satta med slicks, eftersom det inte är gatlegala.
Men hur ska vi då göra med de tider som är satta med bilar som inte är gatlegala utav andra orsaker, ex.vis trimmade eller modifierade (jag tror knappt att man får byta till andra tändstift än orginal på en bil nyare än -93 om man ska följa reglerna strikt) :?:

Re: Varvtider

Postat: tor nov 26, 2009 19:25
av Corinthian
jag tycker vi kan köra en o samma lista men bara skriva ut vad resp. ekipage har för däck samt kanske effekt..

Jag menar; även om jag skulle ha slicks på min så skulle jag förmodligen vara långsamare runt mantorp än tex TIR vetten med gat- eller R-däck....

Re: Varvtider

Postat: fre nov 27, 2009 18:24
av 745
Corinthian skrev:jag tycker vi kan köra en o samma lista men bara skriva ut vad resp. ekipage har för däck samt kanske effekt..

Jag menar; även om jag skulle ha slicks på min så skulle jag förmodligen vara långsammare runt mantorp än tex TIR vetten med gat- eller R-däck....

Jag har valt att inte skriva effekten & däcken i listan (blir för jobbigt tycker jag), men dom finns i tråden.
Effekten & däcken spelar stor roll men hur mycket? Hur mycket långsammare än TIR vetten?
Det kommer vi som kör Cupen (du ska väll med?) förhoppningsvis att lära oss mer om i sommar.

Re: Varvtider

Postat: lör nov 28, 2009 1:57
av Miraculix
745 skrev:
Corinthian skrev:jag tycker vi kan köra en o samma lista men bara skriva ut vad resp. ekipage har för däck samt kanske effekt..

Jag menar; även om jag skulle ha slicks på min så skulle jag förmodligen vara långsammare runt mantorp än tex TIR vetten med gat- eller R-däck....

Jag har valt att inte skriva effekten & däcken i listan (blir för jobbigt tycker jag), men dom finns i tråden.
Effekten & däcken spelar stor roll men hur mycket? Hur mycket långsammare än TIR vetten?
Det kommer vi som kör Cupen (du ska väll med?) förhoppningsvis att lära oss mer om i sommar.
Ja självklart, det skulle jag inte missa för allt i världen :)
Hoppas det blir tydligare reglemente när det gäller däck, just nu står det "fria" däck vilket jag tolkar som att man får välja vilka däck man vill (= slicks) men tydligen är det r-däck som är tänkt. Själv ser jag helst att vi använder r-däck, speciellt för oss som inte har torrsump :)

Re: Varvtider

Postat: lör nov 28, 2009 12:01
av Corinthian
745 skrev:Det kommer vi som kör Cupen (du ska väll med?) förhoppningsvis att lära oss mer om i sommar.
Såklart! nu gäller det bara att ha råd o preppa bilen

Re: Varvtider

Postat: lör nov 28, 2009 12:30
av 745
Miraculix skrev:Ja självklart, det skulle jag inte missa för allt i världen :)
Hoppas det blir tydligare reglemente när det gäller däck, just nu står det "fria" däck vilket jag tolkar som att man får välja vilka däck man vill (= slicks) men tydligen är det r-däck som är tänkt. Själv ser jag helst att vi använder r-däck, speciellt för oss som inte har torrsump :)
Oavsett vilka däck som gäller är det ett kanon initiativ som har tagits.
Vi kan framföra våra önskemål till tävlingsledningen och jag skulle tro att dom följer våra önskemål om vi är många som tycker samma.
När det gäller R-däck / Slicks finns det redan en tråd https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=10692 men blås gärna liv i den.
Ett annat ämne som kanske bör diskuteras i R-däck / Slicks tråden är: Vad är ett R-däck?http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Re: Varvtider

Postat: lör nov 28, 2009 12:37
av 745
Corinthian skrev:
745 skrev:Det kommer vi som kör Cupen (du ska väll med?) förhoppningsvis att lära oss mer om i sommar.
Såklart! nu gäller det bara att ha råd o preppa bilen
Inga problem jag har redan sagt till min Kerstin att vi inte ska åka på några dyra utlandsresor 2010, vänta med att renovera köket, och istället åka på några (5st) bilsemestrar i Sverige. (Det kan funka)

Re: Varvtider

Postat: tor dec 03, 2009 11:04
av Bengt
Inga problem jag har redan sagt till min Kerstin att vi inte ska åka på några dyra utlandsresor 2010, vänta med att renovera köket, och istället åka på några (5st) bilsemestrar i Sverige. (Det kan funka)

*haha* Skönt att inte vara ensam. En annan skall hantera en bulle i ugnen till, 3:e, också. Nån som har lysande ideér ?

Re: Varvtider

Postat: tor dec 03, 2009 14:54
av Jake
Bengt skrev:
Inga problem jag har redan sagt till min Kerstin att vi inte ska åka på några dyra utlandsresor 2010, vänta med att renovera köket, och istället åka på några (5st) bilsemestrar i Sverige. (Det kan funka)

*haha* Skönt att inte vara ensam. En annan skall hantera en bulle i ugnen till, 3:e, också. Nån som har lysande ideér ?
Jag har hört att celibat är effektivt :D

Re: Varvtider

Postat: mån dec 14, 2009 23:04
av 62an
Uppdatering av tider:

Mantorp långa, 1:28.2 med Yokohama A048 (E-märkta)
Nürburgring, 8:34.99 FULL LAP, Yokohama A048 (E-märkta)
Nürburgring BTG, 8:09 Yokohama A048 (E-märkta)

Re: Varvtider

Postat: tis dec 15, 2009 19:01
av 745
Grattulerar till dom putsade tiderna.

Snart ryker ditt rekord på Mantorp Goahead :!: (satte du din tid med E-märkta däck?)
Men jag misstänker att du planerar att förbättra den 2010.
Och när det gäller Nürburgring så finns det väll ingen i klubben som är eller har varit i närheten :?:

Bra att du skriver att det var med E-märkta däck så att ingen behöver fundera på det.
Jag har hört att om man j.m.f. med gatdäck spar ca 2 sek med R-däck & ca 4 sek med slicks på Mantorp, (givetvis är storleken på besparingen även beroende på väglag, förare & bil).

Re: Varvtider

Postat: tis dec 15, 2009 19:05
av Corinthian
en standard c6 z06 (med EMT däck) kör runt mantorp på 1.27'5 (ekblom) och en standard c6 cab (med EMT däck) gör superstage på 1.25'88 (gullabo)
så det mesta hänger ju på föraren... hehe, är det bra eller dåligt?

för att jämföra var min bästa tid på emmaboda 1.32'25... dock var det första gången så nästa år skare tokputsas

Re: Varvtider

Postat: mån mar 29, 2010 12:10
av goa2head
745 skrev:Grattulerar till dom putsade tiderna.

Snart ryker ditt rekord på Mantorp Goahead :!: (satte du din tid med E-märkta däck?)
Men jag misstänker att du planerar att förbättra den 2010.
Och när det gäller Nürburgring så finns det väll ingen i klubben som är eller har varit i närheten

Bra att du skriver att det var med E-märkta däck så att ingen behöver fundera på det.
Jag har hört att om man j.m.f. med gatdäck spar ca 2 sek med R-däck & ca 4 sek med slicks på Mantorp, (givetvis är storleken på besparingen även beroende på väglag, förare & bil).
Hehe ja det är massa uppdateringar på bilen i år igen. Kommer förbättra mina tider avsevärd med riktiga bromsar bara, förlorade nästan allt avstånd jag fick på effekt vid inbromsningarna mot tex 62an ;)
Masaa andra uppdateringar som ska göra bilen mer driftsäker och klarar mer varv på banan på raken mm. Men effekt mässigt är ett stort frågetecken än då jag inte vet om det blir sug el överladdat detta år.

Re: Varvtider

Postat: tis mar 30, 2010 11:39
av 745
Det ska bli väldigt spännande att följa dina och de andras varvtider i Cupen.
Jag håller ett öga på din bil i garaget, ser framemot att höra din (& andras) uppfattning om hur mycket t.ex. bromsar kontra effekt påverkar varvtiden.

Re: Varvtider

Postat: mån jun 14, 2010 11:21
av 745
GRATTIS :!:
Thomas Mothander har satt ny bästa varvtid på Anderstorp :D
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... &mode=view

Re: Varvtider

Postat: tor jun 24, 2010 13:02
av 745
GRATTIS :!:
Karl-Erik Sundström har satt bästa varvtid på Gelleråsen.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 734#p70734

Re: Varvtider

Postat: mån jun 28, 2010 23:20
av 62an
745 skrev:GRATTIS :!:
Thomas Mothander har satt ny bästa varvtid på Anderstorp :D
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... &mode=view

Som tur var så satte jag 1:50,80 samma dag... :roll:

Re: Varvtider

Postat: mån jul 05, 2010 17:16
av 745
62an skrev:
745 skrev:GRATTIS :!:
Thomas Mothander har satt ny bästa varvtid på Anderstorp :D
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... &mode=view

Som tur var så satte jag 1:50,80 samma dag... :roll:
GRATTIS :!:
62:an har satt ny bästa varvtid på Anderstorp :D

TS Ber om ursäkt för att han inte läser alla inlägg ordentligt :oops:

Re: Varvtider

Postat: ons sep 08, 2010 17:33
av 745
Corithian skrev:
745 skrev:Kinnekulle :!: saknar varvtid :?


Snabbaste tiden jag klockade Johnny på var 1'01.9
Bra då vet vi hur snabbt det går på kullen :D

Re: Varvtider

Postat: fre sep 17, 2010 20:30
av 62an
Uppdatering Nürburgring:

Har nu kört 8:22 fullvarv och 7:56.7 BTG!

Re: Varvtider

Postat: sön sep 19, 2010 19:50
av 745
62an skrev:Uppdatering Nürburgring:

Har nu kört 8:22 fullvarv och 7:56.7 BTG!
GRAAAAAAAATIS :!:
Då behöver jag inte fråga hur resan var :D

Re: Varvtider

Postat: fre okt 01, 2010 20:11
av Mange_C5
Uppdatering Falkenberg: 51,51s
Blir samtidigt lite av race rapport; hade som mål att nå 50-51 sekunder jämnt men det fattades lite denna gång, så det blir till att prova igen vid ett annat tillfälle. Trodde det var kallare än det var och började första passet med lite högre kalltryck än vad jag brukar, ett misstag visade det sig. Sladdade mest runt första passet och hade ett varmtryck på 2,8 men däcken blev iallafall uppvärmda. :mrgreen:

Passen fortsatte i min grupp med rödflaggning (pga en bil i sandfållan efter startrakan) och med mycket rolig körning mellan tiotalet jämnsnabba bilar varav tre corvetter.
Tror det var lite av "Do or Die" känsla generellt bland förarna i den röda gruppen (vår) då det var sista bankörningen före vinterskruvande för de flesta. :twisted:

Trots allt är jag nöjd med tiden då den sk. idealtiden blev 51,39 under samma pass och de flesta varven låg runt 52 sek trots omkörningsförsök av mej eller på mej. :)

Re: Varvtider

Postat: fre okt 01, 2010 21:51
av 62an
Kul!

Har aldrig kört på Falkenberg. Hur är den i jämförelse med t ex Gelleråsen och Anderstorp? Åkte förbi för några veckor sedan med bilen på trailer, men var då på väg till Tyskland. Måste stanna nån gång...

/Christer

Re: Varvtider

Postat: fre okt 01, 2010 22:52
av Mange_C5
62an skrev:Kul!

Har aldrig kört på Falkenberg. Hur är den i jämförelse med t ex Gelleråsen och Anderstorp? Åkte förbi för några veckor sedan med bilen på trailer, men var då på väg till Tyskland. Måste stanna nån gång...

/Christer
Många anser att körningen liknas vid ovalbaneracing, vilket till viss del är sant. Jag skulle nog påstå att Anderstorp med sina svepande kurvor har mer liknande karaktär än Karlskoga's tvära kurvor och start-stopp karaktär.
Banan är ganska intensiv där det inte finns så mycket tid eller tillräckligt långa raksträckor för att bara köra förbi andra bilar (som tex Anderstorp, Mantorp), dessutom finns det bara två ställen där man bromsar hårt.
"Flow" i körningen är nyckeln för snabba varv.

Ett mindre misstag straffas hårt sett till varvtiden, då man tappar fart för hela varvet och inte enbart till specifik sektion. Banan ser lätt ut men för att klämma ut den sista sekunden krävs verkligen ett perfekt varv i alla avseenden.
Trots att rakan är kort så hinner man varva ut 4:an och ibland få i 5:an innan inbromsning, 2:ans växel ser jag inte som ett bra alternativ nånstans om man inte har en förkärlek för bredsladd och tappa tid.

Finns ju en del medlemmar som har varit återkommande besökare, lite feedback från dem och tex Benny och Markus som körde där på den skandinaviska träffen hade varit bra.
Jag är ju en smula partisk. :roll:

Tror banan hade passat in som ett bra komplement i Corvetteserien på så vis att den har helt annan karaktär än de övriga. Varvtiderna brukar ha små differanser, där årets Corvette serie bägge klassers varvtider förmodligen hade legat från uppskattningsvis 50 sekunder till 53 sekunder som mest för större delen av deltagarna. Tätt tror jag att de hade blivit. :twisted:
STCC har återkommande genom åren haft de första 14-15 bilarna inom 1 sekund, Camaro cup hade liknande differanser i somras.

Filmade lite och filmen kanske förklarar lite bättre, http://www.youtube.com/watch?v=4VSohKGBUFc.
:wink:

P.s. Miatorna tävlar normalt i Roadsport C och ligger på 52-53 tider när de kör för fullt trots sämre vikt/hk förhållande än mej och de flesta andra, de har "flow" och har farten med sig varvet runt och är besvärande snabba för dem som har en övertro till sin egen motoreffekt.

Re: Varvtider

Postat: mån okt 04, 2010 15:00
av 745
Mange_C5 skrev:P.s. Miatorna tävlar normalt i Roadsport C och ligger på 52-53 tider när de kör för fullt trots sämre vikt/hk förhållande än mej och de flesta andra, de har "flow" och har farten med sig varvet runt och är besvärande snabba för dem som har en övertro till sin egen motoreffekt.
Grattis till det nya rekordet :D & Tack för ännu en härlig film.
Jag ska försöka prova Falkenberg 2011, vilken tid ska jag köra på :?:
Bästa tid på Mantorp: Miata 1:37 - 1:38!? C4:an (R-däck) 1:39,7 borde gå att sänka till 1:35 :twisted: (frågan är vad jag klarar)
Roadsport C > 7kg/hkr & max vikt 1.700kg, C4:an 245hkr X 7 kg = 1.715 kg :evil:

Barlast är ju tillåtet och en bur väger väl en 15 kg ;)

Re: Varvtider

Postat: mån okt 04, 2010 21:21
av Mange_C5
745 skrev:Grattis till det nya rekordet :D & Tack för ännu en härlig film.
Jag ska försöka prova Falkenberg 2011, vilken tid ska jag köra på :?:
Bästa tid på Mantorp: Miata 1:37 - 1:38!? C4:an (R-däck) 1:39,7 borde gå att sänka till 1:35 :twisted: (frågan är vad jag klarar)
Roadsport C > 7kg/hkr & max vikt 1.700kg, C4:an 245hkr X 7 kg = 1.715 kg :evil:

Barlast är ju tillåtet och en bur väger väl en 15 kg ;)
Tack för det :) , rekord kan väl på goda grunder diskuteras eftersom fler än jag har kört där men kanske inte har en uppmätt tid.

Du skall köra på 51,52 som bäst :lol:

Eftersom du kollat på Roadsport vikt/hk så tror jag du kan glömma C och istället sikta in dej på B istället med 5,2 kg/hk som nedre viktgräns om du nu inte trimmar upp till A med sina 3,2kg/hk. :wink:

Hur fort du kan köra med C4:an och R-däck har jag ingen aning om men B klassen körde höga 52:or och uppåt som bäst under deras seriefinal förrförra helgen, så gissningsvis 54-55 tider borde vara ett möjligt mål som i ditt fall av bil/däck kombination och förstagångsbesökare.

Som referens; på Mantorp under 2010 körde A på 1,28 och uppåt samt B på 1,33 och uppåt.
A körde för övrigt höga 49:or på Falkenberg som bäst, skillnaden mellan 3,2 repektive 5,2 och 7kg/hk är alltså inte så stor.

Roadsport ger bra varvtidsvärden att mäta sig mot eftersom bilarna körs på r-däck och redovisar vikt/hk (vid målflagg med förare i/motoreffekt) förhållandet jämfört med satt varvtid, dvs värdet åskådliggör förutsättningarna vid jämförelse mellan två tider och man slipper kanske deppa ihop när man tycker att man är kass på att ratta. :lol:

Men återigen, en gissning från min sida.
Bättre att du kommer och visar på en bättre tid än så!

Re: Varvtider

Postat: tis okt 05, 2010 14:08
av 745
Mange_C5 skrev:Barlast är ju tillåtet och en bur väger väl en 15 kg
Tack för det :) , rekord kan väl på goda grunder diskuteras eftersom fler än jag har kört där men kanske inte har en uppmätt tid.Bättre att du kommer och visar på en bättre tid än så!
Ja barlast är tillåtet men jag tror inte det behövs så mycket förarens vikt :oops: räknas in och max vikten är 1.700 kg (på ekipaget inte föraren :lol: ) dessutom straffas jag med 5% för ABS bromsarna. Om jag istället haft en manuell 86 kanske det hadde varit värt ett försök, då jag tycker att idén med Roadsport reglementet är hel rätt.
Men det blir nog billigare, bättre & roligare att köpa en beg. C6 Z51 än att preppa C4:an för roadsport B.
Alla varvtiderna går att diskutera, det är därför vi har den här tråden :wink:
MEN faktum är att det är ingen som säger sig ha kört snabbare med en Corvette på Falkenberg än du (CHAMP) och det borde vara en hel del snabba corvetter/förare som har kört på Falkenberg.
Det vore kul att prova Falkenberg som borde gynna mig som inte har så mycket krut i maskin & ännu roligare om jag kommer under 54 :D
Vad händer med Serien nästa år :?:

Re: Varvtider

Postat: tis okt 05, 2010 20:03
av Jake
745 skrev:
Mange_C5 skrev:Barlast är ju tillåtet och en bur väger väl en 15 kg
Tack för det :) , rekord kan väl på goda grunder diskuteras eftersom fler än jag har kört där men kanske inte har en uppmätt tid.Bättre att du kommer och visar på en bättre tid än så!
Ja barlast är tillåtet men jag tror inte det behövs så mycket förarens vikt :oops: räknas in och max vikten är 1.700 kg (på ekipaget inte föraren :lol: ) dessutom straffas jag med 5% för ABS bromsarna. Om jag istället haft en manuell 86 kanske det hadde varit värt ett försök, då jag tycker att idén med Roadsport reglementet är hel rätt.
Men det blir nog billigare, bättre & roligare att köpa en beg. C6 Z51 än att preppa C4:an för roadsport B.
Roadsportreglerna är skrivna lite roligt, bilar med stor slagvolym skuter ut sig direkt ur reglemetet. De har ju en fantastisk formel som räknar ut effekten om man trimmar, som stämmer bra för 2l snurror men 5.7l blir det galemattias.
Så om du inte rör motorn så borde det bli billigare att satsa på C4an :)