Sjunkande oljetryck och blir varm
-
- Nykomling
Sjunkande oljetryck och blir varm
Hej
Min bil har en nyligen helt nybyggd motor. Har tyvärr inte hunnit köra så mycket med den. Men i alla fall så bytte jag olja och filter innan i veckan och tänkte att den skulle vara fräsh till idag när jag skulle ut och åka. Till min förvåning så sjönk oljetrycket mycket när man kör på låga varv och sedan vill den bli för varm. Trycker jag på gasen lite häftigt så ryker det till lite blått ur avgaserna. Oljan jag slog i var Castrol 5-40. Är den för tunn? Det är en 350 motor som är uppborrad till 393 med smidda kolvar, högeffekts oljepump, rpm toppar mm.
Hur högt brukar ni ha tändningen? Jag sänkte den idag i tron om att den var för hög när bilen gick varm.
Tacksam för svar.
Min bil har en nyligen helt nybyggd motor. Har tyvärr inte hunnit köra så mycket med den. Men i alla fall så bytte jag olja och filter innan i veckan och tänkte att den skulle vara fräsh till idag när jag skulle ut och åka. Till min förvåning så sjönk oljetrycket mycket när man kör på låga varv och sedan vill den bli för varm. Trycker jag på gasen lite häftigt så ryker det till lite blått ur avgaserna. Oljan jag slog i var Castrol 5-40. Är den för tunn? Det är en 350 motor som är uppborrad till 393 med smidda kolvar, högeffekts oljepump, rpm toppar mm.
Hur högt brukar ni ha tändningen? Jag sänkte den idag i tron om att den var för hög när bilen gick varm.
Tacksam för svar.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
Re: Sjunkande oljetryck och blir varm
Är dina toppar helt nya? Om inte så kan någon glömt gängtätning på vipparmsbultarna, snillena på Edelbrock har nämligen genomgående hål rakt ner i insugskanalerna (där tänkte de till ordentligt
) med påföljd att det rinner ner olja där om det inte är tätat. Var så på min motor.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteälskare
Läckage i stödbultarna gör inte att oljetrycket sjunker men det är klart oroande med oljetrycket. Högvolyms- eller högtrycksoljepump ställer högre krav på fördelarens drev och överföringen till oljepumpen. Om du dessutom har en rullkam kan man misstänka att fördelardrevet håller på och ge sig. Kör man rullkam funkar oftast inte original fördelardrev utan kräver ett ståldrev, eller melonized som de säger overthere.
Jag skulle asap lyfta upp fördelaren för att se hur det ser ut där.
Peter
Jag skulle asap lyfta upp fördelaren för att se hur det ser ut där.
Peter
Att oljetrycket sjunker på tomgång är naturligt, frågan är hur mycket.
Stor variation antyder att du har en läcka någonstans.
Så länge du har oljetryck så snurrar ju pumpen och man kan utesluta fördelardrev. Jag menar att det kan ju inte slira..
Kan vara ett (eller flera) lager som är felaktiga (slita, fel dimension etc.).
Spricka i block? Fel i oljepumpen, är den bytt?
Har du renoverat den själv?? Har du historiken vad som är gjort?
Blårök - antyder som nämnt att du får in olja i förbränningsrummet.
Kan vara en eller flera saknade ventiltätningar och/eller glappa styrningar men kan även bero på att oljeringarna inte slitit in sig i loppen. Här kan man vara lite tålmodig och ge det lite tid för att se om problemet är övergående. Det är ingen överhängande fara med motorn pga detta.
Jag skulle försöka byta oljepump och se om det hjälper mot det dåliga oljetrycket.
Är den ny så kanske det bästa är att ta isär motorn och kolla/mäta.
Det är ju vinter, långa mörka kvällar ...
Stor variation antyder att du har en läcka någonstans.
Så länge du har oljetryck så snurrar ju pumpen och man kan utesluta fördelardrev. Jag menar att det kan ju inte slira..
Kan vara ett (eller flera) lager som är felaktiga (slita, fel dimension etc.).
Spricka i block? Fel i oljepumpen, är den bytt?
Har du renoverat den själv?? Har du historiken vad som är gjort?
Blårök - antyder som nämnt att du får in olja i förbränningsrummet.
Kan vara en eller flera saknade ventiltätningar och/eller glappa styrningar men kan även bero på att oljeringarna inte slitit in sig i loppen. Här kan man vara lite tålmodig och ge det lite tid för att se om problemet är övergående. Det är ingen överhängande fara med motorn pga detta.
Jag skulle försöka byta oljepump och se om det hjälper mot det dåliga oljetrycket.
Är den ny så kanske det bästa är att ta isär motorn och kolla/mäta.
Det är ju vinter, långa mörka kvällar ...
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
En kælla till lågt oljetryck KAN vara en læckande by-pass ventil, detta kan førrutom lågt oljetryck på alla varvtal æven ge upphov till en høg oljetemp som också detta bidrar till att oljetrycket blir lægre iochmed att oljan då blir tunnare.
Vad ær anledningen till att du vill køra med en 5-40 olja?
Kør du bilen då det ær minusgrader ute, och med kallstarter?
Vad ær anledningen till att du vill køra med en 5-40 olja?
Kør du bilen då det ær minusgrader ute, och med kallstarter?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Nykomling
Hej
Har idag varit ute och rotat med bilen. Som sagt så är precis allt nytt och har gått ca 100 mil, köpte nytt för att slippa sånt här kladd. Jag hoppas att är oljeringarna som inte slitit in sig, men hur lång tid tar det innan de är inslitna? Oljetrycket är högt när motorn är kall och ju varmare den blir desto snabbare sjunker trycket. På tomgång går trycket från 50 vid kall motor till 10 när den är riktigt varm. Hade det hjälp med att bara byta olja till en kraftigare, men bör det skilja så mycket mellan varm och kall motor även med denna oljan? Blev rekommenderad denna oljan till mitt ändamål. Jag känner inte igen detta sedan innan jag bytte olja eller så var jag inte uppmärksam över det. Men den förra oljan var i stort sett den samma, dock mobil1.
Har idag varit ute och rotat med bilen. Som sagt så är precis allt nytt och har gått ca 100 mil, köpte nytt för att slippa sånt här kladd. Jag hoppas att är oljeringarna som inte slitit in sig, men hur lång tid tar det innan de är inslitna? Oljetrycket är högt när motorn är kall och ju varmare den blir desto snabbare sjunker trycket. På tomgång går trycket från 50 vid kall motor till 10 när den är riktigt varm. Hade det hjälp med att bara byta olja till en kraftigare, men bör det skilja så mycket mellan varm och kall motor även med denna oljan? Blev rekommenderad denna oljan till mitt ändamål. Jag känner inte igen detta sedan innan jag bytte olja eller så var jag inte uppmärksam över det. Men den förra oljan var i stort sett den samma, dock mobil1.
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
10 (psi?) är ett lågt oljetryck men inte så lågt att det bör skada något på tomgång, antar att det fort går upp när du nuddar gasen och varven går upp?
5-40 är en mycket låg viskositet på olja för dessa motorer, själv körde jag 15w-40 men tyckte trycker var lite lågt på tomgång och bytte därför till 20w-50. Om du inte tänkt syssla med isracing eller skynda iväg till jobbet om novembermorgonen skulle jag börja med att slå i någon av oljorna ovan och se vad det gör på ditt oljetryck (förutsatt att oljetrycket går upp fort även nu när du nuddar gasen).
Mvh
5-40 är en mycket låg viskositet på olja för dessa motorer, själv körde jag 15w-40 men tyckte trycker var lite lågt på tomgång och bytte därför till 20w-50. Om du inte tänkt syssla med isracing eller skynda iväg till jobbet om novembermorgonen skulle jag börja med att slå i någon av oljorna ovan och se vad det gör på ditt oljetryck (förutsatt att oljetrycket går upp fort även nu när du nuddar gasen).
Mvh
5-40 ær en tunn olja.
Viskositeterna som alex næmner kænns ju som vettigare alternativ. Jag kør sjælv på 20-40 olja.
Om oljetrycket sjunker så pass markant som du sæjer då motorn blivigt "ordentligt varm", vad har du før oljetemp då? Har du skjutigt tråget eller oljefiltret med en IR-termometer?
Viskositeterna som alex næmner kænns ju som vettigare alternativ. Jag kør sjælv på 20-40 olja.
Om oljetrycket sjunker så pass markant som du sæjer då motorn blivigt "ordentligt varm", vad har du før oljetemp då? Har du skjutigt tråget eller oljefiltret med en IR-termometer?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Nykomling
Oljetrycket stiger direkt när jag rör på gasen. Har kollat runt lite på oljor, det är en djungel. Tänker gå upp till en 20-40 olja eller däromkring, men jag hittar ingen helsyntetisk. Ska man inte välja en helsyntetisk före mineral när motorn är ny?
Åkte alla pluggar i vid motor renoveringen , ska finnas en vid oljefiltret
som en deltar bort om borrar om blocket.
Och glömmer att sätta dit den efter man har spolat ut blocket från spån ?
/Christer
som en deltar bort om borrar om blocket.
Och glömmer att sätta dit den efter man har spolat ut blocket från spån ?
/Christer
/Christer 

Hej!Simonsvensson skrev:Oljetrycket stiger direkt när jag rör på gasen. Har kollat runt lite på oljor, det är en djungel. Tänker gå upp till en 20-40 olja eller däromkring, men jag hittar ingen helsyntetisk. Ska man inte välja en helsyntetisk före mineral när motorn är ny?
Du skall använda en mineralolja under inkörningen, 10-30 olja sa min motorbyggare.
Biltema har en 10-30 mineralolja (silverfärgad flaska)
Här är ett saxat stycke.
Synthetic racing oils should not be used until the engine rings have fully seated. Rather than using mileage as an indicator of this, it would be better to use oil consumption as a guide. Pay close attention to this. When the engine appears to have stopped using oil or dropped off to a level that does not seem to change, it would be acceptable to change over to a race grade synthetic. You must be sure the rings are fully seated before switching over to this.
Här kan du läsa mycket mer.
http://www.ebay.com/itm/CHEVY-TURN-KEY- ... bb&vxp=mtr
Under stycke Tuning Maintenance hittar du "detta" med olja och inkörning.
Det kanske inte behövs racingolja, men bra skrivet i alla fall.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Detta med olja i våra veteranare är långt ifrån odebatterat
. Du hittar många trådar här på forumet om du söker..
Jag kör inte hel eller delsynteter i mina gamla motorer även om det efter inkörning inte skadar (under inkörning av hdraulkammar gäller lite speciella råd).
Hursom så är det med våra täta bytesintervaller på dessa bilar inget problem att köra mineraloljor som dessutom är hästlängder bättre än de var när dessa bilar byggdes, kör själv med Agrols dieselolja 15w-40 som passar mig bra då den används hemma i jordbruket och håller hög kvalité samt innehåller mycket zink vilket ska vara fördelaktigt. Har även kört penzoils raka 30SAE på inrådan av en v8 nörd vilket funkade fint men tror nog det är att ta ett steg för långt bak i utväcklingen egentligen.
Mvh

Jag kör inte hel eller delsynteter i mina gamla motorer även om det efter inkörning inte skadar (under inkörning av hdraulkammar gäller lite speciella råd).
Hursom så är det med våra täta bytesintervaller på dessa bilar inget problem att köra mineraloljor som dessutom är hästlängder bättre än de var när dessa bilar byggdes, kör själv med Agrols dieselolja 15w-40 som passar mig bra då den används hemma i jordbruket och håller hög kvalité samt innehåller mycket zink vilket ska vara fördelaktigt. Har även kört penzoils raka 30SAE på inrådan av en v8 nörd vilket funkade fint men tror nog det är att ta ett steg för långt bak i utväcklingen egentligen.
Mvh
Jag kør med Statoils Racingway 25/50 syntetolja i min 454.
https://external.statoilfuelretail.com/ ... 25W-50.pdf
Anledningen till detta ær att denna olja ær mycket tålig och bibehåller egenskaperna æven under høgre temperatur.
Om man inte belastar motorn hårt och kør fullt under långa perioder finns det ingen anledning att lægga pengar på en sån olja.
https://external.statoilfuelretail.com/ ... 25W-50.pdf
Anledningen till detta ær att denna olja ær mycket tålig och bibehåller egenskaperna æven under høgre temperatur.
Om man inte belastar motorn hårt och kør fullt under långa perioder finns det ingen anledning att lægga pengar på en sån olja.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Kan inte ha med vilken olja man kör på om man har högvolymspump att trycket ska dyka ner till 10psi.
Jag var själv med om att dom som borrade blocket , tog bort pluggen i närheten av oljefiltret.
Fick samma fenomen att olje trycket sjönk vid tomgång samt gick varmt.
Det mesta av olja pumpas tillbaka i tråget.
Fråga han som skruva ihop blocket om den pluggen kom tillbaka .
Jag var själv med om att dom som borrade blocket , tog bort pluggen i närheten av oljefiltret.
Fick samma fenomen att olje trycket sjönk vid tomgång samt gick varmt.
Det mesta av olja pumpas tillbaka i tråget.
Fråga han som skruva ihop blocket om den pluggen kom tillbaka .
/Christer