Diff broms!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Diff broms!

Inlägg av C4-88 »

Läste en gammal tråd här om detta ämne, men tänkte ändå göra mig dum och fråga hur denna diffbroms praktiskt fungerar.
jag backade ut min ur garaget i lördags för att varmköra i väntan på olje byte. Då jag skulle köra in igen så slirade hjulen, (vi har ju vitt på backen här). när jag tittade på spåren efter detta såg jag att bara ena hjulet hade slirat, jag trodde det drev på bägge hjulen
Så jag backade ut igen och provade lite mer, och det var bara höger bak som slirade, jag tänkte att det kanske beror på att det var så j......la halt där, men jag tänkte iallafall höra med proffsen här. är detta beteende normalt?

Alltså bilens! mitt beteende är det förmodligen fel på som kör "vette" när det är vinter :D
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Diff broms!

Inlägg av Ingo »

Skulle tro att du var för försiktig,hade du tryckt på hade det nog låst båda hjulen.
men kan ju teoretiskt vara fel på diffbromsen ,men det låter egentligen osannolikt om bilen är normalt körd med.
Tycker man märker av diffen mest när man åker ut från någon rondell när det är lite fuktigt eller kall asfalt,och slår på lite för tidigt :roll:
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Tack för svaren/länkarna Ingo!, vad jag förstår så kan det vara som du skrev att varvtalet var för lågt. jag höll lite mer än tomgång för att inte få en överraskning av att få fäste och bli ett med garageporten. Men jag läste också att olja skulle vara av en viss typ för att "diffbromsen" skulle fungera och det vet man ju inte om min är av rätt typ. får kanske suga ut och ersätta med rätt så man vet det åtminstone, kanske Hansen vet vilken olja det ska vara.
/Jonny
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Nja ,oftast har man vanlig differentialolja GL5 i bakaxeln och så pytsar man i så kallad "knäppolja" ,någon deciliter. Den oljan är till för att man inte ska höra knäppningarna när man svänger,så det minskar i praktiken friktionen.
vissa oljor har ju den tillsatsen med sig från början.
Så knäppoljan är mer en komfortgrej faktiskt.
I en ford jag hade ,satt en "Detroit locker" som väl räknas vara en av fords värre diffbromsar,när man svängde lät den typ som ett spärrskaft..
Men byta olja är väl aldrig någon dum ide,men lite besvärligt i corvetten speciellt vintertid :roll:
Finns ju ingen avtappning,så man måste suga ut genom påfyllningspluggen,och är inte oljan driftsvarm är den tämligen seg att suga ut,även om man har en bra oljesug.
Skriv svar