Steeroids
Steeroids
Hej ni som monterat Steeroids kitet, hur har det gått? Fungerar det bra,inga problem?
Jag har själv tillbringat X antal timmar både över och under bilen och nu känns det som att det är rätt justerat,inga brytningar någonstans.
Jag skulle nog föredra en lite längre splinsad stång så att splinsen bottnar i de båda lederna.
Är det fler än jag som har den synpunkten-
Stefan
Jag har själv tillbringat X antal timmar både över och under bilen och nu känns det som att det är rätt justerat,inga brytningar någonstans.
Jag skulle nog föredra en lite längre splinsad stång så att splinsen bottnar i de båda lederna.
Är det fler än jag som har den synpunkten-
Stefan
Re: Steeroids
Hej Stefan,
Jag har kört en sommar med mitt steeroidskit nu och är mycket nöjd. Fick ju bygga om fästen vid montaget och det verkar också funkat bra.
Ställde ned trycket en del i servopumpen och fick lagom trög styrning i och med denna modifiering. Jag liksom du var noga med geometrierna och kunde undvika "binding" i styraxeln/knutarna.
Märkte vid halva sommaren att styrningen ibland kärvade och det visade sig att kulleden där aluminiumaxeln lagras kärvade... Inte så konstigt kanske då jag inte smörjt den. Tror inte steeroidsinstruktionen nämner det heller.
Några droppar olja och allt fungerade som nytt igen! Kanske något att tänka på att ge kulleden några droppar olja då och då.
Fick också en känsla av att aluaxeln borde varit något längre. Låste alla skruvar/muttrar med loctite och dessutom målade jag vita linjer över alla skruvförband så jag enkelt kan hålla koll på om de rört sig.
Jag har kört en sommar med mitt steeroidskit nu och är mycket nöjd. Fick ju bygga om fästen vid montaget och det verkar också funkat bra.
Ställde ned trycket en del i servopumpen och fick lagom trög styrning i och med denna modifiering. Jag liksom du var noga med geometrierna och kunde undvika "binding" i styraxeln/knutarna.
Märkte vid halva sommaren att styrningen ibland kärvade och det visade sig att kulleden där aluminiumaxeln lagras kärvade... Inte så konstigt kanske då jag inte smörjt den. Tror inte steeroidsinstruktionen nämner det heller.
Några droppar olja och allt fungerade som nytt igen! Kanske något att tänka på att ge kulleden några droppar olja då och då.
Fick också en känsla av att aluaxeln borde varit något längre. Låste alla skruvar/muttrar med loctite och dessutom målade jag vita linjer över alla skruvförband så jag enkelt kan hålla koll på om de rört sig.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Jag har också reflekterat över det , skulle vllja att stången var lite längre
så man även , kunde ha fixat till det med en snällare vinkel också.
/Christer
så man även , kunde ha fixat till det med en snällare vinkel också.
/Christer
/Christer 

Det ska tydligen finnas längre stänger att beställa enl deras instruktioner. Sedan får man kapa så lång man behöver.De nämner också rack fästen i polyurethan. Jag ska kolla detta.Speed Direct är lite tråkiga att ha att göra med sist så tog det en vecka innan de svarade-
Stefan
Stefan
Ricky har låtit "Fräsarn" tillverka fästen i aluminum.
Han kan säkert förmedla kontakten om du skulle vara intresserad. "Fräsarn" är ju också medlem här.
Han kan säkert förmedla kontakten om du skulle vara intresserad. "Fräsarn" är ju också medlem här.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Japp. 
Här ser du Fräsarns aluminium "bussning" som ersätter den stora och flexande gummi-bussningen.

Här ser du Fräsarns aluminium "bussning" som ersätter den stora och flexande gummi-bussningen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Tillbaka till sh454 axel undran , Dalhems säljer både knutar och axlar
till kuggstångsstyrning.
/Christer
till kuggstångsstyrning.
/Christer
/Christer 

Kanon,ska kolla där.TackChrippe skrev:Tillbaka till sh454 axel undran , Dalhems säljer både knutar och axlar
till kuggstångsstyrning.
/Christer
Stefan
Se också till att nedre lagret i rattstången är i bra skick.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46