Går i tankar att köpa en Corvette C4 87-
Går i tankar att köpa en Corvette C4 87-
Hej! Går i tankar att köpa en Corvette C4 87-Targa . Är helt novis på Corvette och v8tor ! Är en Corvette C4 87 Targa ett bra köp? Vad ska man se upp med ? Vad är det för typ av motor i en sådan ? Tpi eller LT1 ? Vad är i så skillnaden på dom? Bilen ska inte ha gått så mycket! Finns på Blocket att beskåda på blocket ( Corvette C4 unik -87 ) Kanske någon som känner till den eller en sådan ? M V H Jeppe
Re: Går i tankar att köpa en Corvette C4 87-
87 är en TPI ,på papperet klenare än LT1,an men med bättre bottenvrid.
Motorn är nog mer problemfri än LT1,an också totalt sett.Sitter ju normal fördelare på TPI motorn ,LT1, har ju den rätt så krånglande optisparken sittande under vattenpumpen istället.
Eljest är ju skillnaderna att 87an är fjärde årgången av C4 ,så den har ju mindre finesser än de senare modellerna (om det nu är någon nackdel)
Blev ju uppgraderingar år efter år.
Den där bilen ser fin ut om allt stämmer,och du bör isåfall behålla den i orginalskick.
Den manuella lådan är lite speciell ,en fyrväxlad låda med tre överväxlar.
En så pass gammal bil är det ju skicket du ska gå på framför allt.
problem? ,brukar läka vatten och olja kring insuget,bilarna är låga,så tidigare ägare har ofta kört på något,är bilen dåligt servad kan det dyka upp diverse problem,men med det där miltalet borde det inte var några större problem.
Stereon är tämligen besvärlig att byta ut,men brukar gå att integrera MP3 spelare på lite olika sätt.
Motorn är nog mer problemfri än LT1,an också totalt sett.Sitter ju normal fördelare på TPI motorn ,LT1, har ju den rätt så krånglande optisparken sittande under vattenpumpen istället.
Eljest är ju skillnaderna att 87an är fjärde årgången av C4 ,så den har ju mindre finesser än de senare modellerna (om det nu är någon nackdel)
Blev ju uppgraderingar år efter år.
Den där bilen ser fin ut om allt stämmer,och du bör isåfall behålla den i orginalskick.
Den manuella lådan är lite speciell ,en fyrväxlad låda med tre överväxlar.
En så pass gammal bil är det ju skicket du ska gå på framför allt.
problem? ,brukar läka vatten och olja kring insuget,bilarna är låga,så tidigare ägare har ofta kört på något,är bilen dåligt servad kan det dyka upp diverse problem,men med det där miltalet borde det inte var några större problem.
Stereon är tämligen besvärlig att byta ut,men brukar gå att integrera MP3 spelare på lite olika sätt.
Intressant annons
Jag har haft en -87 för några år sen.
Står "inge rost" i annonsen, vet ej om han menar karossen, den är i plast så rostiga skärmkanter etc existerar naturligtvis inte.
Den manuella växellådan är fyrväxlad med EN överväxel. Chevrolet kallade den 4+3 för att överväxeln går in på både 2-3-4, inget konstigt där. Kolla om den är servad, överväxeln är en två-växlad automatlåda (bakom den vanliga lådan) och ska servas som en sådan med ex filter- och oljebyte.
Stereon går att byta (men behåll gärna originalet om den fungerar), problemet kan vara Bose-högtalarna om den har såna, de låter mycket bra men är inte som vanliga högtalare och då uppstår en del problem (men det går att lösa) om du ska byta stereo.
3700 mil? Vägmätaren kan vara i miles (importbil?) och då är det kanske 37000 miles = ca 6000 mil. Många tidiga C4ór annonseras med "miles som km"… Fortfarande lågt men värt att kolla. Besiktningens papper betyder inget alls, de har ingen aning, skriver bara av vad som står på mätaren. Värt att kolla med ex Carfax.
Lycka till med köpet, det är MYCKET roligt att köra Corvette

Jag har haft en -87 för några år sen.
Står "inge rost" i annonsen, vet ej om han menar karossen, den är i plast så rostiga skärmkanter etc existerar naturligtvis inte.
Den manuella växellådan är fyrväxlad med EN överväxel. Chevrolet kallade den 4+3 för att överväxeln går in på både 2-3-4, inget konstigt där. Kolla om den är servad, överväxeln är en två-växlad automatlåda (bakom den vanliga lådan) och ska servas som en sådan med ex filter- och oljebyte.
Stereon går att byta (men behåll gärna originalet om den fungerar), problemet kan vara Bose-högtalarna om den har såna, de låter mycket bra men är inte som vanliga högtalare och då uppstår en del problem (men det går att lösa) om du ska byta stereo.
3700 mil? Vägmätaren kan vara i miles (importbil?) och då är det kanske 37000 miles = ca 6000 mil. Många tidiga C4ór annonseras med "miles som km"… Fortfarande lågt men värt att kolla. Besiktningens papper betyder inget alls, de har ingen aning, skriver bara av vad som står på mätaren. Värt att kolla med ex Carfax.
Lycka till med köpet, det är MYCKET roligt att köra Corvette

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Blev det något köp? Jag har kollat av de flesta Corvetter på blocket denna höst kanske var jag och kollade den du var intresserad av. I så fall har jag en ganska klar bild av den bilen.
Och köpte jag den inte så var det för att jag upptäckte något som kommer att bli dyrt.
Så berätta om du köpt den och var.
Och köpte jag den inte så var det för att jag upptäckte något som kommer att bli dyrt.
Så berätta om du köpt den och var.