Hastighetsmätare C3

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Palle65
Nykomling
Nykomling

Hastighetsmätare C3

Inlägg av Palle65 »

Jag har en Corvette 1971 som har två fel som jag försöker att fixa. Vid sista körningen i höstas så gick oljetrycks mätaren i botten vid belastning. Vid tomgång så var oljetrycket rätt. Har nu bytt oljepump och slang mellan motor och mätare. Trots det så är oljetrycket för högt på mätaren redan vid tomgång och lättare tryck på gasen :( . Kan det vara någon givare ?

Det andra bekymret är att hastighetsmätaren ej fungerar. Har nu plockat isär hela instrumenteringen samt hastighetsmätaren i molekyler. Upptäckte då att det vertikal drevet från huset till tripp och milmätaren var skadad i kuggen. Den är för övrigt tillverkad i plast. Har inte hittat några reservdelar på Ecklers. Finns det någon firma i Sverige som renoverar mätare till bla Corvette.

Hoppas någon kan hjälpa med info.
Palle
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Hastighetsmätare C3

Inlägg av Chrippe »

Det där fenomenet med oljetrycket har jag varit med om , det var fel på oljetrycks givaren
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hastighetsmätaren: Ring Jan - Erik Heikefelt 08 - 746 78 54??
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Det låter som du har mekanisk oljetrycksmätare sedan du nämner "slang mellan motor och mätare" (som det satt original på din bil) och då har du ingen "givare".

Det kan vara själva instrumentet (mätaren) som ballat ur men det kan också vara bypass ventilen till oljepumpen som fastnat i stängt läge.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Palle65
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Palle65 »

Tack för alla svar. Det är sant att det inte bör vara nån givare eftersom olja trycks till mätaren. Jag har bytt oljepump och då kollade jag i vilket läge ventilen stod i och den var stängd när jag monterade in den.(kula och fjäder) Däremot på gamla pumpen så var den i öppet läge (kula och fjäder). :?:
Palle
Palle65
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Palle65 »

magnum skrev:Hejs

Hastighetsmätaren: Ring Jan - Erik Heikefelt 08 - 746 78 54??

Tack för svaret, jag skall ringa honom i morgon
Palle
lennartb
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lennartb »

Hej
Har haft inne hastighetsmätaren på renovering hos JIGE Instrument i Leksand Tel 0247 101 16. Dom fixade med kilometerskala och omdrevade så vägmätaren visar kilometer. Fixade även så HD-mätaren så nu visar den kilometer. De verkar ha mycket att göra så det verkar ta lite tid men verkar göra ett proffsigt jobb. Betalade en tusenlapp för hastighetmätaren då ingick nya drev för vägmätaren.
MVH Lennart B
Skriv svar