TH 700
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
TH 700
Hejs
Vad jag sett här på forumet så verkar alla som har bytt till 700 låda också köpt/tillverkat en ny växellådsbalk..
Varför då då? Är det för man inte vill svetsa i sin orginalbalk eller vad beror detta på?
Jag köpte ju ett komplett ombyggnads kit av en här på forumet och fick då med en "hemmagjord" balk..
Den åkte i metallåtervinningen! Passade inte i ramfästerna..
Jag svetsade på ett fäste på orginalbalken i stället..
Så nu är jag lite nyfiken på anledningen till varför dom flesta väljer att köpa eller göra en ny balk!
Vad jag sett här på forumet så verkar alla som har bytt till 700 låda också köpt/tillverkat en ny växellådsbalk..
Varför då då? Är det för man inte vill svetsa i sin orginalbalk eller vad beror detta på?
Jag köpte ju ett komplett ombyggnads kit av en här på forumet och fick då med en "hemmagjord" balk..
Den åkte i metallåtervinningen! Passade inte i ramfästerna..
Jag svetsade på ett fäste på orginalbalken i stället..
Så nu är jag lite nyfiken på anledningen till varför dom flesta väljer att köpa eller göra en ny balk!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: TH 700
(alla som har bytt till 700 låda) Dom som byggt ny balk är på forumet bara ca. 2-3st.
Dom jag känner gör om fästet eller köper ett färdigt 700 fäste alt. flyttar borr hålen en bit bak på bef.fästet. på bef.balken.
Dom jag känner gör om fästet eller köper ett färdigt 700 fäste alt. flyttar borr hålen en bit bak på bef.fästet. på bef.balken.
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: TH 700
Hejs
Ja, det är väl inte jättemånga som "bytt här på forumet"..
Men du, Chrippe, Peter Holm och kanske någon till..
Men jag har också tittat på utländska forum, samma sak där..
Fästet för 700 blir c:a decimetern längre FRAM än 350 - 400.
Men som sagt: Frågan är varför byts balken i stället för att modifiera? Är det något jag inte tänkt på?
Ja, det är väl inte jättemånga som "bytt här på forumet"..
Men du, Chrippe, Peter Holm och kanske någon till..
Men jag har också tittat på utländska forum, samma sak där..
Fästet för 700 blir c:a decimetern längre FRAM än 350 - 400.
Men som sagt: Frågan är varför byts balken i stället för att modifiera? Är det något jag inte tänkt på?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: TH 700
Mitt köp av balken var att slippa dra igenom en barnahedenös balk

Växellådskudden på en TH700 hamnar längre BAK än på en Th350

Växellådskudden på en TH700 hamnar längre BAK än på en Th350
Senast redigerad av Chrippe den sön feb 08, 2015 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: TH 700
Hejs
Aha Chrippe, det var mest p.g.a. avgassystemet du valde en ny balk! Så var det klarlagt! Tack!
Fästet för Växellådskudden.. kan det vara så att TH350 och TH400 har olika mått var kudden hamnar? Jag hade för mej att 350 och 400 var samma mått
Man börjar bli gammal!
Jag hade en 400 låda i bilen innan och i jämförelse med den så hamnar kudden längre fram med 700 lådan, c:a 110 - 120 mm, detta beror nog mest på att 700 lådan har kudden på lådchassiet och 400 lådan har kudden på struten.

Aha Chrippe, det var mest p.g.a. avgassystemet du valde en ny balk! Så var det klarlagt! Tack!
Fästet för Växellådskudden.. kan det vara så att TH350 och TH400 har olika mått var kudden hamnar? Jag hade för mej att 350 och 400 var samma mått

Jag hade en 400 låda i bilen innan och i jämförelse med den så hamnar kudden längre fram med 700 lådan, c:a 110 - 120 mm, detta beror nog mest på att 700 lådan har kudden på lådchassiet och 400 lådan har kudden på struten.

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: TH 700
Hejs
Jaha, där ser man, 350 kort, 700 mittimellan och 400 lång, då var det så att jag snurrat ihop längderna på 350 & 400! Trodde dom var lika långa..
Dock är det en felaktighet på 350 skissens mått, kolla chassielängd måttet (21 5/8) vs mått från motorfläns till kudd infästning (22 1/4).
Jaha, där ser man, 350 kort, 700 mittimellan och 400 lång, då var det så att jag snurrat ihop längderna på 350 & 400! Trodde dom var lika långa..
Dock är det en felaktighet på 350 skissens mått, kolla chassielängd måttet (21 5/8) vs mått från motorfläns till kudd infästning (22 1/4).
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: TH 700
När vi nu har 700 lådan på tal...
Vad kör ni som har en th700 för mekanismer för kontroll av överväxeln?
Jag har just nu bara en vakum mojäng som sluter när den får "rätt" vakum och då går överväxeln i.
Men jag har hört att man även bör ha en brytare på broms pedalen så den går ur överväxeln vid snabb inbromsning.
Själv vill jag även ha en brytare inne i bilen så jag kan koppla ur överväxel manuellt. Denna hade jag bara tänkt lägga i serie med vakum reläet.
Men som sagt, hur ser era installationer ut?
Vad kör ni som har en th700 för mekanismer för kontroll av överväxeln?
Jag har just nu bara en vakum mojäng som sluter när den får "rätt" vakum och då går överväxeln i.
Men jag har hört att man även bör ha en brytare på broms pedalen så den går ur överväxeln vid snabb inbromsning.
Själv vill jag även ha en brytare inne i bilen så jag kan koppla ur överväxel manuellt. Denna hade jag bara tänkt lägga i serie med vakum reläet.
Men som sagt, hur ser era installationer ut?
1970 SB 350 Cupe
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: TH 700
Hej,
Det finns något kit att köpa på Hansen och liknande så det funkar som det ska göra,någon vakum klocka,ny bromsljuskontakt och nått mer(kommer inte ihåg).
mvh
Christian
Det finns något kit att köpa på Hansen och liknande så det funkar som det ska göra,någon vakum klocka,ny bromsljuskontakt och nått mer(kommer inte ihåg).
mvh
Christian
Re: TH 700
Jaså minsann. Då passar det himla fint att farsan ordnade hem deras katalog till garaget igår. Får bläddra igenom den ikväll. Tack Christian
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: TH 700
Hejs
Jag har en liten tryckknapp som är återfjädrande som aktiverar en hållkrets med ett litet relä som drar lockupen, avaktiverar gör jag med en brytare på bromspedalen, förhoppningsvis.. Inte testat än!!
Jag har en liten tryckknapp som är återfjädrande som aktiverar en hållkrets med ett litet relä som drar lockupen, avaktiverar gör jag med en brytare på bromspedalen, förhoppningsvis.. Inte testat än!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: TH 700
Hej,
Jag har löst det med en Arduino(enchipsdator) som läser av en tryckgivare (som indikator på motorlast/vaccum).
Om man åker utan att gasa så mycket så går lockupen i, gasar man hårdare så släpps lockupen omedelbart likväl om man bromsar. Även en tidsdelay inlagt så lockupen går i först efter några sekunder, för att undvika att den hoppar i/ur i gränslägena.
Mest för att det var roligt. En vaccumklocka och brytare i serie med bromskontakten lär fungera också.
Åker med 200-4R låda, men lockupen funkar på samma sätt.
Jag har löst det med en Arduino(enchipsdator) som läser av en tryckgivare (som indikator på motorlast/vaccum).
Om man åker utan att gasa så mycket så går lockupen i, gasar man hårdare så släpps lockupen omedelbart likväl om man bromsar. Även en tidsdelay inlagt så lockupen går i först efter några sekunder, för att undvika att den hoppar i/ur i gränslägena.
Mest för att det var roligt. En vaccumklocka och brytare i serie med bromskontakten lär fungera också.
Åker med 200-4R låda, men lockupen funkar på samma sätt.
Re: TH 700
Jag använder orginal bromsljuskontakten som även har Cruise control kontakten i sig.
Cruise kontakten är normally closed som bryts när man trycker på pedalen , har även en brytare där jag kan slå av relät om jag inte vill alls ha lockupen.
Så kan man om man vill serie koppla en vacuum styrd kontakt också.
Men den kör jag utan.
Bromsljuskontakten finns att köpa hos Ecklers mm. Parts: #25107
Cruise kontakten är normally closed som bryts när man trycker på pedalen , har även en brytare där jag kan slå av relät om jag inte vill alls ha lockupen.
Så kan man om man vill serie koppla en vacuum styrd kontakt också.
Men den kör jag utan.
Bromsljuskontakten finns att köpa hos Ecklers mm. Parts: #25107
/Christer 

Re: TH 700
Det blir nog för mig att beställa hem en bromsljuskontakt med cruise control kontakt.
Den i serie med min vakum styrning och den knapp jag har i askkoppen blir super tror jag =)
Tack för alla tips och förslag.
Den i serie med min vakum styrning och den knapp jag har i askkoppen blir super tror jag =)
Tack för alla tips och förslag.
1970 SB 350 Cupe