Har tidigare haft ett missljud någonstans från vänster bak i form av ett eller fler klickljud som hörs tydligt med rutan nere (man hör det inte med rutan uppe), ofta uppträder det när man växlar från backväxeln till 1:an och släpper upp koppling men det kan även uppstå när man växlar ner eller bromsar häftigt.
Första gången så visade det sig vara muttern till vänster drivaxel (den som sitter innanför centrumkåpan på fälgen) som hade lossnat, drog åt den ihop med en nordlock bricka och 190nm och ljudet försvann, men nu har ljudet kommit igen tillbaka trots att muttern är dragen som den ska.
Sökte lite på USA forumet och hittade ganska många med samma problem och en del har löst det genom att låta byta "drivaxelhalvan" på den sida där ljudet uppstått medans andra hävdar att det räcker med att smörja splinsen vid hjullagret vilket jag provade igår genom att lossa muttern och spruta in WD-40 bakom muttern och ljudet försvann igen.
Någon här som har haft liknade erfarenheter?
Är det nödvändigt att byta drivaxelhalvan?
Vad jag förstår det som så är ljudet inte skadligt utan beror på det lilla spel som finns och att fett eller olja på splinsen döljer dessa ljud, ljudet är ganska vanligt vid denna typ av lösning och en del tillverkare har idag valt presspassning på splines för att helt eliminera detta, Corvette C6 har inte presspassning mellan hjullager och drivaxel.
Klick klick klick...
Re: Klick klick klick...
Volvo löste detta för många år sedan på vissa årsmodeller, där
monterades drivaxel o nav ihop med locktite (låsvätska)på splinsen.
Nackdelen är att det är mycket svårdemonterat !
monterades drivaxel o nav ihop med locktite (låsvätska)på splinsen.
Nackdelen är att det är mycket svårdemonterat !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD