Oljekylare - C4 / LS6

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Oljekylare - C4 / LS6

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag har precis satt dit en extra oljekylare på min C4, den har en LS6 -04, strokad till 383 med AFR 230cc toppar
FAST insug och lite annat smått och gott.

Oljekylaren har jag satt framför vänster hjulhus, tagit upp ett hål i plastfronten med ett nät och satt en " kåpa "
över kylaren som styr in luften i genom kylaren. Innan så låg oljetempen på ca 93-95 gader vid konstant fart
ca 100 kmh, nu så ligger den på ca 74-75 grader vid samma konstant fart, temperaturen ute var ca 14 + grader.

Det är ju en sänkning med nästan 20 grader, jag köpte lösa delar, kylare och färdiga AN slangar från J - Spec.se
och en Lingenfelter oljekylar adapter från AK Racing, allt kostade ca 3200 :- exkl, mitt eget arbete !
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Oljekylare - C4 / LS6

Inlägg av bogo »

Intressant-jag har insett att jag nog också behöver lite extra kylning av min maskin (dock en gammal L98). Har du några bilder på hur du monterat den? Vilken storlek på kylelement valde du (noterade att det fanns rätt många olika på J-spec)?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Kylaren är en 16 raders. Jag har monterat den framför vänster hjulhus, det var tomt där för
allt som var till avgasreningen är ju bortplockat ! Original så sitter det ju nån sorts rund
behållare för luft där.

Det enda som kan vara bra, är att slangarna bör ha 90 graders anslutningar i båda ändar, nu
har jag 90 i en ände och rak i den andra. Vid oljekylar adaptern så måste det vara 90 graders
anslutning, annars så blir det inte bra vid headersena ! Jag har ju en LS6, på din vet jag inte om det
blir annorlunda ?!
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag var ute o åkte lite idag, jämn fart ca 110 kmh, ute temp ca 29+
då låg oljetemperaturen på stadiga 81 grader !

Så en extra oljekylare för motorn är en väldigt bra investering !
Oljetemperaturen har sjunkit med ca 15 - 20 grader vid körning !
Skriv svar