Spricka i framkant på taket, vanligt?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
SimonKällman
Nykomling
Nykomling

Spricka i framkant på taket, vanligt?

Inlägg av SimonKällman »

Hej,
Har en c6 -07 med targa, där det börjat krypa fram två små sprickor i framkant på taket, inte bara i lacken utan i själva taket verkligen... Sprickorna följer en tydlig "kant" eller upphöjning i lacken, som bildar en halvcirkel med en radie på några cm in mot mitten av taket.
Intressant tillägg: när jag köpte bilen pratade dåvarande ägare om att detta hänt honom, men att han då köpt en nytt tak. Detta nya tak som nu nyligen sprack för mig.
Är detta vanligt? Vad är det som orsakar denna kant/upphöjning i lacken som gör att taket spricker?
Går det på försäkring? Tycker inte att jag ska behöva stå för att taket helt plötsligt börjar spricka...
Tacksam för svar!
Mvh Simon
Senast redigerad av SimonKällman den ons jul 15, 2015 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Spricka i framkant på taket, vanligt?

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det är nog ett "rätt" så vanligt fenomen att taket släpper ! Många har ju fått det på garantin, om nu
den förre ägaren har fått taket fixat på garantin, och det börjar att släppa igen, då är det ju inte
ordentligt/korrekt gjort !!

Hör med förre ägaren när det gjordes och vem som gjorde det.
Det är väl (minst) 2 års Garanti på utfört arbete !! :roll:

Jag har läst om Corvette ägare som till och med har tappat taket vid färd ! :shock:

Hoppas att det löser sig för dig med taket !
SimonKällman
Nykomling
Nykomling

Inlägg av SimonKällman »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Det är nog ett "rätt" så vanligt fenomen att taket släpper ! Många har ju fått det på garantin, om nu
den förre ägaren har fått taket fixat på garantin, och det börjar att släppa igen, då är det ju inte
ordentligt/korrekt gjort !!

Hör med förre ägaren när det gjordes och vem som gjorde det.
Det är väl (minst) 2 års Garanti på utfört arbete !! :roll:

Jag har läst om Corvette ägare som till och med har tappat taket vid färd ! :shock:

Hoppas att det löser sig för dig med taket !
Förre ägaren fixade ett helt nytt tak, vet dock inte om han fick på garanti/försäkring eller lade ut för det själv. Så jag tycker att det låter som ett återkommande fabriksfel, om det händer två stycken från början hela tak.
Det stämmer att folk tappat hela taken, GM återkallade över 20.000 st c6:or av just den anledningen. Men osäkert om dessa små sprickor är det som orsakar att hela taket blåser av, vet inte om det är samma problem liksom... Får väl hoppas att det inte är det, haha.

Ska prata med försäkringsbolaget o se vad de säger.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Att taken släppte hade med limningen att göra. Att något tak "blåst av" i Sverige har jag inte hört talas om. Problemet med det var nog större i de varmare staterna där det blir kraftigare temperaturväxlingar som ställer högre krav på limningen! Såvitt jag vet så sprack inte taken utan de lossnade och blåste av helt enkelt.Har fått mitt tak bytt på garantin, hade inga problem innan och har inga problem nu heller! Kolla med förra ägaren samt den firma som gjort bytet!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

Jo, Lars, jag vet i varje fall en med C6Z06, vars tak blåst av i Sverige.
Vänliga hälsningar
Janne S
Skriv svar