Elektronisk tändning eller ej ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Elektronisk tändning eller ej ?

Inlägg av FreddanLS5 »

Jag har funderat lite på om jag skall köpa mig ett kit från MSD men har ingen aning om det är värt pengarna eller om det är att slänga slantarna i sjön. Bilen är en lätt vässad 70' BB som INTE skall gå på strippen eller tävlas med,men det lär ju bli en del gasandes ändå..
Så vad säger ni , är det värt 5-6.000kr ?
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Elektronisk tändning eller ej ?

Inlägg av Meatos »

Rekommenderar pertronix 3 med tillhörande spole. Det går på runt 2000 på ebay. Kör med det själv i min BB funkar klockrent
Medlemsnummer 3955
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vad som helst (nästan) är bättre än brytarspetsar som hoppar runt som dom tycker! Speciellt med många cylindrar!
Varför inte en eftermarknads Heifördelare finns från knappt tusingen och uppåt!
Jag kör med en billig MSD, tror den kostade 1500 för 3-4 år sedan, funkar jättebra!
Visserligen "ser" det inte original ut, så står du med motorhuven öppen på träffar & utställningar så är det kanske inte så snyggt.. Men jag tror nog att det inte är speciellt många som reagerar..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Hursom. Jätteskönt att slippa brytare. Motorn går också jämnare på gott och ont...

Kör en äldre MSD 6AL + ny MSD 8572 <- Har vakum + varvräknaruttag.

http://www.msdignition.com/Products/Dis ... vance.aspx
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av FreddanLS5 »

Jag har en 'Flame thrower' spole men en fördelaren är då alltså ngt jag kanske borde satsa på.. Märker ni ngn skillnad på bränsleförbrukningen,lättstartat,respons från snurran ?
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Ignitor 3 som monteras inuti original fördelaren samt den nya flame thrower 3 spolen har jag som sagt och är en enorm skillnad mot ignitor 1. Man märkte att den nya hade starkare gnista över hela registret. Du får även varvstopp som kan rädda dig.
Medlemsnummer 3955
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Det här är så mycket mer än frågan om brytarspetsar eller inte....

Vill du ha möjlighet att justera din tändkurva fullt ut så väljer du ett elektroniskt system som hanterar både vacum och vikter på ett just sätt.

Många justerar sin tändning på tomgång sen möjligtvis kollar att vikterna slår ut när man gasar upp men glömmer övre delen av varvtalet.
Vill man ha precision så är det moderna grejor som underlättar!!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar