Hej.
Ok, lite kul läsning, och tur du förtydligade han efternamn
Det är säkert en bra motor som går att få vassare än den är nu som jag nämnde i den andra tråden. Och bilen ser ju onekligen riktigt fin ut, rätt årsmodell och allt!
Vad det är för storlek på insugsventilerna säger tyvärr nästan ingenting. Och inte heller att det är portmatchat mot insug och avgas.
Och att kolvarna är 9,5-komps säger inte den verkliga kompressionen. Att det är rullvippor gör ingen egentlig skillnad på hästkrafter, det som spelar roll är vad det är för kam som sitter i maskinen.
Kan du få fram vad det är för toppar? Står oftast på gavel (fram/bak) och vid avgasportarna. Och om du kan få fram vad det sitter för kam i motorn? Står på änden på kammen, men för att se det måste du ta isär en hel del saker. Hade vart intressant att veta vilken converter det sitter till lådan också.
Jag vidhåller fortfarande att det är helt fel att sätta dit en 800 förgasare på en 350-maskin (om du nu inte varvar en sisådär 8000rpm). Att sätta på en för stor förgasare med då förhållandevis små munstycken etc kanske kan funka hyggligt på maxvarv, men låga varv och mellanregister kan bli helt okörbart och tappa en massa effekt där.
Ja, att köra vacumstyrd tändkurva borde vara självklart på alla gatbilar med traditionell tändning. Men att köra en total tändning på upp mot 54 grader känns inte rätt.
Kan vara tändningen som är din stora bov i dramat.. Är det en vacumslang till fördelaren?
Pinging betyder knackningar. Får man vid för hög tändning och/eller mager blandning.
Utan att veta vad du har för toppar och kam, men om den nu ger 400hk och du vill köpa ny förgasare så skulle nog en 650 med vacum sekundär vara vettig för gatan.
Men att du inte kan spinna loss däcken beror inte på förgasarens storlek. Det är något annat som inte stämmer. Jag har ca 250hk i min nu, och jag spinner loss hyfsat enkelt med original förgasare från -72...