Översättning.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Rosetta
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 48
Blev medlem: sön okt 25, 2015 14:02

Översättning.

Inlägg av Rosetta »

Översättning sökes.
Jag har fått information från Elvis som har ägt min bil i 35 år. Elvis Voght hette han så det inte blir några spekulationer. Det finns ju program men det funkar ju inte något vidare när det är facktermer och detaljer.
Texten lyder:
This motor is capable of 400 HP. With the right carb and tuning. The stock carb is not quite enough CFM for the motor. The heads have 202 intake valves with ported runners and matched intake and exhaust ports and roller rockers. With the heads and the 9.5 to one flat top pistons it could easily use a 700-800 CFM carb with the right jets, should have an adjustable vaccum advance for the distributor, try about 48 to 54 total advance with premium gas. Make sure there is no pinging. :?:
1972 cab 350 aut.
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Översättning.

Inlägg av Corv1-Micke »

Hej.
Ok, lite kul läsning, och tur du förtydligade han efternamn :lol:

Det är säkert en bra motor som går att få vassare än den är nu som jag nämnde i den andra tråden. Och bilen ser ju onekligen riktigt fin ut, rätt årsmodell och allt! 8)

Vad det är för storlek på insugsventilerna säger tyvärr nästan ingenting. Och inte heller att det är portmatchat mot insug och avgas.
Och att kolvarna är 9,5-komps säger inte den verkliga kompressionen. Att det är rullvippor gör ingen egentlig skillnad på hästkrafter, det som spelar roll är vad det är för kam som sitter i maskinen.

Kan du få fram vad det är för toppar? Står oftast på gavel (fram/bak) och vid avgasportarna. Och om du kan få fram vad det sitter för kam i motorn? Står på änden på kammen, men för att se det måste du ta isär en hel del saker. Hade vart intressant att veta vilken converter det sitter till lådan också.

Jag vidhåller fortfarande att det är helt fel att sätta dit en 800 förgasare på en 350-maskin (om du nu inte varvar en sisådär 8000rpm). Att sätta på en för stor förgasare med då förhållandevis små munstycken etc kanske kan funka hyggligt på maxvarv, men låga varv och mellanregister kan bli helt okörbart och tappa en massa effekt där.

Ja, att köra vacumstyrd tändkurva borde vara självklart på alla gatbilar med traditionell tändning. Men att köra en total tändning på upp mot 54 grader känns inte rätt.
Kan vara tändningen som är din stora bov i dramat.. Är det en vacumslang till fördelaren?
Pinging betyder knackningar. Får man vid för hög tändning och/eller mager blandning.

Utan att veta vad du har för toppar och kam, men om den nu ger 400hk och du vill köpa ny förgasare så skulle nog en 650 med vacum sekundär vara vettig för gatan.
Men att du inte kan spinna loss däcken beror inte på förgasarens storlek. Det är något annat som inte stämmer. Jag har ca 250hk i min nu, och jag spinner loss hyfsat enkelt med original förgasare från -72...
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Användarens profilbild
Rosetta
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 48
Blev medlem: sön okt 25, 2015 14:02

Re: Översättning.

Inlägg av Rosetta »

Tack. Du är en pärla Micke. Kollar vidare om ja kan hitta lite siffror och info. Ja har "Elvis" email. :D
1972 cab 350 aut.
Användarens profilbild
Rosetta
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 48
Blev medlem: sön okt 25, 2015 14:02

Re: Översättning.

Inlägg av Rosetta »

Står nått om en "mindre" converter och B.å.M. kit. och att den går att växla manuellt. Tycker dock att det är jobbigt när den växlar från ettan till tvåan. Känns som hela bakaxeln skulle ramla av. Ett jävla ryck men tror att Elvis ville ha det så.
1972 cab 350 aut.
Skriv svar