Horn relay

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Horn relay

Inlägg av FreddanLS5 »

Är det någon som vet om 'Horn relay' har något att göra med instrumentbelysningen? Jag håller på att sätta tbx inredningen men får inget ljus i glödisarna till mätarna. Funderar på om det antingen är dålig jord,dimmern eller relät. Mitt gamla relä var helt sönderrostat så nu sitter det inget där då jag inte fått något nytt än men kablarna är ihopkopplade så jag får ström till coupén..
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Horn relay

Inlägg av sh454 »

Kolla säkringen till baklysena!!
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Horn relay

Inlägg av FreddanLS5 »

Alla säkringar är nya och hela :roll:
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Horn relay

Inlägg av sh454 »

Helt säker? kan ha gått under plåthylsan och då ser du det inte.
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Horn relay

Inlägg av PG-son »

Hallå i mörkret :D
Nej tut relät har inget med lamporna i instrumentbelysningen att göra.
Men, via en av kontakterna till/på tut relät strömförsörjs instrumentbelysningen, samt en annan till AMP mätaren, ger den utslag?
På tut relät skall du "alltid" ha 12 V. (3 st röda och en svart kabel som har samma polaritet, sitter tillsammans) Strömmen fås via plussen på startmotorn, (solenoiden), Strömmen till kupen går via en av de 3 röda, men inte samma som till instrumentbelysningen. Kupe belysningen kan alltså en egen krets.
Strömmen till instrumentbelysningen går via säkringspanelen, och säkringen längst ner till höger. (Gauges)
Där skall du ha 12 V när tändningen är på.

Du är nog inne på rätt spår, antingen dimmern eller jordning, förutsatt att det finns ström till säkringen.
Eller så är det väl som vanligt nåt som hoppat isär när du bökat :?
Allt hänger ju ihop :roll:
Trångt och :evil:

Funkade det tidigare?
Fungerar "resten". Blinkers osv.
Då kan du ju alltid sätta dit tutrelät på lika sätt, då har du alla kontakter och kablar på plats så att säga.

Reserverar mig för fel, då jag hört att även solen har sina fläckar :mrgreen:

Du har förstås ett elschema. :idea:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
FreddanLS5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
Ort: Stockholm

Re: Horn relay

Inlägg av FreddanLS5 »

Okey jag tror ni är inne på ngt.. allt funkade innan jag rev isär bilen men relät la nog av i samma veva som när jag tog ut det. Har beställt ett nytt nu så vi får se hur det funkar. Kan ju vara så att ngt vart felkopplat när jag lade ström in till coupén :roll:
Skriv svar