Parkeringsbroms
Parkeringsbroms
Hur bra tar era parkeringsbromsar?
Inför regbesiktningen är jag lite orolig att min parkeringsbroms tar för dåligt, eller rättare sagt när jag jämför med min Volvo så tar den betydligt sämre.
Jag kan inte få hjulen att låsa sig om jag drar max i handtaget (på grus), går det på era Corvetter?
Kanske jag borde bytt hela skiten istället för som nu rengjort och smort upp allt.
Det ser inte alls guckigt ut inne i trumman utan allt är rent och fint, allt ser ut att funka bra men min känsla är ändå att den tar för dåligt.
Några tips?
Inför regbesiktningen är jag lite orolig att min parkeringsbroms tar för dåligt, eller rättare sagt när jag jämför med min Volvo så tar den betydligt sämre.
Jag kan inte få hjulen att låsa sig om jag drar max i handtaget (på grus), går det på era Corvetter?
Kanske jag borde bytt hela skiten istället för som nu rengjort och smort upp allt.
Det ser inte alls guckigt ut inne i trumman utan allt är rent och fint, allt ser ut att funka bra men min känsla är ändå att den tar för dåligt.
Några tips?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tar den i rätt läge på spaken?
Min tog också jättedåligt förra besiktningen men dom brydde sig inte. Fast det kan ju vara lite olika det där.
Hur som helst så justerade jag om vajern lite när motorn va ur och nu tar den helt ok. Vet att det inte är rumsrent att justera på vajern men det duger för besiktningens skull. Använder ju aldrig handbromsen ändå
/Terner
Min tog också jättedåligt förra besiktningen men dom brydde sig inte. Fast det kan ju vara lite olika det där.
Hur som helst så justerade jag om vajern lite när motorn va ur och nu tar den helt ok. Vet att det inte är rumsrent att justera på vajern men det duger för besiktningens skull. Använder ju aldrig handbromsen ändå
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Ja, nåt konstigt är det parkeringsbroms och Corvette !
Jag köpte ett helt parkeringsbromskit från Ecklers, rostfritt och fint, men inte gick det att få handbromsen att ta för det.
Främre vajern var helt enkelt för lång. Lämnade in den för kapning förra veckan hos Pille Repslagare på SKeppsholmen. Har monterat i helgen och nu funkar det.
Vid förra besiktningen så tog p-bromsen inte alls men besiktningskillen var schysst, fixa till nästa år och så har du ju automatlåda så jag åkte därifrån utan en anmärkning !
Kapa vajern så får du det säkert att funka.
/Hagge
Jag köpte ett helt parkeringsbromskit från Ecklers, rostfritt och fint, men inte gick det att få handbromsen att ta för det.
Främre vajern var helt enkelt för lång. Lämnade in den för kapning förra veckan hos Pille Repslagare på SKeppsholmen. Har monterat i helgen och nu funkar det.
Vid förra besiktningen så tog p-bromsen inte alls men besiktningskillen var schysst, fixa till nästa år och så har du ju automatlåda så jag åkte därifrån utan en anmärkning !
Kapa vajern så får du det säkert att funka.
/Hagge
Får väl sträcka upp wiren en smula till då så att den ligger på lite innan reg. besiktningen. (Och slaka lite sedan). Sen får vi se om det räcker.
Parkeringsbromsen används ju bara en gång per år.....vid besiktningen.
Parkeringsbromsen används ju bara en gång per år.....vid besiktningen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja det är ju inte så ofta man använder den.
Själv brukar jag smörja den delen av vajern som går in i bromshuset, (den som man ser precis inan fästet i bromsbakarna) med kedjeolja har komit fram till att vajern många gånger brukar kärva i böjen där. Vilket gör att självsjysteringen inte vill fungera som den ska och så vill inte bromsen ta ordentligt.
Men lite kedje olja där en gång om året gör underverk och armen åker hela vägen tillbaka.
Mvh
MrV8
Själv brukar jag smörja den delen av vajern som går in i bromshuset, (den som man ser precis inan fästet i bromsbakarna) med kedjeolja har komit fram till att vajern många gånger brukar kärva i böjen där. Vilket gör att självsjysteringen inte vill fungera som den ska och så vill inte bromsen ta ordentligt.
Men lite kedje olja där en gång om året gör underverk och armen åker hela vägen tillbaka.
Mvh
MrV8
-
Lars Nilsson
- Rookie

- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
- Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)
Du borde ta en liten tur norrut. Till Ånäset tillexempel. Där är dom faktisktpappi skrev:Min handbroms tar förträffligt, kanske tack vare jag har bytt rubbet! Vår station i Umeå följer regelboken till punkt och pricka och här ser man inte genom fingrarna vill jag lova.
MVH Pappi
trevliga och mänskliga. Jag har ingen bil jag törs besiktiga i Umeå. 13 mil
enkel väg kan vara väl använda pengar om man kan slippa en del kostsamma anmärkningar som grinkukarna i Umeå tycks hitta med ett hånflin på läpparna.... I dag gick min gamla Audi 80 diesel igenom fastän
jag fick knuffa igång den då besiktningsmannen skulle provköra! (startmotorn tål inte värme, den fältar något fruktansvärt) ...
Nästa år då corvetten ska besiktigas blir det nog Ånäset. Är inte säker på att Umeå gillar ljudnivån på 427:an med hooker comp headers med pipor...
Synd att man inte får välja vilken kille eller gubbe man vill ha på bilprovningen, men för egen del så behöver jag inte besiktiga detta år och det känns bra. 
Ånäset är gudabenådat och där huserar mänskligheten. HURRA!!!!!!
Min kompis bes sin chevelle där med tre tums rostfrittavgassystem och som låter som åskan själv. Bes gubben tyckte att han hade en fin bil och utdelade ett Zorromärke.

Ånäset är gudabenådat och där huserar mänskligheten. HURRA!!!!!!
Min kompis bes sin chevelle där med tre tums rostfrittavgassystem och som låter som åskan själv. Bes gubben tyckte att han hade en fin bil och utdelade ett Zorromärke.
Ibland undrar man och får sig ett gott skratt.
När jag besiktade i Umeå förra våren så gick besiktningsmannen lös med
hackan under bilen och utbrast efter en stund att "det var lite rost på den här".
Han såg ganska rolig ut då jag mycket pedagogiskt förklarade att det minsann är plastkaross och att det brukar för det mesta brukar va ganska lite rost.
När jag besiktade i Umeå förra våren så gick besiktningsmannen lös med
hackan under bilen och utbrast efter en stund att "det var lite rost på den här".
Han såg ganska rolig ut då jag mycket pedagogiskt förklarade att det minsann är plastkaross och att det brukar för det mesta brukar va ganska lite rost.
Mellan två bilar!
-
Lars Nilsson
- Rookie

- Inlägg: 58
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
- Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)
Man ska förstås inte dra alla över en kam, jag vet några besiktningsmän
i Umeå som är helt ok. Tyvärr får man ju inte välja ...
Ska inte namnge någon av de värre, men det finns exempel där bilägaren
kört in i hallen, sett vem som ska besiktiga, backat ut igen och beställt tid på annan ort... Synd bara att Ånäset inte får göra regbesiktningar.
En jobbarkompis ska rega sin -69 med bigblock, grova pipor och tunnelraminsug.... Det blir nog till att be aftonbön kvällen före

i Umeå som är helt ok. Tyvärr får man ju inte välja ...
Ska inte namnge någon av de värre, men det finns exempel där bilägaren
kört in i hallen, sett vem som ska besiktiga, backat ut igen och beställt tid på annan ort... Synd bara att Ånäset inte får göra regbesiktningar.
En jobbarkompis ska rega sin -69 med bigblock, grova pipor och tunnelraminsug.... Det blir nog till att be aftonbön kvällen före



