Egentligen skulle väl inlägget vara under delar köpes...
Mitt bekymmer är att min generatorrem inte går rakt. Vevaxel och vattenpump ser ut att vara i linje även generatorn, men inte servopumpen. Servon är förmodligen eftermonterad eftersom generatorn
sitter längst bort vid övre kylarslangen. (på bilar med servo skall väl generatorn sitta ovanför servopumpen om jag inte är ute och cyklar). Servopumpens remskiva är för bigblock vad jag kan se. ( tvåspårig gjutjärn nr 3878245). Ändå hamnar det inre spåret 8-10mm längre fram än linjen vev-vattenpump-generator med ett jävla remfladder som följd då varvräknaren passerar 5800rpm. Dessutom saknas en bit av kanten på det inre spåret, så en ny remskiva till servon åker jag på att handla. Kan det skilja på skålen/undre fästet för servopumpen jämfört med csb?
Skulle gärna ha rätt remdragning. Vev spår 2 till vattenpump spår 2 till servopump spår 1. Nästa rem: servopump spår 2 till generator (VILL GÄRNA HITTA ORIGINALFÄSTE GEN/SERVO) Orkade ni läsa? är tacksam för tips. I nödfall får jag åka som det är, dock måste servopumpsremskiva
flyttas bakåt. -69 427
Fläktrem bigblock
-
Lars Nilsson
- Rookie

Oj oj oj Lars,
Gissa om jag lagt mycket tid (och pengar)på detta när jag bytte från smallblock till bigblock.
Köpte alla originalfästen (dyrt) men det vart inte bra ändå, så fick modifiera lite.
Har servo original.
Ja det är en annan hållare till servopumpen på bb, de ser nästan likadana ut men övre fästhålet sitter längre upp på bb.
När jag monterat servon i alla nya fästen så spårade den dåligt så jag fick svarva nya bultar till de hålen som den rör sig runt när man spänner remmen. Då vart den rak i förhållande till veven och vattenpumpen men lite för nära motorn så jag fick flytta ut hela fästet med några distanser.
Ok servopumpen klar.
När jag skulle montera generatorn så låg den då naturligtvis för nära blocket för att spåra i servons yttre remskiva. Då kapade jag helt enkelt gjutjärnsklacken på främre sidan av generatorn så kom den fram lagom och så la jag en rördistans mot motorsidan. Då passade den dessutom perfekt mot fästet att spänna i.
Men mycket funderande var det men det sitter bra nu
Det finns fina bilder på Corvette central hur det ska se ut. Annars hade jag nog vart ställd.
/Terner
Gissa om jag lagt mycket tid (och pengar)på detta när jag bytte från smallblock till bigblock.
Köpte alla originalfästen (dyrt) men det vart inte bra ändå, så fick modifiera lite.
Har servo original.
Ja det är en annan hållare till servopumpen på bb, de ser nästan likadana ut men övre fästhålet sitter längre upp på bb.
När jag monterat servon i alla nya fästen så spårade den dåligt så jag fick svarva nya bultar till de hålen som den rör sig runt när man spänner remmen. Då vart den rak i förhållande till veven och vattenpumpen men lite för nära motorn så jag fick flytta ut hela fästet med några distanser.
Ok servopumpen klar.
När jag skulle montera generatorn så låg den då naturligtvis för nära blocket för att spåra i servons yttre remskiva. Då kapade jag helt enkelt gjutjärnsklacken på främre sidan av generatorn så kom den fram lagom och så la jag en rördistans mot motorsidan. Då passade den dessutom perfekt mot fästet att spänna i.
Men mycket funderande var det men det sitter bra nu
Det finns fina bilder på Corvette central hur det ska se ut. Annars hade jag nog vart ställd.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Terner:
Du råkar inte ha ett generatorfäste över, mitt är nåt hemmagjort meckel som inte heller linjerar upp rakt.
Du råkar inte ha ett generatorfäste över, mitt är nåt hemmagjort meckel som inte heller linjerar upp rakt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Motor ? Generator på vänstersidan (förarsida)? Har servopumpsfäste till 350.gbak skrev:Terner:
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
-
Lars Nilsson
- Rookie

Tack för tipset om corvette central Terner. Är ju lite enklare om man har en bild.. Har som nödlösning svarvat ner servopumpsremskivan 6 mm, men siktar på att fixa det ordentligt. NÅGON som har en remskiva tvåspårig gjutjärn nr3878245 samt generatorfästen bigblock med servostyrning? Kan leta ett par dagar till annars blir det till att kosta på nya