Vinterkörning?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
David
Nykomling
Nykomling

Vinterkörning?

Inlägg av David »

Jag funderar på om det är går att köra sin C5:a vintertid. Om man köper ett par sjyssta fälgar med friktionsdäck, kan man då köra på vintern, eller är detta helt otänkbart? Det är ju faktiskt en sportbil.
Jag bor i Lund, så vintrarna är milda och snö är sällsynt.

/David
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Klart du kan köra bilen på vintern. Den har ju både ABS och anti-spin som gör det lite enklare. Visst, en motorstark bil får man alltid ta det lite försiktigare med när det är halt. Här på mitt jobb står det ofta en 95:a parkerad som mer eller mindre körs året om och den är i ett jättefint skick.

Det är ju också en modernt konstruerad bil med tanke på korrosionsskydd mm. och att den ska klara minusgrader utan problem. Jag har svårt att tänka mig att ifråga om temperaturkrav och miljökrav att det skulle skilja något mellan en Covette och övriga Chevrolet personbilar.

Jag skulle dock tvätta bilen lite oftare än vanligt med tanke på att det trots allt är en fin/dyr bil!

Mvh, Björn
C5 flames
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5 flames »

Corvette på vintern!! Enligt min mening så är de enbart en sommarbil ner med cabben i den stekande sommar värmen=) Ush tänk på allt vägsalt och skit :x men smaken är som baken delad... Jag personligen skulle inte tänka tanken att plocka ut bilen vinter tid
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl

Sponsorer

Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
C5 Sthlm

Re: Vinterkörning?

Inlägg av C5 Sthlm »

David skrev:Jag funderar på om det är går att köra sin C5:a vintertid. Om man köper ett par sjyssta fälgar med friktionsdäck, kan man då köra på vintern, eller är detta helt otänkbart? Det är ju faktiskt en sportbil.

/David
Den är helt hopplöst att köra på snö/halt väglag. Vridmomentet gör att antispinn går in så fort man nuddar gaspedalen.

Har dock sett en C5:a med friktionsdäck så det finns dårar som kör dem som vinterbil, men det funkar nog bara snöfria dagar.
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

Istället för att kosta på 15000:- på däck är det nog smartare att köpa en slit o släng bil för dom pengarna och köra under vintern, förstår inte nöjet med en C5a under vintern. Men men det är ju upp till var och en.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Vinterkörning?

Inlägg av vette.se »

David skrev:Jag funderar på om det är går att köra sin C5:a vintertid. Om man köper ett par sjyssta fälgar med friktionsdäck, kan man då köra på vintern, eller är detta helt otänkbart? Det är ju faktiskt en sportbil.

/David
Det är inget problem att köra Corvetten på vintern - se till att fixa en omgång bra däck, det finns friktionsdäck upp till 18".
Det är bara vi svenskar som är så hysteriska med det här att bara köra på sommaren, I USA är den mer än bruksbil som används året om, även i de kalla delarna med mycket snö på vintern. Det är ungefär som att säga att man inte ska använda sin BMW på vintern ....... :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

BMW?? e det inte lite skillnad?? :roll:
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

frisk skrev:BMW?? e det inte lite skillnad?? :roll:
Det är en bil ..... fyra hjul o ratt :lol: och är till för att användas ! Porsche, Ferrari, Corvette, BMW, Volvo ...... alla moderna bilar klarar vinter alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Topfuel då?? :lol: :twisted:
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag har en viss förståelse för att man vill åka året runt i sin ögonsten. För mig persoligen skulle det dock förta en del av nöjet med att längta till första cabvädret, åka ut ur garaget första varma vårdagen osv... och det skulle nog gäla även om jag hade en ny bil... Det är i alla fall för mig, en del av grejen med att inte åka varje dag...
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

samma här!
man tröttnar mycket fortare på sin intressebil om den används dagligen...
-69, 502, Coupé
Skriv svar