Positraction ??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Positraction ??

Inlägg av Hagge »

Är det ngn som kan förklara skillnaden mellan en vanlig diffklump och en med Positraction ? :shock:

/Anders
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Visst!

Till att börja med så är anledning till att man har en differential (diff.) att när du svänger så rullar ytterhjulet snabbare än innnerhjulet, dvs. det skulle bli mycket svårstyrt med en helt fast förbindelse mellan dom två drivande bakhjulen.

En vanlig så kallad "öppen" diff är det som finns på de flesta bilar. Där tillåts att det ena hjulet snurrar snabbar vid sväng. Problemet är dock att om det är halt så blir resultatet att det bara är ett hjul som slirar och det andra står still. Med lite starkare motor och en gasglad förare blir också resultatet en "snickburnis" dvs. bara ena däcket spinner.

Så, för att få bättre drivning vill man att båda hjulen ska driva, men samtidigt vill man att det ska gå att svänga med bilen. En lösning på det problemet är någon form av diffspärr. En klassiker där är någon form av i och urkopplingsbar diffspärr som används på terrängbilar och jeepar. Men det är inte praktiskt för valigt bruk så då använder man istället en så kallad diffbroms. Istället för att helt mekaniskt låsa ihop de båda drivande hjulen har man istället ett fjäderbelastat lamellpaket (precis som kopplingen på en motorcykel!) som låster ihop drivhjulen. Det fördelar då ut drivkraften till båda hjulen samtidigt som det tillåter att hjulen rör sig i förhållande till varandra vid sväng. Ju hårdare fjädrar desto mer sammanlåsta är hjulen och det blir svårare att svänga, och tvärt om med mjukare fjädrar. Positraction är bara GM´s namn på deras variant av den här typen av lamelldiffbroms.

Till sist, lösningen med diffbroms är inte helt bra ur en säkerhetssynpunkt. Problemet är att vid halt väglag tenderar båda drivande hjulen att tappa greppet samtidigt om man gasar lite för häftigt och resultatet kan då bli tvära kast med bakvagnen. Därför föredrar man att ha helt öppna diffar på bilar i allmänhet.

Till sist, på moderna bilar finns ytterliggare en variant och det är det som används på en del terrängbils "wannabees" där försöker man komma runt problemet genom att bromsa det hjul som spinner för att fördela kraften till det andra hjulet.

Nåja, blandar du sedan in 4 hjulsdrift och fördelningslådor och kraftfördelningen där så går det att skriva betydligt mer om detta ämne! Å andra sidan lär det inte vara aktuellt inom ett Corvetteforum!

Mvh, Björn
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

tack Björn för ett utförligt svar ! Nu är jag helt med igen :D
Inser också varför det har "klapprat" nånstans bakifrån vid tvär kurvtagning, får nog ta och byta olja i diffen samt fylla på lite av GM:s Positraction smörja.

Häj

Anders
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Det behövs ingen positraction smörja om du köper en diffolja. Det är så att när din bil var ny så hade man inte två olika oljor för med/utan diff. idag köper du en diff olja så har du den tillsatsen redan från början!
-69, 502, Coupé
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Ljud när du svänger: Ja, det är inte helt ovanligt om oljan inte är bytt på många år. Märks speciellt väl om oljan i bakaxeln blivit riktig varm och man inte svängt på länge, t.ex. motorvägskörning och sedan svängar av och stannat vid ett stopptecken. När man sedan kör kan det "knaka" ganska rejält. Ljudet tror jag dock också kan beror på att lamellerna börjat bli lite gamla. Min bakaxel lät betydligt oftare innan jag renoverade den för ett par år sedan och bytte då bland annat lamellpaketet. Det var dock inte direkt något fel på min diff, utan jag bytte utväxling och passade då på att byta diffbromsen också, dvs. oroa dig inte för att det är något fel på din bakaxel!

Ett lite förtydligande angående svaret ovan om "diff olja". För det första så har alltid bakaxlar en differential ("diff") om dom är drivande. Av någon konstig anledning är det dock många personer som pratar om att bakaxeln är "diffad" och menar då att den har någon from av diffspärr eller diffbroms. Så.....ska du köpa olja och vill ha den typ av olja till bakaxlar som har diffbroms så måste du säga det. Att gå in och säga att du vill ha "diff olja" blir ju lite knasigt då det syftar på alla typer av oljor som används i differentialer = väldigt många olika typer!

Mvh, Björn
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Björn Leidelöf skrev: har alltid bakaxlar en differential ("diff") om dom är drivande.
Nja,du har ju spolar ochså..Bara för att vara lite petig :wink: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Tack Björn för ett försök att uppgradera innebörden av ordet differential.
Att motorfolk missbrukar ordet "diff" som liknelse av en diffbroms alt spärr är verkligen förvirrande. Det protesteras när någon säger targa istälet för takluckor, men det är värre att förstå när någon säger diff. Som amatör tar man det som " en inaktiverad differential" medans proffs pratar om dess verkliga innebörd.
Kanske man skall be ordakademin göra införa ordet diff som en egen variant av bakaxelnomenklaturen eftersom talspråket gjort en förändring av tidigare ordsinnebörd :?:
Skriv svar