Varvräknaren Går Inte?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mattias
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 225
Blev medlem: tis okt 28, 2003 0:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Varvräknaren Går Inte?

Inlägg av Mattias »

Stingray 74

Varvräknaren går ej!? Tror att det är vajern som är av!?
Men kan inte hitta någon sådan, finns inte ens i eclers verkstads handbok?

Någon som vet vart man kan köpa en (Nr på den)? + Vet någon hur man byter den?

Eller för övrigt någon som vet hur man kollar så att det är vajern som verkligen är av! :oops:

Tackar ödmjukast för alla svar!

Matte (Nybörjare bland corvett jungeln)
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Jag köpte en ny varvräknarwire hos Olle på EAT i fjol.
Kolla wiren genom att montera av den och snurra på den i ena ände snurrar det inte i andra ändan är den av. Har du otur så kan det också vara dreven i fördelaren som är kass, även dom finns hos EAT.

Mvh "Janne 289"
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Kolla så att du har uttag för vajern i fördelaren, så att inte fördelaren är bytt till annan modell.
(För HEI-fördelaren kom väl 75 eller 76?)

/ Micke
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jo. HEI kom -75
Ornet
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Och om vajern funkar OCH om du har en fördelare med mekaniskt uttag så ta bort vajern, stoppa en tändsticka i hålet, den har samma storlek som vajern, rulla sedan bilen med växel i, om du har manuell, och kolla om tändstickan snurrar... annars kan du dra runt motorn med en hylsa på svängningsdämparen... Glöm inte att märka ena sidan av tändstickan först ;)
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Känns som om det är enklast att helt enkelt starta motorn för att göra "tändstickskollen"....lite knöligt att knuffa bilen alternativt att dra runt motorn för hand.

Björn
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Björn Leidelöf skrev:Känns som om det är enklast att helt enkelt starta motorn för att göra "tändstickskollen"....lite knöligt att knuffa bilen alternativt att dra runt motorn för hand.

Björn
Ja det är enklast fast jag gjorde det en gång med resultat att tändstickan gick av inuti hålet... därför ville jag inte rekommendera det :)

/Tommy
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Man borde väll kunna se om axeln snurrar om man tittar lite ordentligt?På min bil hade utgående axel till varvräknaren skurit och mosat sönder drevet. :cry:
Kasta inte bäver i trähus.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Drevet på fördelaren ("Tach cross gear") är ett standardfel.
Det finns "eftermarknads"-drev att köpa med nållager i stället för bronslagret som är original, och de skall tydligen hålla lite längre.
Tänk på att (om det nu är drevet) så måste du säkerligen även köpa en ny axel till fördelaren, eftersom kuggen tar slut både på axeln och det utgående drevet. Detta kan du ju inte se utan att plocka ur- och isär fördelaren, men byte av bara drevet kan ju annars göras med fördelaren kvar i bilen.

/Johan
Skriv svar