Jag köpte en ny varvräknarwire hos Olle på EAT i fjol.
Kolla wiren genom att montera av den och snurra på den i ena ände snurrar det inte i andra ändan är den av. Har du otur så kan det också vara dreven i fördelaren som är kass, även dom finns hos EAT.
Och om vajern funkar OCH om du har en fördelare med mekaniskt uttag så ta bort vajern, stoppa en tändsticka i hålet, den har samma storlek som vajern, rulla sedan bilen med växel i, om du har manuell, och kolla om tändstickan snurrar... annars kan du dra runt motorn med en hylsa på svängningsdämparen... Glöm inte att märka ena sidan av tändstickan först
Känns som om det är enklast att helt enkelt starta motorn för att göra "tändstickskollen"....lite knöligt att knuffa bilen alternativt att dra runt motorn för hand.
Björn Leidelöf skrev:Känns som om det är enklast att helt enkelt starta motorn för att göra "tändstickskollen"....lite knöligt att knuffa bilen alternativt att dra runt motorn för hand.
Björn
Ja det är enklast fast jag gjorde det en gång med resultat att tändstickan gick av inuti hålet... därför ville jag inte rekommendera det
Drevet på fördelaren ("Tach cross gear") är ett standardfel.
Det finns "eftermarknads"-drev att köpa med nållager i stället för bronslagret som är original, och de skall tydligen hålla lite längre.
Tänk på att (om det nu är drevet) så måste du säkerligen även köpa en ny axel till fördelaren, eftersom kuggen tar slut både på axeln och det utgående drevet. Detta kan du ju inte se utan att plocka ur- och isär fördelaren, men byte av bara drevet kan ju annars göras med fördelaren kvar i bilen.