Knalljud!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Knalljud!

Inlägg av antos »

Jag har ett par frågor som egentligen inte är något problem, men jag är nyfiken på att veta vad detta beror på.

1. När man släpper gasen i exvis en nerförsbacke varför knallar det i avgasröret? Detta ljud har jag haft oavsett typ av system och efter bästa hörselförmåga så låter det som det bara är ur högra röret.

2. Jag har kromade headers på. Alla vet ju att dessa blir blåa ganska omgående efter idrfittagande. Mina är något blåare på höger sida vilket antyder en högre avgastemperatur just på den sidan. Varför är det så?

Lite motorinfo som kan vara till nytta. 350 4 port renoverad Rochester som funkar bra. CO värdet vid senaste besiktningen var 3.7. Tändningen inställd enligt GM 6 grader BTDC vid 600 rpm. Stiften är nya och hela tändsystemet är i princip nytt (orginaldelar). Vacumet i insuget ligerpå 18.8-19.2 In/hg
Har någon några kloka tankar gällande detta?
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Spontant skulle jag kunna gissa på någon form av läckage mellan insuget och höger topp. dvs. höger cylindrar går något magrare + att du suger in luft där när du motorbromsar. Men, bara en snabb gissning från min sida.

Mvh, Björn
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Smällarna som kommer från avgasrören är avgasknallar. Det beror så vitt jag vet på att antändingen av bränsleblandningen i motorn kommer i otakt, antingen beroende på oförbränt bränsle i avgaserna, som sedan antänds av värmen i piporna, eller för sen/tidig antändning av bränslet.

Du kan provocera fram starkare och fler smällar genom att gasa upp bilen en del i varv på typ trean och sedan motorbromsa den genom att lägga i en lägre växel. Nu säger jag dock inte att det är något man skall göra, eftersom det ju sliter en del på bilen att låta delarna i motorn motarbeta varandra.

Sen om det tyder på förslitningar eller något annat om man har många och starka avgassmällar, det vet jag inte.
Skriv svar