Fälgvård
-
- Nykomling
Fälgvård
Hej jag tänkte under vintern renovera mina navkapslar och fälgar men jag undrar vilken typ av färg m.m. som används till ett par orginal fälgar till -88:an?
MVH
Christoffer
MVH
Christoffer
C4 -87
Måste fråga...är det inte alu-fälgar på din vette ?
På min -90:a lämnade jag fälgarna för blästring (Fälgfixarna Helsingborg) polering och lackering. Kostade 2000kr / hjul. Såg bra ut när jag hämtade men efter några månader flagade klarlacken. Vid reklamation hade firman bytt ägare och den nya ägaren hade inget ansvar för vad den gamle gjort. Bra va...
Max M
På min -90:a lämnade jag fälgarna för blästring (Fälgfixarna Helsingborg) polering och lackering. Kostade 2000kr / hjul. Såg bra ut när jag hämtade men efter några månader flagade klarlacken. Vid reklamation hade firman bytt ägare och den nya ägaren hade inget ansvar för vad den gamle gjort. Bra va...
Max M
-
- Nykomling
Jag skulle göra som följer.....
Ta bort klarlacken med något millt färgbortagningsmedel....
Polera fälgarna blanka. Vad man använder för medel beror på hur slitna dom är. Men använd inte mer "våld" än nöden kräver...
Lägg inte på ny klarlack, polera var 4:e vecka eller när det behövs i stället. Kör man inte på vintern blir slitaget inte stort....
Har inte klart för mig hur navkapseln ser ut...är det någon logo på ??
Detta är som sagt min ide om hur att göra....finns säkert fler och bättre sätt....
Max M
Ta bort klarlacken med något millt färgbortagningsmedel....
Polera fälgarna blanka. Vad man använder för medel beror på hur slitna dom är. Men använd inte mer "våld" än nöden kräver...
Lägg inte på ny klarlack, polera var 4:e vecka eller när det behövs i stället. Kör man inte på vintern blir slitaget inte stort....
Har inte klart för mig hur navkapseln ser ut...är det någon logo på ??
Detta är som sagt min ide om hur att göra....finns säkert fler och bättre sätt....
Max M
-
- Nykomling
Av bilderna att döma har fälgarna stora släta ytor. Kan säkert bli väldigt bra med lite polering. Vintern är ändå så för%&¤#annat lång. Det är rätt många vetteägare som skippat klarlacken.
Håller själv på med magnesiumhjulen till min -97:a. Där flagar också klarlacken i stora sjok.
Polera mera // Max M

Håller själv på med magnesiumhjulen till min -97:a. Där flagar också klarlacken i stora sjok.
Polera mera // Max M

-
- Nykomling
Beror lite på om du har däcken kvar på fälgen. Lösningsmedel för klarlacken, vanlig färgbortagningsmedel som sköljes bort med vatten och eftertvättas med lacknafta eller motsvarande. Färgaffärerna brukar veta, medlet är elakt mot gummi.
Polermedel kan vara svårare, bäst är polervax och en lumpskiva. Tar längre tid men blir bra direkt. Jag köpte mitt på LANTMÄNNEN. Lumpskivor klippte jag själv av trasor. Blir inte helt runda men det spelar ingen roll.
Tänk på att INTE använda grova slipmedel. Autosol och Rubbing avverkar mycket men ger repor som senare måste poleras bort.
Max M
Polermedel kan vara svårare, bäst är polervax och en lumpskiva. Tar längre tid men blir bra direkt. Jag köpte mitt på LANTMÄNNEN. Lumpskivor klippte jag själv av trasor. Blir inte helt runda men det spelar ingen roll.
Tänk på att INTE använda grova slipmedel. Autosol och Rubbing avverkar mycket men ger repor som senare måste poleras bort.
Max M
-
- Nykomling
Du kan ju alltid rådfråga www.intera-sverige.se