Fälgvård

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Christoffer
Nykomling
Nykomling

Fälgvård

Inlägg av Christoffer »

Hej jag tänkte under vintern renovera mina navkapslar och fälgar men jag undrar vilken typ av färg m.m. som används till ett par orginal fälgar till -88:an?

MVH

Christoffer
C4 -87
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Måste fråga...är det inte alu-fälgar på din vette ?
På min -90:a lämnade jag fälgarna för blästring (Fälgfixarna Helsingborg) polering och lackering. Kostade 2000kr / hjul. Såg bra ut när jag hämtade men efter några månader flagade klarlacken. Vid reklamation hade firman bytt ägare och den nya ägaren hade inget ansvar för vad den gamle gjort. Bra va...
Max M
Christoffer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Christoffer »

Jo det är alu-fälgar men dom har en sorts navkapsel (eller vad man ska kalla det för?) som är av alu och sitter som skydd för hjulbultarna...

Kan man inte renovera alu-fälgar själv?

Om Ja, hur gör man?

Christoffer
C4 -87
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Jag skulle göra som följer.....

Ta bort klarlacken med något millt färgbortagningsmedel....

Polera fälgarna blanka. Vad man använder för medel beror på hur slitna dom är. Men använd inte mer "våld" än nöden kräver...

Lägg inte på ny klarlack, polera var 4:e vecka eller när det behövs i stället. Kör man inte på vintern blir slitaget inte stort....

Har inte klart för mig hur navkapseln ser ut...är det någon logo på ??

Detta är som sagt min ide om hur att göra....finns säkert fler och bättre sätt....

Max M
Christoffer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Christoffer »

Navkapslarna har logo på sig men man kan tar bort denna och göra på samma sätt...

Tack för tipset.

MVH

Christoffer
C4 -87
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Max M skrev:Har inte klart för mig hur navkapseln ser ut...är det någon logo på ??
Dessa är iof. jubileums mod. men samma typ.

Bild
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Av bilderna att döma har fälgarna stora släta ytor. Kan säkert bli väldigt bra med lite polering. Vintern är ändå så för%&¤#annat lång. Det är rätt många vetteägare som skippat klarlacken.
Håller själv på med magnesiumhjulen till min -97:a. Där flagar också klarlacken i stora sjok.
Polera mera // Max M

:lol: :lol: :lol:
Christoffer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Christoffer »

Jag har precis dom fälgarna som är på bilden... Vilket polermedel kan ni rekommendera? Och vilket lösningsmedel för att få bort den flagnande färgen?

Tack

Christoffer
C4 -87
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Beror lite på om du har däcken kvar på fälgen. Lösningsmedel för klarlacken, vanlig färgbortagningsmedel som sköljes bort med vatten och eftertvättas med lacknafta eller motsvarande. Färgaffärerna brukar veta, medlet är elakt mot gummi.
Polermedel kan vara svårare, bäst är polervax och en lumpskiva. Tar längre tid men blir bra direkt. Jag köpte mitt på LANTMÄNNEN. Lumpskivor klippte jag själv av trasor. Blir inte helt runda men det spelar ingen roll.
Tänk på att INTE använda grova slipmedel. Autosol och Rubbing avverkar mycket men ger repor som senare måste poleras bort.
Max M
Christoffer
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Christoffer »

Jag kommer att börja och prova på navkapslarna och sedan gå över på fälgarna och jag kommer att ha däcken kvar.

Någon som har namn på något lösningsmedel som fungerat bra på detta område?

MVH

Christoffer
C4 -87
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Du kan ju alltid rådfråga www.intera-sverige.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag har hört att vissa som kör med fälgar utan klarlack lägger på att lager av hårspray efter att dom har tvättat bilen.Nästa gång man tvättar bilen spolar man bort hårsprayen och med den även bromsdammet..
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar