Overdrive

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Overdrive

Inlägg av NoTiNg »

Någon som vet vad det kan bero på om overdriven går i vid olika hastigheter. Ibland går den i vid 70 som väl får anses som normalt och ibland får jag ligga och köra en liten bit i 90-100 km/h innan den går i. Jag har precis hämtat hem bilen efter en renovering av lådan då lamellerna va slut.
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Mattsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: tis nov 21, 2006 23:50
Ort: Ryd

Inlägg av Mattsson »

Låter lite lurigt men det styrs ju av en solanoid vill jag minnas sedan påvärkar väll justeringen av TV Wajern med
Prova o justera den
Det borde inte ha med ventilpaketet o göra men kan inte säga säkert ..
Börja med o kolla justeringen av TV
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

ECU nollad? Vissa ventilhus har en temp switch så att LU inte går i om oljan är för kall. Fråga reparatören om han har ngr idéer.

MN
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

od

Inlägg av Ingo »

Om man släpper gasen brukar ju overdriven hoppa in.
Om Tv viren är feljusterad kanske du kan få liknande symptom.
Händer det oftast när du har lite gas?.
Kan det hända vid fullgasaccelerationer?
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

TV vire? Vilken är det, är det namnet på den vire som går fram i motorutrymmet, den som är justerbar, med en lite "knapp"?
Vad gäller nollning av ECU och dessa saker, så har jag ingen aning. Ska försöka få tag på gubbat under dagen.

Jag har dessutom märkt en sak till och det är om man ligger och kör typ i 90 på OD läge och "växlar" ner till D-läget så har i alla fall min bil tidigare växlat ner och "motorbromsat" och likaså om man går ner på tvåan, men det gör den inte nu. Växlen ligger kvar i samma läge tills jag nuddar gasen lite, först då växlar den ner.
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

NoTiNg skrev: Jag har dessutom märkt en sak till och det är om man ligger och kör typ i 90 på OD läge och "växlar" ner till D-läget så har i alla fall min bil tidigare växlat ner och "motorbromsat" och likaså om man går ner på tvåan, men det gör den inte nu. Växlen ligger kvar i samma läge tills jag nuddar gasen lite, först då växlar den ner.
Låter som läge för återbesök. 3:an ska gå i när du flyttar växelväljaren till D. Taskigt justerad vajer så lägena i lådan inte stämmer med spaklägena?

MVH

MN
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

M Nordin skrev:
NoTiNg skrev: Jag har dessutom märkt en sak till och det är om man ligger och kör typ i 90 på OD läge och "växlar" ner till D-läget så har i alla fall min bil tidigare växlat ner och "motorbromsat" och likaså om man går ner på tvåan, men det gör den inte nu. Växlen ligger kvar i samma läge tills jag nuddar gasen lite, först då växlar den ner.
Låter som läge för återbesök. 3:an ska gå i när du flyttar växelväljaren till D. Taskigt justerad vajer så lägena i lådan inte stämmer med spaklägena?

MVH

MN
Misstänkte att det kunde vara så... :cry:
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Skriv svar