Duktig motormekaniker

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
johan lu

Duktig motormekaniker

Inlägg av johan lu »

Hej!
Jag har äntligen blivit corvette ägare. Har köpt en 70 cupe`bigblock.
Det sitter en 454 ls7 med fel kamaxel i en vilket innebär att tändningen inte går att ställa in på grund av den höga kompressionen. Har fått berättat för mig att en tidigare ägare ville få motorn mer körbar utan att prova den först med orginalkam och satte då i en så kallad snällare kam i
vilket ledde till spikningar. Vet ni någon som skulle kunna återställa motorn till orginal event ta en titt om det är något mer som behövs göras.
Jag skulle alltså vilja få tag på en duktig motormekaniker eller verkstad inte allt för långt i från Trollhättan Göteborg.
Tacksam för svar.
Johan
Ps. missa inte Wheels&Wings
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Du har 3 duktiga vad jag vet!!! Verkstan: har bara hört att dom ska vara bra, ligger vid tingstadstunneln, på hisingen (tror jag). En som heter Jesper (GRGR :evil: ) som du ska akta dig för!! blåser folk. och en som heter Jonas i frillesås. han ska ta hand om min bil i augusti. hälsningar frisk
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Nja, Verkstan ligger i Sävedalen.
Känner eg bara till ägaren (väldigt bra att ha med att göra!)

Vill du ha hjälp med bara bytet av kammen?
Har du köpt kam, packningar m.m. som går åt?

/ Micke
johan lu

Inlägg av johan lu »

Vem är Jonas? Kanske han kan fixa till min motor.
Är lite nyfiken vad har hännt med din bil.
johan lu

Inlägg av johan lu »

Jag fick hem bilen i går.Jag har inte köpt något,eftersom jag jobbar väldigt mycket och är sällan hemma tänkte jag överlåta jobbet helt och hållet till någon seriös person verkstad.Hellst till någon som vill greja vid sidan om.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

I sävedalen!!?? ok då har jag hört fel... jo några vevlager har gått i min.. han ska renovera den helt enkelt och byta ut lite grejor :twisted:
han har semester nu men du kan få nummret till han. han ska vara tillbaka i slutet på månan! m v h frisk
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

micke har annars semester nu och han hjälper dig gärna!!! hehehe
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Re: Duktig motormekaniker

Inlägg av Fredriksson »

johan lu skrev:Hej!
Jag har äntligen blivit corvette ägare. Har köpt en 70 cupe`bigblock.
Det sitter en 454 ls7 med fel kamaxel i en vilket innebär att tändningen inte går att ställa in på grund av den höga kompressionen. Har fått berättat för mig att en tidigare ägare ville få motorn mer körbar utan att prova den först med orginalkam och satte då i en så kallad snällare kam i
vilket ledde till spikningar. Vet ni någon som skulle kunna återställa motorn till orginal event ta en titt om det är något mer som behövs göras.
Jag skulle alltså vilja få tag på en duktig motormekaniker eller verkstad inte allt för långt i från Trollhättan Göteborg.
Tacksam för svar.
Johan
Ps. missa inte Wheels&Wings
känner till den bilen... ett gott råd: byt kolvar i stället till 10,5 eller 11 komp... då slipper du bekymmer med spikningar och du kommer inte tappa massa onödig effekt ändå... du kommer förmodligen hamna på över 500 hästar ändå...

Mvh Magnus (2:e spekulant på din bil :wink: )
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
johan lu

Duktig motormekaniker

Inlägg av johan lu »

Hej igen och till alla er som var på wheels&wing.Vi hade verkligen tur med vädret både fredag och lördag.Lite synd att vi corvette ägare inte hade någon gemensam parkering i år.Tillbaka till min motor,troligen kommer jag nog lämna iväg den för en fullständig genomgång snacka igenom vilka delar man kan använda och inköpa för en körvänlig gatmotor med mycket pulver i.Någon som har några förslag.

Johan
Zeke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 16, 2004 21:28
Ort: Växjö

Din Motor

Inlägg av Zeke »

Tjena igen !

Jaa det var en väldigt trevlig träff . Men ett stort stort misstag att inte club corvette kunde fixa ihop en gemensam park för oss corvette frälsta.Det kanske var för långt för 08orna att åka?
Men men det var ju trevligt å träffa dig och höra lite om dina motorproblem. Jag har funderat lite och kollat lite ang detta och mitt råd lyder fortfarande att du borde byta fördelaren eller modifiera om den till brytarlöst. Dina spikningar på redan 3-4000 varv är nog att tändkurvan blir fel när du ökar varvtalet. Å så det där med dubbelbrytare, uj uj .
Börja med detta och om du inte kan själv så be någon kolla upp tändningskurvan från tomgång å uppåt.Det är mitt råd i första hand.
Andra hand är komp sänkning. Av vad jag såg i lördas så verkar du har bra prylar men av allt att dömma så platsade inte fördelaren in.

Mvh Zeke (blå corvette 72 cab)
johan lu

Duktig motormekaniker

Inlägg av johan lu »

Skall kolla upp tändkurvan och fördelaren här i dagarna.Jag bytte tändning i från en enkelbrytare till msd 6al tändning på min förra bil och märkte en stor skillnad.En plymouth cuda med 446" motor. Jag har även märkt att lagrena i vattenpumpen är slut.Är det någon ide att byta pump till orginal eller skall man sätta dit en alupump.Någon speciell att rekomendera.
Zeke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 16, 2004 21:28
Ort: Växjö

Smak sak

Inlägg av Zeke »

Ja skillnaden i vattenpumparna är ju först å främst priset . standard ca 1200kr och alu ca 2400kr. Men så givet vis är ju alu pumpen lättare och ska ha lite bättre flöde. Det finns ju lite olika fabrikat. Jag själv har lite lite ljud från min och jag kommer nog satsa på alu pump. Det var ju faktiskt en på Wheels and wings som sålde alu pumpar och hans sista pris var 1800kr men givet vis så skulle man ju fundera på saken och när jag sedan gick andra gången på marknaden så konstaterade jag efter ett antal rundor fram och tillbaka att han åkt hem. :evil: Så är det! Men ja menar skillnaden blir ju inte så stor och dom ska ju vara lite bättre.
Hoppas det löser sig .

Mvh Zeke
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Tror också på tipset med brytarna och tändkurvan!

Vad gäller alu vattenpump bör ni kolla upp vilken typ ni skall köpa.
Det finns ju långa och korta, samt med smal eller tjock axel.
Så här tror jag det är för era bigblockare...
1969-70: Short style (5-3/4"), med 5/8" axel
1971-74: Short style (5-3/4"), med 3/4" axel

Och för oss med mindre, rappare och snabbare motorer :wink:
1969-70: Short style (5-5/8"), med 5/8" axel
1971-82: Short style (5-13/16"), med 3/4" axel

Men för att vara helt säker, mät upp eran befintliga!!!

/ Micke
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

frisk skrev:micke har annars semester nu och han hjälper dig gärna!!! hehehe
Hehe, visst har man semester. Men än så länge har jag haft fullbokade dagar... :wink:
Har själv åkt på en liten oljeläcka jag måste fixa när det blir tid...

/ Micke
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Ska ni investera i nya vattenpumpar kolla då först hos Stewart Components
(www.waterpumps.com) De har även en nyttig catalog med en del info om kylning som du kan beställa gratis. :D :D :D

Stefan
Skriv svar