Byta kopplingens slavcylinder (+ koppling)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Byta kopplingens slavcylinder (+ koppling)

Inlägg av Bobrob »

Jaha, då har kopplingens slavcylinder börjat läcka på Z06'an. Fått fylla på bromsvätska ett antal gånger sedan jag kom hem från Emmaboda SuperStage bl.a. också under Mälaren runt igår. Byter väl till en racekoppling i samma veva.

NÅN SOM VET? Kan man byta slavcylinder/koppling med bilen på pallbockar? Bakvagn, Växellåda och diff + transaxeln måste ju bort för att komma åt. Enligt GM servicemanualen, så verkar det som om det skulle kunna gå. Någon som vet hur högt man måste få upp bilen?

Själv har jag inte tillgång till pelarlyft förrän om tre veckor och vill fixa detta innan sommarmötet i Sundsvall. Och då får man göra det i den "Polska Bilverkstaden" på garageplanen hemma - i det fina sommarvädret!?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Ja det funkar. Min står på bockar just nu utan drivlina. Du får gärna komma o titta så vet du lite mer om jobbet sen. Annars kan jag ju mäta vilken höjd som krävs. Lycka till med att få tag på en koppling. Jag har väntat sedan februari !!! Man stoppar heller inte i vad som helst. Nu väntar jag äntligen på en Fidanza dubbelskivig. Hoppas den är hemma om en vecka. Anders https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=8343
säljer en begangnad z06 ifall din är mycket sliten o du har bråttom.. Kan rekommendera en titt på torque tube:en också. Jag misstänker att många här på forumet inte vet i vilket skick deras är... Skall skriva en ny tråd om det.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

kopplingen säljes för 1000:- dock utan slav för den va klappkass på min med......inget fel på resten dock
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

Kan rekommendera en titt på torque tube:en också.

va e det bengt :roll: :?:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Bengt skrev:Ja det funkar. Min står på bockar just nu utan drivlina. Du får gärna komma o titta så vet du lite mer om jobbet sen. Annars kan jag ju mäta vilken höjd som krävs. Lycka till med att få tag på en koppling. Jag har väntat sedan februari !!! Man stoppar heller inte i vad som helst. Nu väntar jag äntligen på en Fidanza dubbelskivig. Hoppas den är hemma om en vecka. Anders https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=8343
säljer en begangnad z06 ifall din är mycket sliten o du har bråttom.. Kan rekommendera en titt på torque tube:en också. Jag misstänker att många här på forumet inte vet i vilket skick deras är... Skall skriva en ny tråd om det.
Låter strålande - jag ringer för ett besök. Kollar just om leveranstid för en RAM Powergrip 650 med alu-svänghjul från www.corvettecentral.com + slavcylinder (eftersom jag har bra rabatter där).
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

puramuk skrev:Kan rekommendera en titt på torque tube:en också.

va e det bengt :roll: :?:
Vad är det som man skall titta efter på torque-tuben?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Har jagat koppling o pratade bl.a. med Cartek som inte hade kvar sin "ordinarie" C5 race variant längre. Förra tisdagen ringde jag A&A Corvettes och snackade med den inte helt okända Andy. Han bekräftade att det är lite rörigt med kopplingar till C5 för tillfället men rekommenderade Fidanza "3.2 kevlar" som han hade hemma. Om Cartek sa han bara att de numera hade nån konverterad "truck-koppling" till C5 som inte var att lita på. Där tog framgångs-sagan om Cartek till C5 slut ?

Dagen efter när jag skulle beställa så hade han sålt båda han hade på lager... Men han hade Fidanzas nya 2-skiviga på hyllan. Beställde snabbt en sådan samt allt runt omkring. Remote bleeder hade han inte inne men skulle fixa asap. *suck* tänkte man... Men Idag fick jag besked att grejorna ligger på Arlanda(Fedex) och körs hem på Onsdag. VILKEN KUNDSERVICE !! Så har du bråttom så vet du vilka du kan ringa Robert :-)


Vad gäller torque-tuben.
I den finns det 2st hardy-spicer knuntar i gummi. Samma grejor som t.ex. sitter på sekundärsidan(efter vxlådan) på många standardbilar. Likaså finns där 3st kullager. Ett framme id kopplingen o 2 bak vid växelåådan. Min bil(2000) har snart 6000mil på nacken. En av hardyknutarna var rejält "använd" med sprickor och "lös i hullet" men såg iaf inte ut som ett råttbo.. Gummit hade hårdnat och den kändes inte fräsh. Den andra var något bättre. Värme och 350hk hade tagit ut sin rätt.

Snurrande man på axeln i torque tube:n när den var ihopmonterad så lät lagrena som de var grus i dem. Röret förstärker alla mekansiak ljud. Efter rivning så var den främre lagret ganska ok.De 2 bakre kändes helt osmorda med lite gruskänsla i.. Bytte alla. Skf Standardlager...
Det otrevliga var att det bakersta lagret hade ROTERAT i lagerhållaren ! Beroende på hardyknuten i gummi. Vet ej men inte känns det ok.

Vid ihosättning gjorde jag en känd modd. Lät svarva till en ersättning i aluminium för den bakre spicer knuten. Typ 110mm i diameter med 6st skruvhål. Kostade mig 700kr hos ett proffs med CNC prylar. Tyckte att det räckte med en gummiknut som varvar 7000rpm... Får se hur det blir.

Den främreknuten bytte jag mot en standard BMW. Kostade 550kr. Svenska bil tar 2800kr styck! Motor Nord har samma för 350kr.. Läser man alla forum så är BMW knuten liite softare men jämför man vikten mellan GM varianten och BMW så väger iaf BMW mer !! Min bill hade varianten med 10mm bulthål men till nyare C5/C5Z06 så använder man 12mm. Där har visst GM tagit fram en ännu nyare knut eller iaf ersättare till "orginal". Hur som helst så hade jag ingen lust att pynta 2800kr och en ny knut måste vara bättre än en gammal med rejäla sprickor i. Vi får se hur det blir.

Skall lägga ut bilder asap. Några punkter.
- Alla lager finns på hyllan(SKF) hos närmsta kullagerfirma.
- Hardy spicer knutarna finns på t.ex. BMW eller Motor Nord.
- Det sitter ett par bastanta segersäkringar som man behöver andra grejor än biltemas för att lossa. Inget konstigt dock. Tror det var 5st segersäkringar totalt. En riktig biffig som kräver bra verktyg !
- Det främre lagret bör man har en press för att ta bort. Åkte till närmsta lastbilsservice som har riktiga prylar i verkstaden..
- När man pressar dit det bakersta lagret i i hållaren tillverkade jag en bronsring som pressade både på inneringen samt ytterringen på lagret.
- framför det främre lagret, vid kopplingen, sitter det en pressad plåtring. Mellan den och lagret sitter det en segersäkring !! Plåtringen måste alltså bort först...

Hej o hå. Skall fixa lite bilder.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

[quote="Bengt"]Har jagat koppling o pratade bl.a. med Cartek som inte hade kvar sin "ordinarie" C5 race variant längre. Förra tisdagen ringde jag A&A Corvettes och snackade med den inte helt okända Andy. Han bekräftade att det är lite rörigt med kopplingar till C5 för tillfället men rekommenderade Fidanza "3.2 kevlar" som han hade hemma. Om Cartek sa han bara att de numera hade nån konverterad "truck-koppling" till C5 som inte var att lita på. Där tog framgångs-sagan om Cartek till C5 slut ?

hmmm undrar då vad jag fick i mi bil :roll: :?: :?:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Tror säkert att du fick de rätta prylarna men att de nu INTE FINNS KVAR. Gissar att Anders nog inte gillar att chansa när det gäller kopplingar.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Tack Bengt (och Puramuk) för en superdetaljerad info om torque-tuben och dess problem, samt kopplingsinfo.

Fick besked av FOLKSAM att de tar kostnaden för slavcylinderreparationen med självrisk 2.000:- på maskinförsäkringen. Lämnar därför bort jobbet - efter sommarmötet - och försöker få på en RPM-koppling påmonterad i samma veva. Den valda modellen skall tåla 650 hk och starter från 4000 varv. Så denna bör hålla för mina kommande projekt med headers och kanske kompressor.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar