Modifiering till kuggstångsstyrning..kostnad inkl frakt ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Modifiering till kuggstångsstyrning..kostnad inkl frakt ?

Inlägg av Hagge »

Björn L,

har läst din tekniska artikel angående byte till kuggstång. Funderar på att göra samma sak på min 78:a ist för att renovera/byta snäcka och leder.
Tycker nog att bilen i stort uppför sig hyfsat stabilt på vägen (bättre än vad jag trodde om denna typ av bil innan jag blev ägare av en) men vad gäller precision i styrningen så finns mycket i övrigt att önska...
Visst den är 26 år gammal men faktum är ju att kuggstång fanns långt innan. Lite förvånande att man valde en gammal teknik till en sportbilskonstruktion.

Priset ca 1150 USD (+moms) är överkomligt tycker jag men vad slutar kalaset på inkl frakten ?

/Hagge
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag förslår att du mailar till Speeddirect och ber dom ge dig pris på frakten till Sverige. Jag kommer inte ihåg vad jag betalade för frakt!

Jag skulle gissa (OBS GISSA!!) att det ligger kring $200.

Det är precis hopplöst att ringa själv till UPS eller liknande för man brukar få priser som är betydligt högre än vad firmor betalar.

Sedan brukar det tillkomma en speditionsavgift på ett par hudralappar också som speditionsfirman i Sverige tar ut för att sköta förtullningen.

Mvh, Björn
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hejsan Björn,

tack för svaret !

/Hagge
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Kompletterande fråga ang kuggstången:

Måste bilen ha styrservo eller går det att koppla in ändå? Såvitt jag förstår så kommer kuggstången med färdiga anslutningar för servon, men är det nödvändigt att koppla in dem?

Jag har ju inte någon servo på min.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Den blir nog väldigt tungstyrd skulle jag tro. Beror nog på skillnad i utväxlingsförhållande mellan kuggstång och snäcka ??
Annars är det ju ett ypperligt tillfälle att montera en servopump och ansluta till kuggstången. Jag antar att det borde vara en ganska lätt operation att göra i samband med montering av kuggstångsstyrningen.
Det borde gå att få tag på en servopump inklusive monteringsdetaljer för en ganska billig penning.

Björn kanske vet hur pass tungstyrd bilen blir om inte servopumpen jobbar ?

/Anders
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Jag vet inte hur tungstyrd den blir...har inte provat min utan servopump!

Dock går det alldeles utmärkt att köra den som manuell, dvs. utan servo. Gå in på www.speeddirect.com och läs mer, dom beskriver bland annat detta.

Mvh, Björn

PS Beställ också ett nytt nedre lager till din rattstång och byt det samtidigt. Gör massor för att minska glappet och tar bara några minuter att byta när du plockat bort gamla styrsnäckan.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Tack för svaren. Ursäkta att det dröjde innan jag gav respons. Har varit borta.

/Erik
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Just ja - är det någon som har erfarenhet om denna kuggstångssats passar tillsammans med Hooker sidepipes? :)

Gissnigsvis gör den det, men möjligen så kan headersena bli ett problem...
------------------------------------------------------

[edit] Tusan också. Hittade det:
"Hooker 2224, 2224-1 or 2234 Side Pipes- Dimple Required in Drivers Side"
http://www.speeddirect.com/index.aspx?nodeID=87

Nåja, kanske kan hitta någon med en gassvets som kan göra ett hyggligt jobb.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Än en gång, gå in på www.speeddirect.com där har ni information om kuggstångsstyrningen, inklusive en lista på Headders och om det blir problem eller inte.

Generellt är det inte några problem om man har small block i bilen. Undantag finns dock så läs listan.

Mvh, Björn
Skriv svar