ljuddämpare sidepipes
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05
ljuddämpare sidepipes
Hej !
Lyfte nyligen i min nyrenoverade, eller snarare nytrimmade motor i min 69 coupe. Bla har jag försett min smallblock med portade o planade aluminiumtoppar, edelbrock rpm kam, edelbrock hi-rise insug, edelbrock 750 förgasare, rullvippor, K&N- sportluftfilter mm. Det hela krönte jag sedan med hookerheaders och sidepipes.
Tanken var att jag skulle köra med raka rör, men grannarna var av annan åsikt när jag startade upp vetten. Dem yrade om skallrande fönsterrutor och en flimrande tv-bild. Häftigt tyckte jag, men det tyckte tydligen in grannarna.
Så jag satte in dämparna som jag köpte tillsammans med sidopiporna(hade bara tänkt ha dem för besiktningen), med den följden att vetten blev alldeles knäpptyst för att inte tala om all den effekt som dämparna snodde åt sig.
Så nu funderar jag på att bygga egna ljuddämparna av typen "isborr" som det har pratats om här på forumet.
Till ni som har provat:
Hur har ni konstruerat dämparna ?
Har ni tagit en 100 mm:s isborr, eller ?
Har ni svetsat någon plåt runt själva spiralen ?
Haft några problem med vibrationer och skrammel?
Har ni möjligtvis några bilder på dämparna ?
Tack på förhand
Mikael Nilsson Piteå / -69 stingray coupe custom
Lyfte nyligen i min nyrenoverade, eller snarare nytrimmade motor i min 69 coupe. Bla har jag försett min smallblock med portade o planade aluminiumtoppar, edelbrock rpm kam, edelbrock hi-rise insug, edelbrock 750 förgasare, rullvippor, K&N- sportluftfilter mm. Det hela krönte jag sedan med hookerheaders och sidepipes.
Tanken var att jag skulle köra med raka rör, men grannarna var av annan åsikt när jag startade upp vetten. Dem yrade om skallrande fönsterrutor och en flimrande tv-bild. Häftigt tyckte jag, men det tyckte tydligen in grannarna.
Så jag satte in dämparna som jag köpte tillsammans med sidopiporna(hade bara tänkt ha dem för besiktningen), med den följden att vetten blev alldeles knäpptyst för att inte tala om all den effekt som dämparna snodde åt sig.
Så nu funderar jag på att bygga egna ljuddämparna av typen "isborr" som det har pratats om här på forumet.
Till ni som har provat:
Hur har ni konstruerat dämparna ?
Har ni tagit en 100 mm:s isborr, eller ?
Har ni svetsat någon plåt runt själva spiralen ?
Haft några problem med vibrationer och skrammel?
Har ni möjligtvis några bilder på dämparna ?
Tack på förhand
Mikael Nilsson Piteå / -69 stingray coupe custom
Nedanstånde två trådar innehåller lite bilder på dämpare om de kanske kunde vara till hjälp till att börja med. Sen vet jag att det finns en tråd med illutrationer på en "inverterad isborr" som antos kallade det någonstans, men jag har inte kunnat hitta den. Antos på detta forum verkar ha hygglig koll på det hela.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =d%E4mpare
Längst ner i denna finns en bild på och en beskrivning av en alternativ variant till dämpare.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... highlight=
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =d%E4mpare
Längst ner i denna finns en bild på och en beskrivning av en alternativ variant till dämpare.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... highlight=
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05
Skicka en bild till tommy@indeed.se så ser jag till att den kommer upp så alla kan se denantos skrev:Jag skickar gärna en bild på mina, säger ju mer en tusen ord som bekant.
vet inte hur jag skickar bilder i forumet. Har du nån e-post så kommer dom som ett skott.
/Tommy
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05
Själv har jag tryckkammare i mina, det låter av bara H-E men härligt är det... och när man ligger på marschfart mellan 90-110 så hörs dom knappt....
VAR VÄLDIGT NOGA MED FÖLJANDE BARA....
När/om ny bygger egna ljuddämpare och ska svetsa dom i sidepipen, var NOGA med att slipa ner svetsskarven, annars börjar ojämnheterna glöda och bränner igenom kromet...... och det är inte kul
/Tommy
VAR VÄLDIGT NOGA MED FÖLJANDE BARA....
När/om ny bygger egna ljuddämpare och ska svetsa dom i sidepipen, var NOGA med att slipa ner svetsskarven, annars börjar ojämnheterna glöda och bränner igenom kromet...... och det är inte kul
/Tommy