295/50-15 eller mer...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

295/50-15 eller mer...

Inlägg av StingrayRacing »

Har letat efter någon bättre ersättare till de BF Goodrich 295:or som jag har idag, men det verkar vara tunt med såna.. :roll:

Någon som har koll på vart man kan handla 295/50-15 sulor eller bredare med motsvarande höjd(diameter).
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
johan lu

Inlägg av johan lu »

Jag funderar själv på att sätta dit centerlinefälgar 10"eller10.5"bak med 295/50/eller60/15bak samt 235/50eller60/15 påen 8" fälg fram om det ser bra uteller går på.Kanske blir det för brett bak eftersom bilen ej är breddad.
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

däck

Inlägg av susanna113 »

http://www.alven-ingvarsson.se/
Hej försök med denna länk, de har märket dominator med 295/50/15
har de själv o vet att de är svåra att få tag på
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

däck igen

Inlägg av susanna113 »

Kostar 1350:- per styck glömde jag att säga
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Jag har Centerline auto drag 8,5 tum breda men de skulle haft lite mera backspace, som en originalfälg ungefär, så hade bilen varit mindre spårkänslig. Väldigt snyggt på en C3, är dessutom väldigt lätta. lite dålig kylning för bromsarna bara, och så kostar de en rejäl slant. Kör på BF Goodrich 255/60 bak och 235/60 fram då jag tyvärr inte funnit något bättre alternativ i denna dimesion. Bredare däck än så går inte att ha på dessa fälgar på en bil utan skärmbreddare.

"Janne 289"
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Har alltså BF Goodrich däck alltså med de dimensioner du angav, men verkar ej gå att få tag i nya från samma märke med de dimensionernaq
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Susanna - Hur är Dominator däcken att köra på, spårkänslighet, grepp etc? Såg på bilden att de hade vit text. Är det bara på ena sidan så att man kan välja själv vit/svart?

OK! Är det någon annan som vet?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 243
Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
Ort: södertälje

Inlägg av susanna113 »

Vet ej tyvärr hur de är, har ju Goodrich däcken.... skrev lite rörigt förrut. :D
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Cooper Cobra Radial har också 295/50 -15
Tror de är rätt likvärdiga BF Goodrich...

Vill du ha bättre däck föreslår jag att importera ett par dragradial från BF, eller den nya serien "ET Street Radial" från Mickey Thompson, vilka borde finnas att köpa här i sverige.
Kanske inte helt lagliga, men jäkligt mycket bättre än de vanliga Radialdäcken... hehe :lol:

/ Micke
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Corv1-Micke skrev:Vill du ha bättre däck föreslår jag att importera ett par dragradial från BF, eller den nya serien "ET Street Radial" från Mickey Thompson, vilka borde finnas att köpa här i sverige.
/ Micke
Har funderat på det också, men har väl några saker emot sig; kurvtagning(?), legalt..., slitstyrka om man åker lite längre samt håller transmissionen?! Nu är ju det halv dåliga greppet som gör att man inte sliter drivknutar etc i stycken, antar jag.

Jag har kollat på tirerack i USA, och där finns 5 stycken olika 'vanliga' däck att välja på i 295 dimensionen http://www.tirerack.com/tires/Compare1. ... &x=10&y=13

Strulet lär ju vara kostanaden för frakten.... inte lite skrymmande... :roll: Nån som har koll på hur man kan få hem dem billigt?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Har funderat på det också, men har väl några saker emot sig; kurvtagning(?), legalt..., slitstyrka om man åker lite längre samt håller transmissionen?! Nu är ju det halv dåliga greppet som gör att man inte sliter drivknutar etc i stycken, antar jag.
Vet inte hur kurvtagning är, men jag vet flera som kört sina C4 med dragradialer på gatan...
Jag har kört på slicks med lustgas och endast bytt till solida drivknutar, och det har funkat bra än så länge :)
Jag kör dock med en turbin för ändamålet samt preppad th400 automat.
Vet inte hur manuell låda och koppling håller...?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hittade Cooper däck i rätt dimension. Är det någon som har erfarenhet av hur Cooper Cobra GT däck är? :?:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Japp,

Cooper Cobra sitter bak på min C4:a - tyvärr lite gamla och hårda så våtgreppet är inte det bästa men annars funkar de fint.
Brorsan åker på Cooper Cobra på sin Chevelle BB, ca 400HK
Biter fint och bra komfort.
Sen har jag Cooper på mina Jeepar också, men det är ju en annan historia - där skall det vara svampigt och mycket mönster.

Personligentycker jag att Cooper däcken är klart prisvärda med bra komfort
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hur breda däck kan jag ha på mina centerlinefälgar? det e nu 235/60/15 fram och 255/60/15 bak. Kan ju inte bara spinna med den nya motorn. vill gärna ha DOT-däck. nån som har ideer?
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Hittade Cooper däck i rätt dimension. Är det någon som har erfarenhet av hur Cooper Cobra GT däck är?
Japp, jag körde 295/50-15 Cooper Cobra GT ett tag. Misstänker att de kanske är lite lite bättre än BFG, men troligtvis väldigt likvärdiga.
Sålde dem billigt, fortfarande nästan nya tidigt i somras då de stack utanför skärmarna. Jag hade lite fel offset på fälgarna...
Nu kör jag MT Et Street. De funkar även med lustgasen på vanlig (läs: oklistrad) asfalt! 8)

Hur breda däck kan jag ha på mina centerlinefälgar? det e nu 235/60/15 fram och 255/60/15 bak. Kan ju inte bara spinna med den nya motorn. vill gärna ha DOT-däck. nån som har ideer?
Hur breda är fälgarna?
Tror som sagt att någon typ av dragradialer funkar skapligt bra på gatan. De bör inte flexa mycket mer än vanliga radialer i sidled...? (se mitt inlägg ovan)
Riskerna är dock självklara. Farbror blå tycker nog inte om däcken (men de har aldrig sagt till mig...!), väghållningen i kurvorna riskeras bli snäppet sämre och bilen kan kännas lite svampig i bakändan, samt att drivlinan slits hårdare (framförallt med manuell låda).

Kan tillägga att jag kört med dotslicks lite då och då på gatan i 4 års tid... hehe

/ Micke
Skriv svar