Vässade bigblock corvetter

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

frisk skrev:Motorn e på väg över vattnet. Det blev en ny 502:a :D
Fick du med koppling adaptern eller kör du automat?! Jag höll på att shoppa en 502 för ett par vinterar sedan från Scoggin Dickeys, men det blev lite dyrt då dollarn stod runt 10:-, så jag renoverade 468:an som jag har nu.

Hur gör ni med vevhusventilationen? Jag kör med helt öppna som mynnar ut vid sprängkåpan, men det blir skitigt i längden så jag funderar på någon annan lösning... Är det bra att ansluta den ena till insuget, eller finns det nackdelar med det?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne »

Jag kopplade min vevhusventilation som den var original, med pcv-ventil i vänster ventilkåpa, och slang för vakum i insuget, slang från luftrenaren till höger ventilkåpa. Eftersom jag har rullvippor så har jag Moroso ventilkåpor som är lite högre. Kopplingen i ventilkåpan sitter nog precis där det sprutar olja, för jag fick en väldigt hög oljeförbrukning. Så tills jag kommer på någon bättre lösning så har jag bara dragit in slangarna i luftrenaren, det går ju bra så länge motorn är frisk och inte sölar ner. På en sliten motor med mycket vevhusgaser så skitar man ju ner förgasaren, och det påverkar även motorgången. Finns många mer eller mindre sofistikerade lösningar på detta.

"Janne 289"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vevhusventilationen har jag ingen aning om på den nya motorn? Jag kör automat. :wink:
Skriv svar