Ny motor
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Ny motor
Har sedan en tid påbörjat ett nytt motorprojekt. Har kommit en bit på väg, men det är en bit kvar.
Jag har kört BB i mitt tidigare Nova projekt, så nu är jag ute efter varv.
Gamla bilen som jag sålt till förmån för mitt corvette projekt:
http://www.garaget.org/?car=100035
Nya motorn till Corvetten:
Block Dart SHP 4,125 borr
Vev Eagle 3,0 slag
Stakar Eagle 5,7 H profil
Kolvar Srp
Toppar AFR 195, eller Dart iron eagle 200
Kam GM 30/30
Lådan till Corvetten:
Th400 med alto/kevlar lameller och band. Hemma gjort shitkit. Dual feed på back/treans kopplingsstack
Turbin Stall 3500.
Efter alla BB år ska jag bygga en högvarvig smallblock. Kalla mig galen att inte bygga på vrid, 383 eller dylikt. Men ljudet går inte att slå! Motorn blir i grunden en chevy 302 med större borr. Storleken kommer att bli ca 325.
Lite inspiration nedan:
http://www.youtube.com/user/mrfortuin#p/u/3/RM-87dmldl8
http://www.youtube.com/watch?v=9ajVMgVp4s8
http://www.youtube.com/user/aaronz28cam ... TgT0VCytGc
Kalle
Jag har kört BB i mitt tidigare Nova projekt, så nu är jag ute efter varv.
Gamla bilen som jag sålt till förmån för mitt corvette projekt:
http://www.garaget.org/?car=100035
Nya motorn till Corvetten:
Block Dart SHP 4,125 borr
Vev Eagle 3,0 slag
Stakar Eagle 5,7 H profil
Kolvar Srp
Toppar AFR 195, eller Dart iron eagle 200
Kam GM 30/30
Lådan till Corvetten:
Th400 med alto/kevlar lameller och band. Hemma gjort shitkit. Dual feed på back/treans kopplingsstack
Turbin Stall 3500.
Efter alla BB år ska jag bygga en högvarvig smallblock. Kalla mig galen att inte bygga på vrid, 383 eller dylikt. Men ljudet går inte att slå! Motorn blir i grunden en chevy 302 med större borr. Storleken kommer att bli ca 325.
Lite inspiration nedan:
http://www.youtube.com/user/mrfortuin#p/u/3/RM-87dmldl8
http://www.youtube.com/watch?v=9ajVMgVp4s8
http://www.youtube.com/user/aaronz28cam ... TgT0VCytGc
Kalle
Re: Ny motor
Helt rätt ,man ska gå efter sina egna ider
Nu måste du fortsätt att ge oss info allt eftersom du bygger.
Lars

Nu måste du fortsätt att ge oss info allt eftersom du bygger.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Självklart skall jag berätta hur det går längs vägen!
Kalle
Kalle
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
En uppdatering.
Har börjat och grottat ner mig i kam djungeln. I och med att motorn har kort slag så vill jag ha någon kam som tar till vara på detta. Ett förslag är GMs 30/30 kam som gjordes satt i HP motorer på 60-talet. Problemet med den är att det är en gammal design som inte kan mäta sig med dagens mått. Jag har fått en tag i en kontakt på Lunati som jag mailar med, se nedan för mailen. Vad kör ni för kammar? Jag är villig att pruta lite på körbarheten, hellre lite orolig motor än inte rolig.
Hi!
I got you email adress from my friend *********. We have discussed camshaft for my new engine, and he thought i should email you, so here i go. The engine is some sort of remake of the chevy 302. My engine has 4.125 bore and 3 inch stroke, dart iron eagle 200 heads, singleplane intake and headers, msd ignition and 750 carb. I havent bought the converter and piston yet, because I haven't got the camshaft. The comp ratio I am aiming at is 10,5. The car is a corvette 72 with th 400. I want something like the old 30/30 gm camshaft. What do you recommend?
Thanks in advance!
Kalle
Hi!
We have the ‘30/30’ cam, part number 20105 but there are a lot of other choices. The good thing about the 20105 is that it’s low lift and easy on parts, especially if you are using stock components on the valve train. The bad part is that it’s a cam design from the 1960’s and cams have been greatly improved in design since way back then. The 20105 won’t start making power until you get close to 4000 rpm and it will rev to well over 7000. Something like our 40111LUN will come in earlier and accelerate quicker and it’s still a pretty low lift cam. It really just depends on what you want it to do. Newer, higher lift cam designs will flow a lot more air but I would recommend some better parts like double or ‘beehive’ springs and roller rockers.
Steve
Har börjat och grottat ner mig i kam djungeln. I och med att motorn har kort slag så vill jag ha någon kam som tar till vara på detta. Ett förslag är GMs 30/30 kam som gjordes satt i HP motorer på 60-talet. Problemet med den är att det är en gammal design som inte kan mäta sig med dagens mått. Jag har fått en tag i en kontakt på Lunati som jag mailar med, se nedan för mailen. Vad kör ni för kammar? Jag är villig att pruta lite på körbarheten, hellre lite orolig motor än inte rolig.
Hi!
I got you email adress from my friend *********. We have discussed camshaft for my new engine, and he thought i should email you, so here i go. The engine is some sort of remake of the chevy 302. My engine has 4.125 bore and 3 inch stroke, dart iron eagle 200 heads, singleplane intake and headers, msd ignition and 750 carb. I havent bought the converter and piston yet, because I haven't got the camshaft. The comp ratio I am aiming at is 10,5. The car is a corvette 72 with th 400. I want something like the old 30/30 gm camshaft. What do you recommend?
Thanks in advance!
Kalle
Hi!
We have the ‘30/30’ cam, part number 20105 but there are a lot of other choices. The good thing about the 20105 is that it’s low lift and easy on parts, especially if you are using stock components on the valve train. The bad part is that it’s a cam design from the 1960’s and cams have been greatly improved in design since way back then. The 20105 won’t start making power until you get close to 4000 rpm and it will rev to well over 7000. Something like our 40111LUN will come in earlier and accelerate quicker and it’s still a pretty low lift cam. It really just depends on what you want it to do. Newer, higher lift cam designs will flow a lot more air but I would recommend some better parts like double or ‘beehive’ springs and roller rockers.
Steve
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Ny motor
den kammen som lunatikammen som han föreslog ger nog betydligt mycket mera vrid än orginalkammen, men att den kommer att börja tappa vrid efter 6000, men kommer säkert lätt varva 7000.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Ny motor
Hoppas det blir en rullkam iaf? Jag menar,du har mycket motorgodis och sedan vill du ha en gammal 30/30 kam? Det vore ju som att montera en gammal Pierburgfugge på en LS7a.
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Ny motor
dagens mekaniska flattapped går inte att jämföra med gamla mekaniska kammar. med rullkam så skjuter ju priset iväg och det tar ju så mycket hårdare på grejerna, och på en kortslagig smallblock med stora ventiler behövs det inte så mycket lyft som dagens mekrullkammar ger. och den totala durationen jämfört med durationen vid 0,050 lyft är ju nästan bättre på flattapped mek än rullkammarna har, så jag tror inte det blir någon jätteskillnad mellan dom på en kortslagig motor.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Ny motor
Du skriver att det ska varvas 7000 och då behöver du stöddiga vetilfjädrar. Stöddiga ventilfjädrar betyder att friktionen blir väldigt hög på lyftaren/kammen och med dagens oljor så tror jag att det kan bli problem.
Ett tips e ju dock att köra på Olja för Dieselmotorer för den oljan hr ju fortfarande höga halter med Zink.
Hydralrullkam då?
Ett tips e ju dock att köra på Olja för Dieselmotorer för den oljan hr ju fortfarande höga halter med Zink.
Hydralrullkam då?
Kasta inte bäver i trähus.
Re: Ny motor
tyvärr, att maila med en jänkefirma är ungefär som att maila med jävulen..eller nåt. de kommer alltid att föreslå det som du själv föreslår och presentera massa argument för att just det är rätt även om det är helt åt helvet fel.
Jag skulle kunna räkna fram en teoretisk cam åt dig, men generellt som sags tidigare...utveckligen går fantastiskt fort fram och en cam from 90 talet är egentligen inget att använda och framförallt inte äldre om du inte skall blueprinta nåt.
prova comp eller crane och säg att du vill ha max effekt vid XXXX varv, CUI, insug och avgas kombon, fugge osv, vikt på bil, transmisson, bakaxel och däck. och vad su skall göra med bilen...
Jag skulle kunna räkna fram en teoretisk cam åt dig, men generellt som sags tidigare...utveckligen går fantastiskt fort fram och en cam from 90 talet är egentligen inget att använda och framförallt inte äldre om du inte skall blueprinta nåt.
prova comp eller crane och säg att du vill ha max effekt vid XXXX varv, CUI, insug och avgas kombon, fugge osv, vikt på bil, transmisson, bakaxel och däck. och vad su skall göra med bilen...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Ny motor
jo varva mycket så behövs ordentliga fjädrar , en flattapped slits ju mest när den går på tomgång men vild kam å kortslagig motor ligger kanske tomgången på 1500 så det blir inte så farligt då. rullkammen tar hårt vid höga varv. och problemet är ju inkörningen av en flattapped för då bildas det som mest värme och om det är riktigt tajt för lyftarna vid inkörningen så kan dom ju börja nypa fast lite i blocket och då sluta rotera, ja då håller ju inte kammen länge till... så vid inkörningen så är det ju höga varv och låta motorn gå så kall som möjligt, alltså ingen temostat och varför inte hjälpa kyla oljan och kylaren med kranvatten. jättebra för både kolvringar och kammen. hydralrullkam är ju max 7000 varv så med en motor med 3 tums slag vill man ju gärna kunna varva 8000. sen blir det svåra om du bara ska köra på vanlig macksoppa då den inte hinner brinna tillräckligt snabbt på så stor yta med över 4 tum i borr . på en motorcykel är det ju inget problem att varva mera på macksoppan pga att kolvarna har så mycket mindre diameter så elden hinner sprida sig tillräckligt fort över hela kolven,
själv har jag minimerat avståndet till 0,8 mm mellan kolv och topp och det tycker jag fungerar ganska bra. blir mera turbulens då när kolven kommer upp så att bränslet hinner antändas snabbare. fast hade nog kunnat förbättra ytterliggare med att göra spår i kolven som var riktade mot tändstiftet.
själv har jag minimerat avståndet till 0,8 mm mellan kolv och topp och det tycker jag fungerar ganska bra. blir mera turbulens då när kolven kommer upp så att bränslet hinner antändas snabbare. fast hade nog kunnat förbättra ytterliggare med att göra spår i kolven som var riktade mot tändstiftet.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: Ny motor
Tycker fortfarande att du skulle välja en Rullkam. Mekkammar e stenålder. 

Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Nu har Steve på Lunati kommit med sitt betänkande:
I think you want the 40113LUN. It’s a better cam design than the old ‘3030’ cam with a 106 lobe separation but not much more lift. It will have a lot more mid range torque to accelerate the car and should have a power band of around 3500-7000 in a motor like that. If you want the lifters too get part number 70992.
Thanks,
Steve
Kammen ser ut som följer på lunatis sidahttp://www.lunatipower.com/CamSpecCard. ... mber=40113 Det som jag ser som det möjliga problemet är en lobeseparation på 106. Frågan är om det blir nåt vakuum alls?
Autumn på comp cams har ett helt annat förslag:
INTAKE MASTER 6070
EXHAUST MASTER 6071
ENGINE CS NOSTALGIA 30-30+ SOLID
GRIND NUMBER CS NOSTALGIA 30-30+ SOLID
INT EXH
HYDRAULIC Y/N NO DUR @.050 247 254
INTAKE EXHAUST LOBE LIFT .3360 .3320
VALVE ADJUSTMENT .012 .012 ROCKER RATIO 1.5 1.5
MAX GROSS VALVE LIFT .504 .498
DUR @ .015 TAPPET LIFT 284 291 LOBE SEPARATI 112.0
ADVANCE 4
VALVE TIMING OPEN CLOSE VALVE SPRINGS 986-13
.015 INT 34 70
EXH 82 30
THESE SPECS ARE FOR CAM(S) INSTALLED
108.0 INTAKE CENTERLIN
Vad tycker ni?
I think you want the 40113LUN. It’s a better cam design than the old ‘3030’ cam with a 106 lobe separation but not much more lift. It will have a lot more mid range torque to accelerate the car and should have a power band of around 3500-7000 in a motor like that. If you want the lifters too get part number 70992.
Thanks,
Steve
Kammen ser ut som följer på lunatis sidahttp://www.lunatipower.com/CamSpecCard. ... mber=40113 Det som jag ser som det möjliga problemet är en lobeseparation på 106. Frågan är om det blir nåt vakuum alls?
Autumn på comp cams har ett helt annat förslag:
INTAKE MASTER 6070
EXHAUST MASTER 6071
ENGINE CS NOSTALGIA 30-30+ SOLID
GRIND NUMBER CS NOSTALGIA 30-30+ SOLID
INT EXH
HYDRAULIC Y/N NO DUR @.050 247 254
INTAKE EXHAUST LOBE LIFT .3360 .3320
VALVE ADJUSTMENT .012 .012 ROCKER RATIO 1.5 1.5
MAX GROSS VALVE LIFT .504 .498
DUR @ .015 TAPPET LIFT 284 291 LOBE SEPARATI 112.0
ADVANCE 4
VALVE TIMING OPEN CLOSE VALVE SPRINGS 986-13
.015 INT 34 70
EXH 82 30
THESE SPECS ARE FOR CAM(S) INSTALLED
108.0 INTAKE CENTERLIN
Vad tycker ni?
Re: Ny motor
Utan att ha räknat så är den där cammen (som peter sa) stenålder. Det finns hydraulrullar som har trevligare värden. med den motorn vill du ha höga ventilhastigheter samt mycket lyft hellre än mycket duration.
Den cammen du har där är nog inte dålig, men det finns mycket bättre och mordernare saker.
Den cammen du har där är nog inte dålig, men det finns mycket bättre och mordernare saker.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Nu har valet fallit på denna kam http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1961. Detta har jag kommit fram till efter mycket övervägande med många som är insatta i ämnet. Jag har även provat i desktop dyno. Så varför inte hydraulisk eller mekanisk rulle? Jag vet att dessa har många fördelar, men den hydrauliska rullen tror jag inte kommer riktigt klara av varven som motorn gärna vill ha. Av egen erfarenhet så är den mekaniska rullen inget för gatan, då bilen faktiskt kommer att gå på gatan mesta tiden. Men jag kan ha fel, i sådana fall så är en flattappet kam i sammanhanget inte speciellt dyr, så visar det sig att jag har fel så är det bara att uppgradera.
Nu när jag har kammen så kan jag beställa kolvar. Som ni kanske förstår så är det inga "hyll kolvar" som skall användas till denna motor så jag måste beställa custom. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? Tips?
Bilder kommer från desktop dyno så fort min server vill tugga i gång igen.
Kalle
Nu när jag har kammen så kan jag beställa kolvar. Som ni kanske förstår så är det inga "hyll kolvar" som skall användas till denna motor så jag måste beställa custom. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? Tips?
Bilder kommer från desktop dyno så fort min server vill tugga i gång igen.
Kalle
Re: Ny motor
Glöm inte att köra på rejäl mineralolja med mycket zink,gärna en olja för dieselmotorer. Annars e risken överhängande att kammen kommer gå ner sig.
Ang mekrulle på gatan så hade jag,eller någon jag känner,några problem med det. Funkade kalas.
Ang mekrulle på gatan så hade jag,eller någon jag känner,några problem med det. Funkade kalas.

Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: Ny motor
tycker du gör ett bra val av kam. nu är det bara tänka på att få så lätt svängrörelse som möjligt. lätta kolvar lätta stakar. gärna alusvänghjul om du använder koppling. sen är ju klämspalten mellan kolv och topp viktig, alltså så lite som möjligt = snabbare förbränning. kör själv med 0,8 mm mellan kolv och topp , men för att vara på den säkra sidan kan du ha 1mm alltså kolvens deckplan är lika med blockets deckplan. du kan nog ha 11,5 i komp med alutoppar och sikta på toppar med små förbränningsrum. alltså inte så bra med höga dome på kolven. jag hade själv problem att tändtiftet tog i kolvens dome vid höga varvtal. jag är riktigt säker på att du inte kommer att bli besviken om du får till allt detta.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Nu har jag sparkat i gång min server igen vilket innebär att jag kan lägga upp bilder. Nedan är prnt screen på desktop dyno med lunati kammen och dart iron eagel 215. 750 cfm. Servern är lite instabil än så länge så den kanske ligger nere i bland, med andra ord så kanske bilden inte syns i bland.
Kalle

Kalle

-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
En liten update.
Projektet har legat lite på is ett tag på grund av mycket arbete och på corvette fronten trailing arm renovering. Nu är i alla fall kolvar beställda. De borde komma hem i mitten av maj och då är det balansering och honing som står på tapeten. Kolvarna är JE custom lättade med pinfit kovbultar. Sakta med säkert så samlas alla delarna till bygget. Det som nu återstår är toppar. Frågan är dock vilka som jag skall ha. Jag har tidigare räknat med Dart iron eagle 215. frågan är vad ni andra använder och rekommenderar. Jag har hört mycket positivt om AFR, någon som använder dessa?
Kalle
Projektet har legat lite på is ett tag på grund av mycket arbete och på corvette fronten trailing arm renovering. Nu är i alla fall kolvar beställda. De borde komma hem i mitten av maj och då är det balansering och honing som står på tapeten. Kolvarna är JE custom lättade med pinfit kovbultar. Sakta med säkert så samlas alla delarna till bygget. Det som nu återstår är toppar. Frågan är dock vilka som jag skall ha. Jag har tidigare räknat med Dart iron eagle 215. frågan är vad ni andra använder och rekommenderar. Jag har hört mycket positivt om AFR, någon som använder dessa?
Kalle
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Efter jobbbyte och flytt känner jag att det finns tid för att sätta i hop den nya motorn. Allt finns inhandlat förutom insug och stötstänger. Jag har stött på ett islag i domen vid test montering. Vad säger ni skall jag ge mig på kolven eller toppen?
Kalle

Kalle


-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
Ge dej på kolven, billigare att ersätta!
Ha de & lycka till!
Kjell
Ge dej på kolven, billigare att ersätta!
Ha de & lycka till!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Hallå!
Om du har detta som avgörande faktor så är det faktiskt toppen som är billigast i detta läge. Således så är det då toppen som gäller.
Kalle
Om du har detta som avgörande faktor så är det faktiskt toppen som är billigast i detta läge. Således så är det då toppen som gäller.
Kalle
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs igen
Oooops, måste va dyr kolv....
Hade nog ändå gett mej på kolven om det nu inte är så att felet sitter längre ner: Varför tar just denna kolv i ?
Eller är det felgjort på kolv eller topp?
Ha de!
Kjell
Oooops, måste va dyr kolv....
Hade nog ändå gett mej på kolven om det nu inte är så att felet sitter längre ner: Varför tar just denna kolv i ?
Eller är det felgjort på kolv eller topp?
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Detta är en motor som är special 4.125 i borr och 3 i slag. Kolvarna är custom JE .Stakarna är 5.7 eagle, veven är också eagel. Jag tror inte att det är fel längre ner. Topparna är AFR 195cc. Vad är du tänker på då, när du säger "längre ner"?
Kalle
Kalle
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs igen
Längre ner = Vevaxel inklusive lager, lagersäten & vevstake.
Eller längre upp topp, packning eller kolv!
Jag menar någonstans är det fel!
Annars skulle inte just den kolven ta i, då borde alla 8 tagit i!
Ha de!
Kjell
Längre ner = Vevaxel inklusive lager, lagersäten & vevstake.
Eller längre upp topp, packning eller kolv!
Jag menar någonstans är det fel!
Annars skulle inte just den kolven ta i, då borde alla 8 tagit i!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Ny motor
KUL med en motorbyggartråd!! 
Kör hårt!!
//Ricky.

Kör hårt!!
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Ny motor
Blocket för mycket deckat så kolvarna "sticker ut"?
Nog tycker jag att det ser ut som om kolven går för långt ut!
Nog tycker jag att det ser ut som om kolven går för långt ut!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Ny motor
Ta bort lite på domen.
Kom ihåg att stakarna et.c. stretchar något när du får varv på maskinen, så du bör ha marginal..
//Lasse
Kom ihåg att stakarna et.c. stretchar något när du får varv på maskinen, så du bör ha marginal..
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ny motor
Hejs
Hade vart kul å veta hur de här gick!
Tycker ju att det va lite väl tight mellan kolv å topp, men det kanske är bara jag som e en kyckling!
Ha de!
Kjell
Hade vart kul å veta hur de här gick!
Tycker ju att det va lite väl tight mellan kolv å topp, men det kanske är bara jag som e en kyckling!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Ny motor
Hallå!
Då är det dags före en liten update. Sakta men säkert byggs motorn i hop. Nu har allt varit på balansering och viktjustering. Det som skiljde mest var kolvaran från JE. Stakarna från eagle skilde sig i lilla änden mest. Jag har parat i hop de "tyngsta" lilländorna med de lättaste kolvarna för att få en sådan jämn balans som möjligt.
Det stora som påträffades vid provmonteringen var vevaxelns axiella spel vilket i och för sig är inom toleranserna, men på nedre gränsen. Återigen så har tillverkaren, i detta fall dart, gjort en en blunder vid bearbetningen. När axeln ligger i blocket utan överfall på är spelet det som kan förväntas, men när överfallet skruvas på är spelet för litet. Alltså så ligger felet i överfallet. Efter lite justerande på överfallet i längsled och så hamnar jag på 9 hundringar vilket är inom toleranserna enligt AERA.
I övrigt ligger alla lagerspel inom toleranserna både på veven och på ramen.
Nästa steg är justering av ringar.
Lite bilder nedan: Vevaxeln vid balasering hos Turnited cnc http://www.turnitedcnc.se/. Jag kan starkt rekommendera honom inom allt som har med motorer att göra.
Den andra visar kolvar och stakar matchade mot varandra.
Nu till den stora frågan. Jag vill åka med original huv, org smallblock. Vilket insug är det högsta som passar under huven? Jag strävar också efter att ha original luft burk. Det som jag har lyckats komma fram till efter sökningar på nätet är edelbrock preformer. Jag har också för avsikt att använda qjet, så insuget måste ha spredbore fästen. Är det någon som har en ide?
Kalle
Kalle
Då är det dags före en liten update. Sakta men säkert byggs motorn i hop. Nu har allt varit på balansering och viktjustering. Det som skiljde mest var kolvaran från JE. Stakarna från eagle skilde sig i lilla änden mest. Jag har parat i hop de "tyngsta" lilländorna med de lättaste kolvarna för att få en sådan jämn balans som möjligt.
Det stora som påträffades vid provmonteringen var vevaxelns axiella spel vilket i och för sig är inom toleranserna, men på nedre gränsen. Återigen så har tillverkaren, i detta fall dart, gjort en en blunder vid bearbetningen. När axeln ligger i blocket utan överfall på är spelet det som kan förväntas, men när överfallet skruvas på är spelet för litet. Alltså så ligger felet i överfallet. Efter lite justerande på överfallet i längsled och så hamnar jag på 9 hundringar vilket är inom toleranserna enligt AERA.
I övrigt ligger alla lagerspel inom toleranserna både på veven och på ramen.
Nästa steg är justering av ringar.
Lite bilder nedan: Vevaxeln vid balasering hos Turnited cnc http://www.turnitedcnc.se/. Jag kan starkt rekommendera honom inom allt som har med motorer att göra.

Den andra visar kolvar och stakar matchade mot varandra.

Nu till den stora frågan. Jag vill åka med original huv, org smallblock. Vilket insug är det högsta som passar under huven? Jag strävar också efter att ha original luft burk. Det som jag har lyckats komma fram till efter sökningar på nätet är edelbrock preformer. Jag har också för avsikt att använda qjet, så insuget måste ha spredbore fästen. Är det någon som har en ide?
Kalle
Kalle
Re: Ny motor
Edelbrock performer RPM passar under originalhuven på en C3a. Med original luftfilter...(det som bygger mer nedåt än eftermarknadsfilter). Kompisen har detta på sin 71a. Så vet att det går.
Däremot....om du ska bygga en högvarvig motor så skulla inte jag gå på varken performer eller performer rpm. Skulle gå på ett enplans som matchar kammen. Alt. så skulle jag gå på original camaro 302 insuget. Det kanske är det bästa alternativet med tanke på höjden på enplansinsug, dock kanske inte så lätt att få tag på.
Alla dessa som klagar på gamla profiler på kammar, jag förstår det, det finns mycket fina grejor idag...MEN, det var inga dåliga grejor man gjort förr heller, GM lade mycket tid på att ta fram dessa kammar, insug m.m
Kör själv en 1969 427 L88 (all match), och givetvis med originalkammen....kanske lite trög upp till 4-4500 rpm....men över där och upp till 7000 rpm så åker jag ifrån det mesta
Känns som ett tåg kör in i arslet på bilen vid 5000RPM.
Men också viktigt med dessa kammar är kompet i motorn. De var gjorda för att gå med högt komp. Så var inte rädd för kompet....kör själv med 12,1 + deckat block och planade toppar....det funkar kanon att köra på med V-power och oktan booster 104+.
Däremot....om du ska bygga en högvarvig motor så skulla inte jag gå på varken performer eller performer rpm. Skulle gå på ett enplans som matchar kammen. Alt. så skulle jag gå på original camaro 302 insuget. Det kanske är det bästa alternativet med tanke på höjden på enplansinsug, dock kanske inte så lätt att få tag på.
Alla dessa som klagar på gamla profiler på kammar, jag förstår det, det finns mycket fina grejor idag...MEN, det var inga dåliga grejor man gjort förr heller, GM lade mycket tid på att ta fram dessa kammar, insug m.m
Kör själv en 1969 427 L88 (all match), och givetvis med originalkammen....kanske lite trög upp till 4-4500 rpm....men över där och upp till 7000 rpm så åker jag ifrån det mesta

Men också viktigt med dessa kammar är kompet i motorn. De var gjorda för att gå med högt komp. Så var inte rädd för kompet....kör själv med 12,1 + deckat block och planade toppar....det funkar kanon att köra på med V-power och oktan booster 104+.