logarytm skrev:Hej, vill veta hur man på bästa sätt sänker C5:an lagom mycket på bästa sätt, har använt sökfunktionen men inte hittat någon riktigt bra beskrivning.
Gärna med bilder. Kan tillägga att jag har F-45 ställbart chassi.
Tack på förhand !
Mvh
David
Har tyvärr ingen beskrivning med bilder men det allra viktigaste är att se till att bilens lutning framåt bibehålls.
Tyvärr ser jag alltför många som sänker för mycket bak för att det ser 'tufft' ut, jag skulle inte vilja sitta i de bilarna i hög fart. Du ska 15-20mm skillnad mellan fram/bak där bak är den högre, mäts enklast från ramen ner till backen framför främre lyftpunkten och bakom bakre lyftpunkten.
Sänk inte mer än 20-25mm eftersom risken är stor att dämparna slår igenom(bottnar) och du får en helt okontrollerbar rörelse i bilen om du tex skulle kör ner i en grop med ett hjul.
Bak,
gänga ur muttern(mot låsbrickan på toppen) för att sänka, flytta muttern på båda sidor av bilen
lika mycket (det kan vara lite skillnader i karosserna/ramen vilket gör att du kanske har tre varv kvar till låsbrickan på ena sidan men bara ett varv på andra sidan).
Fram,
kapa av gummi bussningen som sitter i änden (under) bladfjädern på varje sida så att bara en sektion är kvar(eller köp färdiga som har en sektion kvar), spraya samtidigt skruven som går igenom bladfjädern med 556 eller liknande. Oftast är det enklast att lossa undre a-armen först men markera då var camber brickorna står.
Att du ska kapa dem är för att annars kan du bara sänka max 10-15mm fram vilket de flesta tycker är för lite.
Skruva ur (upp) skruven ur bladfjädern på båda sidor av bilen
lika mycket, samma sak här att olikheter i karossen kan göra att skruven sticker upp olika mycket trots att du skruvat lika många varv på båda sidorna.
Du får prova dig fram så du får ett utseende du gillar, glöm inte att du måste åka en kort sväng mellan varje justering för att bilen ska sätta till sig efter att ha varit upplyft.
Vet inte om det var begripligt

RaceLab.se /
Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email
info@racelab.se