Bilprovningens nya regler

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Bilprovningens nya regler

Inlägg av velasoraptor »

På alla helhetsgodkända bilar av 2002-2010 årsmodell så kollar man felkoder angående avgas värdena i OBD utaget.Men dom kan inte kolla vad du har för programvara i bilen.Deras instrumet kan bara läsa av felkoder på avgaserna.Man kommer också i fortsättningen kolla avgas värden på det gamla sättet i avgasröret.Men det kommer bara att göras vid förhöjd tomgång.(vilket underlättar för lite vassare kammar) eftersom HC värdet är som sämst just på tomgång med vassare kam.
Men ok vid förhöjd tomgång om man inte har alldeles för vass kam det vill säga.C5 Z06 2001-2004 är inte helhetsgodkända bilar. Glömde att fråga vad som gäller där.Men det underlättar nog en del när det gäller modifieringar.Men återkommer om det. Kenta C5 Z06 2004 479hp (406rwhp 510rwnm ) rototest svepmetoden hos Anders Vette.se
Senast redigerad av velasoraptor den sön apr 11, 2010 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Mange_C5 »

Så här står det i tilläggsinformationen på min C5 Z06:a:
"T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SC BIL GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3"

Mycket nöje med fortsatt läsning :lol:

Efter lite googlande på A40 punkt 2.15.3 så hittade jag följande:

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv
med vidare hänvisning till paragraf 3 punkt 1.1 och 1.2 till förordningen (2001:1085), dvs Avgasreningskrav för motorfordon i bruk;
Vid den kontroll av fordon i bruk som avses i 5 § skall de utsläppsbegränsande anordningar som fordonet utrustats med vara i funktionsdugligt skick och stämma överens med godkänt utförande. Lätta bilar, motorcyklar och mopeder får dock utrustas med ersättningskatalysator som är godkänd för den aktuella fordonstypen. Förutom en okulärbesiktning av dessa anordningar skall kontrollen inkludera en utsläppsmätning med varmkörd motor på följande motorkategorier.
1 Bensinmotordrivna bilar
1.1 Tomgång
Halten kolmonoxid och kolväten i avgaserna vid tomgång ska högst uppgå till de värden som anges nedan. Om det i fråga om bilar av 1984 och tidigare års modell förekommer driftstörningar hos motorn vid angivet värde, godtas det lägsta värde vid vilket sådana störningar inte förekommer. Vid kontroll av halten kolmonoxid och kolväten hos fordon utrustade med omborddiagnossystem (OBD-system) i enlighet med direktiv 70/220/EEG, får kontroll av utsläppssystemets funktion göras genom att på lämpligt sätt läsa av OBD-systemet. Samtidigt ska OBD-systemets funktion kontrolleras.
Olika mått, bla bla
Halten kolmonoxid i avgaserna och lambdavärdet vid förhöjt tomgångsvarvtal, lägst 2 000 varv per minut, ska inte överstiga nedan angivna värden i enlighet med direktiv 96/96/EG och direktiv 2000/30/EG.
Ännu mer mått
a) Eller värde angivet av tillverkaren.
2 Dieselmotordrivna bilar
2.1 Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration
Avgasernas röktäthet avseende opacitet (ljusabsorptionskoefficient) skall vid mätning under fri acceleration inte överstiga det värde för korrigerad absorptionskoefficient som fastställts vid typgodkännandet av motortypen enligt direktiv 72/306/EEG och som finns angivet på motorskylt. För äldre bilar enligt bilaga 2, gäller att om uppgiften saknas skall den uppmätta absorptionskoefficienten vid fri acceleration inte överstiga i tabellen angivet värde. Bilar som registrerades eller togs i bruk för första gången före den 1

och på
"Import för eget bruk – bil från tredje land
Bestämmelserna gäller privatimport av bil från ett land utanför EES-området med förutsättningen att Transportstyrelsens kriterier för eget bruk är uppfyllda. En serietillverkad bil som importeras för eget bruk kan godtas med avseende på avgaskrav om den uppfyller någon av nedanstående kriterier.

Bedömning och prövning av intyg, handlingar och fordonskategori sker vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen."

En bit ner på samma sida:
"Bilen ska stämma överens med något av följande:

a. En motorfamilj som är godkänd enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A13 eller A14. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1992 års modell.

b. Ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 93/59/EEG.

c. Ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande USA:s krav för LDT eller "light duty trucks" av årsmodell 1990 och senare i USA.

Överensstämmelse med kraven i antingen a, b eller c ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant. Utsläppen vid tomgång från bensindrivna bilar eller röktätheten från dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

:!: d. Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening.
För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläppen vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening."

Ytterliggare en bit ner:
"Ansvar för avgasrensningens hållbarhet
Bilar som importerats och godkänts med stöd av undantag för importerad bil från EES-området eller för import för eget bruk omfattas inte av biltillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet. Detta betyder att bilägaren själv kan bli ansvarig för att åtgärda bilens avgasrening även under garantitiden om det visar sig att bilmodellen inte uppfyller kraven på hållbarhet."

En importerad bil av årsmodell 1993 eller nyare, som utnyttjar något undantag enligt avsnitten ”Importerade bilar från EES-området” eller ”Import för eget bruk” tilldelas normalt inte någon miljöklassbeteckning i vägtrafikregistret. Från skattesynpunkt betraktas den dock som miljöklass 3 (tidigare) eller miljöklass 2000 (efter den 1 januari 2002). För att en importbil ska tilldelas en bättre miljöklassbeteckning erfordras att uppgiften kan verifieras på ett godtagbart sätt vid registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Det kan göras med intyg från tillverkaren eller dennes representant i Sverige, alternativt ett protokoll från särskild kontroll utförd av Bilprovningen (se under Registreringsbesiktning).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Lord Melbury »

Hej,
besiktigade min -02:a i onsdags. Killen på stationen kopplade in en burk i uttaget och på datorskärmen blev det gul varning med texten "alternativ kontrollmetod". Besiktingsmannen sade "ok, då får vi göra på det vanliga sättet istället" vilket innebar att han körde in två probar i avgasystemet ute vi bromstresten istället. Inga bra värden, sen var han ute och körde i fem minuter, kom tillbaka och testade igen, sen var allt bra (min bil är mappad av vette.se).

//Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Jake »

Det här stolleriet med att de går in i ODB II uttaget och kollar leder bara till att det kommer att tas fram mjukvara och "separata ECUer" som svarar att det inte finns några felkoder....
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Mange_C5 »

Efter ha dryftat frågan med svågern (besiktningsman) framkom det att den här apparaten som de kopplar in behöver extern ström för att fungera, vilket de normalt då får via ODB uttaget. Skulle den inte få ström som tänkt så används den gamla metoden (om de inte kopplar upp sej direkt mot bilbatteriet som alternativ strömkälla). Blir det rödmarkerat så blir det ombesiktning.

:idea: Om man nu ligger sömnlös om nätterna för detta, så kan en lösning kanske vara att se till att apparaten inte får ström via uttaget och på så vis "styra" besiktningsaktiviteten mot den gamla metoden?!

Jaja, skall besiktiga på tisdag, får väl se då hur det funkar i praktiken. Inte så värst orolig för egen del. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av velasoraptor »

vi får väl se när några har besiktigat vad som sägs.Frågan är vilken metod som besiktnings gubbarna kommer att användas på C5 Z06.Vore kul om några som besiktat i år kan tala om vilken metod dom använde.Kenta C5 Z06 2004
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Jonathan »

Hur är det med bullerkraven?

Någon som har några erfarenheter?
-69, 502, Coupé
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Ingo »

velasoraptor skrev:vi får väl se när några har besiktigat vad som sägs.Frågan är vilken metod som besiktnings gubbarna kommer att användas på C5 Z06.Vore kul om några som besiktat i år kan tala om vilken metod dom använde.Kenta C5 Z06 2004
Vad jag förstått så gäller det svensksålda bilar och eventuellt importer nerifrån eu.
Privatimporterade från USA ska man tydligen bara kolla på konventionellt sätt.
Exchefen här i stan trodde också att det skulle bli på det sättet men han var inte riktigt säker själv..
Jag har läst de uppgifterna någonstans men minns inte var..
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bilprovningens nya regler

Inlägg av Mange_C5 »

Ja, då var jag klar med årets besiktning. 8)
Det blev som Ingo beskrev, besiktningsgubben kollade runt precis som vanligt, sen ett broms- och avgasprov. Ingen apparat blev inkopplad överhuvudtaget, avgaserna testades med prob i avgassystemet.

Blankt papper och sen en liten premiärtur i det fina vårvädret. :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Skriv svar