C6 med kompressor och E85

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

C6 med kompressor och E85

Inlägg av vette.se »

Kompressor blir hetare för varje år som går trots bekymmer med besiktning. Bekymret är dock ganska lätt att åtgärda, 1 timme av med kompressorn, besiktiga, en timme på med kompressorn :) Majoriteten verkar tycka att de två timmarna är inget bekymmer om man ser på alla kompressorbilar som gått ut från oss nu tidigt på våren.

Det populäraste och också snyggaste under huven och driftsäkrast är det välrenommerade A&A kompressorkitet som de flesta använder. Standard kitet + headers ger ca 550-570hk på bakhjulen lite beroende på växellåda, det är då inga reklamsiffror från tillverkaren utan det vi mäter upp på vår Rototest dyno. Den som är intresserad hittar hur mycket som helst att läsa på http://www.corvetteforum.com

Om du har lite vana att skruva installerar du kitet själv på 3-4 dagar, det enda som sen behöver göras är att programmera motorstyrningen för optimal prestanda. Om du vill ha hjälp med det så kan du köra med kitet installerat till oss, dock får du låta originalspridarna vara kvar och du får hålla dig till lugn körning under 2000rpm.

Om du behöver hjälp finns vi alltid bara ett telefonsamtal bort eller du kan komma till oss och kika på en pågående installation.

Vill du ta ett steg längre och köra på E85 behöver du komplettera bilen med ett bränslessystem och större spridare än de som följer med i kompressorkitet. Effektvinsten är ca +40hk jämfört med bensin och det är då fortfarande på en säker programmering som inte ligger nära gränserna där det börjar bli riskabelt.

Sen kan man som på denna bil göra andra små modifieringar som att lacka rör och kåpor i andra färger för att få det det lilla extra. Denna bil lämnade 610hk på bakhjulen med ett standard A&A kit, E85, kam och headers.

Bild


Eller om du har en Z06a så kan du använda A&A Z06 standardkit som ger omkring 570hk på bakhjulen, det inkluderar också en stor aluminumkylare med inbyggd oljekylare. Z06 kitet har bara 5psi laddtryck pga att kolvarna i LS7an inte klarar mer vilket är en begränsning. Vill du komma längre så byter vi kolvar och byter standardkompressorn till en Ysi kompressor. Just denna bil har A&A kit med YSi kompressor, headers och kam och lämnar 763hk/910Nm på bakhjulen Bild, med E85 ca 80hk mer.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se