justera bakvagn
justera bakvagn
Hej.kan man justera bakändan/bakvagnen så att den är lika hög på båda sidor
om man kan, hur gör jag för att justera.Den lutar ca:4mm åt vänster när jag mäter på karossen.Bilen är en 84:a.MVH Bigmoose
Re: justera bakvagn
Bilen "hänger" i 2 långa bultar från bladfjädern. Bara att skruva på stora muttern.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: justera bakvagn
menar du bultarna som sitter sitter i ändan på fjädern längst ut mot hjulen.Hot Rod skrev:Bilen "hänger" i 2 långa bultar från bladfjädern. Bara att skruva på stora muttern.
Re: justera bakvagn
sänker jag högersidan genom spänna muttern eller lossna den och kan jag göra detta när bilen står på hjulen eller måste den hissas upp för att avlasta fjädern.Tankegången är den att en sänkningssats innehåller längre bultar för att sänka bilenbigmoose skrev:Hej.kan man justera bakändan/bakvagnen så att den är lika hög på båda sidorom man kan, hur gör jag för att justera.Den lutar ca:4mm åt vänster när jag mäter på karossen.Bilen är en 84:a.MVH Bigmoose
Re: justera bakvagn
om du tittar under så ser du hur du ska dra. "spindeln" hänger i fjädern.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: justera bakvagn
Hehe... Det här blev roligt. Jag skulle nog säga tvärtom, att fjädern hänger i spindeln (eftersom den sitter fast i hjulet och det står på marken)...Jake skrev:om du tittar under så ser du hur du ska dra. "spindeln" hänger i fjädern.
Justera muttern nedåt så rör sig bilen nedåt och tvärtom. Sen kanske man ska fundera lite på var man ska mäta. Med amerikansk kvalitet så sitter nog bakskärmen/karossen med centimeter-precision, inte millimeter... Ska man mäta till bakskärmskanten eller till nånstans på hjulupphängningen? Who knows
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: justera bakvagn
Jag skulle nog fråga en som kan fyrhjulsinställning, dom borde veta hur man ska gå tillväga.
Man kan fråga om lite råd iaf, dom behöver inte göra jobbet.
Man kan fråga om lite råd iaf, dom behöver inte göra jobbet.
Re: justera bakvagn
Det beror ju på vad man ser som fast punkt, bilen eller markenHot Rod skrev:Hehe... Det här blev roligt. Jag skulle nog säga tvärtom, att fjädern hänger i spindeln (eftersom den sitter fast i hjulet och det står på marken)...Jake skrev:om du tittar under så ser du hur du ska dra. "spindeln" hänger i fjädern.![]()
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707



