Maxhastighet?
Snicksnack!! jag har kört 280 med bara 2 fingrar påratten,,,har man bara rätt iordningjort chassie finns ingen bil som har bättre väghållning...den bilen jag körde då...hade inte maskin för mer än 280,,,men det var behaglig cruisinkänsla då....allt står att läsa i GMs egna chassiebok för corvette från -73,,,och det funkar,,,har byggt 3 bilar efter det receptet!madcow skrev:200 knyck i en C3:a :shock:
Hua.... Jag vill inte åka med :wink:
mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Är det den här du menar: http://www.corvettefaq.com/c3/ChevyPower.pdf OBS 8 MB stor!!2QIK4U skrev:allt står att läsa i GMs egna chassiebok för corvette från -73,,,och det funkar,,,har byggt 3 bilar efter det receptet!
mvh
Jag kan inte heller klaga på väghållningen, men min är i och för sej preppad enligt länken. Har ingen större erfarenhet av standardsetupen.
Krille - Har tyvärr inte haft möjligheten att klocka den ännu på något bra sätt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Varsego!
Här finns det massor av guld att leta, bara att surfa resten av vintern....
http://www.bokonon.net/corvettefaq/
I och för sig har jag en del matnyttigt på min egen site också. Ha överseende med att jag inte har hunnit uppdatera allt ännu bara, för finns en del gamla länkar.
http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/stingraylinks/
Här finns det massor av guld att leta, bara att surfa resten av vintern....
http://www.bokonon.net/corvettefaq/
I och för sig har jag en del matnyttigt på min egen site också. Ha överseende med att jag inte har hunnit uppdatera allt ännu bara, för finns en del gamla länkar.

http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/stingraylinks/
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
När vi nu är inne på guld dokument
StingrayRacing du råkar inte veta något ställe där man kan ladda ner instruktionsboken till en 75 ?
Har ingen till min skulle villja titta lite i en och se hur den såg ut och om det står något intressant i den.
Samt om det råkar ligga upplagt någon stans ett shema över vakum slangarna har en över som var inpetat under ratstången i motorrumet borde ha någon plats att sitta på men allt fungerar *hmm* undras vad den är till.
Tack för dina länkar du skickade nyss
Mvh
MrV8
StingrayRacing du råkar inte veta något ställe där man kan ladda ner instruktionsboken till en 75 ?
Har ingen till min skulle villja titta lite i en och se hur den såg ut och om det står något intressant i den.
Samt om det råkar ligga upplagt någon stans ett shema över vakum slangarna har en över som var inpetat under ratstången i motorrumet borde ha någon plats att sitta på men allt fungerar *hmm* undras vad den är till.
Tack för dina länkar du skickade nyss
Mvh
MrV8
Hmmm, det vet jag faktiskt inte.
Men jag jag kan inte tänka mig att de förändrades så väldigt mycket. Kolla på hur "actuator"-erna (pumparna som utför den mekaniska rörelsen) är placerade så kan du ju börja jämföra där. Från de borde det vara ganska enkelt att lista ut vad som är till- och frånslangar och kunna se vad som skiljer därifrån.
Men jag jag kan inte tänka mig att de förändrades så väldigt mycket. Kolla på hur "actuator"-erna (pumparna som utför den mekaniska rörelsen) är placerade så kan du ju börja jämföra där. Från de borde det vara ganska enkelt att lista ut vad som är till- och frånslangar och kunna se vad som skiljer därifrån.
Torkarluckan
En detalj som gör att vacuumdiagramen skiljer sig är den mycket eminenta lucka över torkarbladen som de tidiga C3:orna har. Den är vacuum styrd.
ABEJ
ABEJ
*hmm* ja fram vid lyssena ser det ut att vara samma
Slangen som jag inte vet vad den är till kommer från Vacum tanken
och går framåt sen vänder den och går tillbaka och är instopad i ett
håll ungefär vid styrstången. funderar på om det finns något spännande där inanför som den ska anslutas på?
Men jag får väll rota runt lite Ornet har erbjudit mig att låna ett schema han har tillsin 75:a (tack Ornet)
En annan sak jag funderat på är hur instrument belysningen fungerar är den komplad på lysse knappen? och vad brukar vara det vanligaste felet när allt är släkt? Kan det vara knappen som är problemet? går att vrida på den men det händer inget. Eller kan det vara så att alla lampor gått sönder just nu har jag bara blinkers lamporna och handbromslampan som fungerar av instrumentlamporna, finns en lampa i mitten som det står något om lyssena på vad ska den lyssa för? vilken funktion varnar den för?
Tack för era tips hitils
Mvh
MrV8
Slangen som jag inte vet vad den är till kommer från Vacum tanken
och går framåt sen vänder den och går tillbaka och är instopad i ett
håll ungefär vid styrstången. funderar på om det finns något spännande där inanför som den ska anslutas på?
Men jag får väll rota runt lite Ornet har erbjudit mig att låna ett schema han har tillsin 75:a (tack Ornet)
En annan sak jag funderat på är hur instrument belysningen fungerar är den komplad på lysse knappen? och vad brukar vara det vanligaste felet när allt är släkt? Kan det vara knappen som är problemet? går att vrida på den men det händer inget. Eller kan det vara så att alla lampor gått sönder just nu har jag bara blinkers lamporna och handbromslampan som fungerar av instrumentlamporna, finns en lampa i mitten som det står något om lyssena på vad ska den lyssa för? vilken funktion varnar den för?
Tack för era tips hitils
Mvh
MrV8
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
mrv8
Du har rätt, instr.belysningen är kopplad på lysknappen.
Det är en reostat i lysknappen för att du skall kunna reglera styrkan på instrumentbelysningen. Det är därför du kan vrida på den. Min var också helt svart, även efter att jag bytt alla lampor till instr.belysningen. Så jag höll på och vred på lampknappen ett tag och helt plötsligt fungerade den. Kan tänka mig att det kan bli oxid och annan skit inne i knappen. Varningslampan på mittkonsolen är vad jag vet tänd tills strålkastarna har fällts upp helt, skall varna för att de inte är helt uppe.
Du har rätt, instr.belysningen är kopplad på lysknappen.
Det är en reostat i lysknappen för att du skall kunna reglera styrkan på instrumentbelysningen. Det är därför du kan vrida på den. Min var också helt svart, även efter att jag bytt alla lampor till instr.belysningen. Så jag höll på och vred på lampknappen ett tag och helt plötsligt fungerade den. Kan tänka mig att det kan bli oxid och annan skit inne i knappen. Varningslampan på mittkonsolen är vad jag vet tänd tills strålkastarna har fällts upp helt, skall varna för att de inte är helt uppe.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Du svetsar hela skarven mellan rambitarna istället för de punktsvetsar som är gjorda på fabriken, vilket gör att du får en betydligt stadigare ram/chassi och därigenom mindre flex. På så sätt hålls hjulvinklarna mera exakt och du får bättre väghållning. (På liknande sätt som när du byter från gummibussningar till polyuretan.)KrilleN skrev:Ang. väghållning...
Läste att StingrayRacing hade helsvetsad ram.......vad innebär det?...
Märks det nån skillnad på vähållningen om man helsvetsar.
MVH
Krille N
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Tack för tipsen och beskrivningen av kontrollampan Don Tomaso!Don Tomaso skrev:mrv8
Du har rätt, instr.belysningen är kopplad på lysknappen.
Det är en reostat i lysknappen för att du skall kunna reglera styrkan på instrumentbelysningen. Det är därför du kan vrida på den. Min var också helt svart, även efter att jag bytt alla lampor till instr.belysningen. Så jag höll på och vred på lampknappen ett tag och helt plötsligt fungerade den. Kan tänka mig att det kan bli oxid och annan skit inne i knappen. Varningslampan på mittkonsolen är vad jag vet tänd tills strålkastarna har fällts upp helt, skall varna för att de inte är helt uppe.
Min bil har knappt körts sen 99 så det finns nog stor risk för oxid i den knappen.
Min lysse lampa har ej lyst hittils men nu vet jag vad den är till.
Anntar att den andra lampan ska lyssa när man öppnar en dörr?
Föresten är det någon här som har sitt orginallarm fungernade?
Är det ett komplicerat larm eller styrs det med kontakter och reläer?
Föröker lista ut hur det fungerar och få igång det igen.
Mvh
MrV8
Det är väl i grund ett mycket enkelt kontakt relä larm.
Nej har inget fungerande men ska ha. Lennart Brattefjäll är en jag vet som her funktion på sitt.
Taget ur minnet nu:
Först nyckellåset som aktiverar en mikrobrytare som sitter på insidan skärmen, trångt men det går att nå.
Dörrar huv har kontaktbrytare.
Ett relä tror jag sitter under den högra luckan bakom sätena, (Domkraftslådan)
Larm tutan sitter under/i vänster bakhjulsskärm.
Ett företag i USA som verkar ha det mesta och är bra
http://www.zip-products.com
eller direkt
http://www.zip-products.com/Corvette_Ea ... 2B6C4AA4B9
Kanske att jag har nåt i mina böcker också
Nej har inget fungerande men ska ha. Lennart Brattefjäll är en jag vet som her funktion på sitt.
Taget ur minnet nu:
Först nyckellåset som aktiverar en mikrobrytare som sitter på insidan skärmen, trångt men det går att nå.
Dörrar huv har kontaktbrytare.
Ett relä tror jag sitter under den högra luckan bakom sätena, (Domkraftslådan)
Larm tutan sitter under/i vänster bakhjulsskärm.
Ett företag i USA som verkar ha det mesta och är bra
http://www.zip-products.com
eller direkt
http://www.zip-products.com/Corvette_Ea ... 2B6C4AA4B9
Kanske att jag har nåt i mina böcker också
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518