stötdämpare+krängningshämmare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Hej! Är det svårt att montera PFADT Johnny O’Connel paket med stötdämpare+krängningshämmare??
Behöver man några special verktyg?
Vad behöver man tänka på?
Jag kanske ska passa på att fixa lite under vinter,så att man kan väja för älg och röda koner :wink:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av mse »

Det är inte svårt och det behövs inga specialverktyg. Jag har monterat T1 och Bilstein på min nyligen.
Vi syns vid konbanan till våren :wink:
Ex C5 Z06 2002
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Okey! Men när man ska ta bort och montera stötdämparna,Är det bara skruva bort dom?räcker det att bilen står på pallbockar?
ps har bilen gått bra efter Malby? Jag tror att vi har träffats där(Corvett ägare med Ventilavbrott) :wink:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Larzzon »

Jag har bytt till Bilstein dämare, Hur lätt som hällst om bilen står på pallbockar.
Även bytt till C6 Z51 kränghämmare, då va de bara å lyfta upp bilen på domkraft fram och sen bak. Så de finns gott om plats om du har bilen på pallbockar :)
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Hej!
Man kanske inte ska styva upp bilen så mycke!!
Jag läste det här på rejsa.nu.
Undra om det gäller när man ska köra kon bana?





Michael Karpers
Täby, Stockholm




Här sedan: 22 Aug 2006
tipsa 29 Dec 2006 16:41

--------------------------------------------------------------------------------

Trevlig bil!

Ett liten fundering runt detta med fjäderhårdhet på Corvetter eller andra bakhjulsdrivna bilar med mycket pulver... Det är faktiskt så att Corvette Racings C6R kör med mjukare fjädrar än vad Z06:an gör original. Dessutom kan jag av egen erfarenhet från vår ban-Corvette säga att man bör köra så mjukt det bara går utan att bilen välter... På det sättet kan man kliva på väldigt tidigt ut ur kurvan utan att få släpp och det är där stora delar av tiden sitter. Bilen känns mycket stabilare att köra när den är styv, men tittar man på tiderna brukar de ofta vara ganska trista.
Vi hade styvat upp bilen inför säsongen 2006 och kom glada i hågen ner till Mantorp. Wow, vad bra det kändes, men ack så långsamt det gick... Hur vi än vred och fixade med krängare och dämpare så ville det inte bli bättre så till slut hade vi inget annat att göra än att backa och mjuka upp henne bak. Och, hokus pokus, tiderna sjönk med 3,5 sekunder per varv!
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av vette.se »

Ubbe skrev:Hej!
Man kanske inte ska styva upp bilen så mycke!!
Den kommentaren rör fjäderhårdhet, med Johnny O'Connel har du kvar dina originalfjädrar men med bättre dämpare och krängare. Jag har bara två återkopplingar än så länge och det är från Mantorp och Nurnburg ring, 2 sek per varv på mantorp, 14 sek på ett varv på nurnburg.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Tänk vad man får lära sig när man har en vette :D
Gick det 2 sec snabbare med Johnny O'Connel+originalfjädrar ?
Är det någon som har gjort det här på sin c5 z06 och kör på kon banor?
Blev det någon skillnad?
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av 745 »

Hur snabb bilen blir handlar i första hand hur välavstämd den är & inte vilka komponenter man använder.

Hur svårt är det då att ställa in en bil :?:

Det man ska ta hänsyn till är förare, temperatur, vilken bana, underlag, däck..... och det man har att arbeta med är däckstryck, hjulvinklar, fjädring, krängare, dämpare.......

Rydell har en gång sagt att han känner skillnad om man flyttar 2 kg från bak till fram & ändå krävs det en stab med duktiga tekniker & utrustning för att ställa in bilen men trots det hör man att tom F1 stall inte klara av att ställa in bilen ordentligt.

Men GM har redan ställt in bilen åt dig och utav tiderna på bla Nurburgring kan dom sin sak, men om du sedan börjar ställa om bilen genom andra hjul, aerodynamiska anordningar, rideheight m.m. är det bara att göra om allt :cry:

Och det är lätt att bli lurad genom att tex öka downforce genom en vinge kan bilen kännas stadigare men hur mycket förlorar man i luftmotstånd & hur blir fördelningen mellan fram & bak :?:
Genom att ställa fjädringen hårt eller köpa däck med låg profil, känns varenda ojämnhet och det kan därför kännas snabbt, medans resultatet kan var det motsatta pga att fjädringen inte sväljer ojämnheterna som den ska utan hjulet studsar upp i luften istället för att stannar på marken där det ska vara :!:

Lycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av vette.se »

745 skrev: Men GM har redan ställt in bilen åt dig och utav tiderna på bla Nurburgring kan dom sin sak
Man ska kanske komma ihåg att en original bil är tillverkad för gatbruk, inte racing. Corvetten är alltså liksom alla andra gatbilar en kompromiss mellan gatbruk och banbruk med prioritet på gatbruk. Vill man förändra det är det som 745 skriver en hel vetenskap att ställa in en bil korrekt.

Just Johnny O'Connel setupen där du bara byter dämpare och krängningshämmare är uttestat av PFADT tillsammans med Johnny O'Connel som hör till toppskiktet av förare i USA. Det kitet flyttar prioriteten mot racing men går inte för långt utan är fortfarande ok på väg.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av 745 »

vette.se skrev: Jag har bara två återkopplingar än så länge och det är från Mantorp och Nurnburg ring, 2 sek per varv på mantorp, 14 sek på ett varv på nurnburg.
7:56 Chevrolet Corvette C5 Z06 Dave Hill
7:42.99 Chevrolet Corvette C6 Z06 Jan Magnussen
Källa:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N% ... _lap_times

Du kan säkert få bilen att gå något snabbare genom att använda kittet men jag tror inte att det går att sänka C5ans varvtid med 14 sek genom att använda ett Johnny O’Connel paket.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av vette.se »

De återkopplingar jag har från kund avsåg C5 Z06, inte C6.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Hej tack för tipsen!
Jag tänker prova att köra på Mantorp,men i första hand konbana.
Det viktigaste är att man får respons när man vrider på ratten(direkt styrning)
inte en gungande Volvo :D
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av mse »

Jag har inte provat Johnny O´Connel men jag gissar att det är någorlunda jämförbart med T1 och Bilstein som jag har på min.
Jag upplever nu min bil galet stadig när det svänger :D . Och att det är lite lättare att känna var gränsen till släpp är jmfrt med original, vilket rimligen borde göra det lättare att också åka lite snabbare.

Ubbe, vi pratades vid på Malmby.
Ex C5 Z06 2002
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Hej!
Nu har jag bestämt mig, det blir Johnny O’Connel paket med stötdämpare+krängningshämmare. :D
Vi ses i vår!
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Ubbe !
Det där blir du säkert nöjd med, väghållning är nåt som alla borde satsa en slant på ! :D !
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Hej!
Nu har jag bestämt mig, det blir Johnny O’Connel paket med stötdämpare+krängningshämmare. :D
Vi ses i vår!
Självklart :D
Själv planerar jag att köra konbanor & SPVM med en C6 Z51 utan chassie uppgraderingar :shock: ,(med risk för att få krypa till korset :oops: )
Ses vi i Gokarthallen i vinter :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:
Ubbe skrev:Hej!
Nu har jag bestämt mig, det blir Johnny O’Connel paket med stötdämpare+krängningshämmare. :D
Vi ses i vår!
Självklart :D
Själv planerar jag att köra konbanor & SPVM med en C6 Z51 utan chassie uppgraderingar :shock: ,(med risk för att få krypa till korset :oops: )
Ses vi i Gokarthallen i vinter :?:
Hej! Jag hoppas att jag har fått dit Johnny O’Connel paket tills vi ska köra i gokarthallen :lol:
Är det där man blir bedömd för att få köra konbana :lol: :lol:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Är det där man blir bedömd för att få köra konbana :lol: :lol:
Då skulle jag inte få komma i närheten utav konbanan :(
Men kul är det :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av Ubbe »

Tack för tipsen!
Det ska bli kul att mecka lite :)
Synd att garaget blev lite trångt som jag byggde!
Jag ska i alla fall kunna byta stötdämparna+kräng
Bild
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: stötdämpare+krängningshämmare

Inlägg av afa_77 »

Jag norpar tråden lite när det ändå handlar om fjädring på c5a, jag har ju plockat bort mina komposit fjädrar och undrar nu hur man monterar dom smidigast, dom har ju en ganska kraftig böjning då dom är opåverkade
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Skriv svar