Vattenpumpen??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Vattenpumpen??

Inlägg av Terner »

Ska vattenpumpen på en -73 BB vara modell lång eller kort?

Är det någon som har måtten på en lång eller kort pump. Eller en bild vore fint hur det ska se ut ,,,

På den pumpen jag monterat på motorn är axeln grövre än den som satt på smallblocken. Ska det vara så? En remskiva avsedd för lång pump passar i alla fall inte på den den.

Tacksam för svar

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena,

Vattenpumpen ska vara av kort modell till BB, annars drar fläkten i kylaren. Har tyvärr ingen bättre bild på den biten:
Bild

Jag tror att du behöver byta båda remskivorna samt hållare till servopump etc.. Servoslangarna är tydligen också olika...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Tack för infon och bilden :D

Är det ingen spacer mellan remskivan och vattenpumpen ? Vad jag menar är alltså om remskiva och fläkt är butade direkt i pumpen utan något emellan. Vilken dimension är centrumtappen på vattenpumpen alltså den som går genom mitthålet på remskivan?

Har du din generator i gemensamt fäste för servopumpen eller?
Vet att det finns två varianterdär.

Har ju suttit BB tidigare i bilen och fästet för servopumpen verkar vara ett fäste för BB som modifierats för 350-motorn. Vad som i så fall saknas är övre delen som generatorn satt i. Fast det finns ju också alternativa fästen för att flytta upp generatorn på höger sida som man kan köpa.

Har du en separat rem för servopumpen från vevaxeln?

En annan sak oxå ser att du har bromsservo liksom jag och kan inte se något uttag i ventilkåpan mot servon. Får kåpan plats ändå och vad är det för ventilkåpor du har i så fall?

Vet att det är många frågor men marigt att sy ihop allting nu när den gamla motorn inte finns längre eftersom tidigare ägare satt i en small block.

Mvh

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Snabba bud, hann bara att duscha! :D

Nej, det sitter ingen spacer på pumpen utan det är bara pump/remskiva (3-spårig på min)/fläkt.

Sitter inga originaldelar på min när det gäller hållare servopump/generator, och de sitter i separata hållare båda två. Tappen har jag tyvärr inget mått på.

På min går det en rem från vevaxel till vattenpump och ifrån vattenpumpen två separata till generator/servo. Den lösningen ska jag byta ut när jag får tid då det är närmast hopplöst att spänna remmen mellan vev och vattenpump. Ska bli en rem som går vev/vatten/generator samt en rem vev/vatten/servo tror jag.

Ventilkåorna tror jag är Morosos höga, men jag är inte säker. Höga är de i alla fall, för annars skulle inte stödgördlarna till vipporna få plats. Jag vet att det är bekymmersamt att hitta höga som passar under servot på BB dock, som även går att ta bort också.... 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ska det inte vara plats för 3 remmar på vevaxelskivan?

En till vattenpump generator så du justerar med generatorn.

En andra till servopumpem justera med servopumpen.

En tredje till AC:n, fast ac:n kan ju tas från det andra spåret på vattenpumpen lika gärna i så fall och då räcker det ju med 2 på vevaxeln.

Ska inte koppla in ac:n i första skedet ändå det får möjligtvis bli pyssel till nästa vinter, även om den fungera när jag tog ut den. Behöver platsen dör AC-kylaren satt för en eventuell elfläkt om kylkapaciteten inte räcker till vi får väl se.

Hmm du har inget jag behöver liggande?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Remskivan på vevaxel är inte original, då den bara har ett spår på min. Har tyvärr inget liggande.

Vi får göra en gemensam efterlysning... Jag behöver en flerspårig-remskiva till vevaxeln. :D
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Annars kan ju detta vara ett alternativ kanske?

Bild

/Tommy
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

OMG!!!

Ser häftigt ut, är det ett av dom berömda "belt drive conversion kits" eller?

Ough sluta nu innan begäret växer över plånboken haha :!:

Fast å andra sidan vad koster det?...

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Är inte elektriska pumpar till för tävlingmotorer? Har hört att dom inte har lika bra livslängd, men snyggt är det i alla fall. 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Hej!
Det finns både långa och korta pumpar till BB och två grovlekar på styrtappen till fläkten.Korta pumpen skall vara effektivast sen får man justera med ev. spacer så att fläkten hamnar rätt i fläktkåpan.
Terner kolla på waterpumps.com,där finns säkert en pump för dig+matnyttig info angående kylning. :D :D
Stefan
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Den här pumpen är för gatbruk.... ÖVERLÄGSEN......
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Stingray skrev:Den här pumpen är för gatbruk.... ÖVERLÄGSEN......
Kan man köra en sådan på termostat, annars får man väl inte ut någon extra effekt av det? Den kostar väl en hel del extra?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

jag har kört med elektriska pumpar i 12 år nu,,,har på 3 av mina bilar,,,kungen bland pumpar heter Meziere,,,rena konstverket,,,gör sig nästan bättre på bokhyllan..
mvh
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Den kostade ca 4000:-, det ska väl gå att köra på termostat men varför skulle man göra det, v-pumpen måste ju gå hela tiden annars börjar motorn koka på en gång.... Jag har däremot en switch så jag kan sätta på o stänga av manuellt om jag t.ex bara behöver ha tändningen på...

/Tommy
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Stingray skrev: v-pumpen måste ju gå hela tiden annars börjar motorn koka på en gång.... /Tommy
Trodde väl det, så då är det bara för utseendet. Kostar att vara fin, men det är ju som vanligt... :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ja snart är året slut och den här tråden vart lång. Är det verkligen ingen som kan tala om för mig var jag kan få tag på 2 remskivor till min -73 BB ??

Båda ska vara 2-spåriga. Den till pumpen ska ha ett 19 mm centrumhål eftersom pumpen har en tapp med det måttet.

Behöver 2 nya motorfästen oxå ! Duger standard eller ska det vara polyurethane?

Såg förresten att det på -73 ska vara en "spacer" till motorfästet för att få upp motorn lite så att förgasaren kommer i rätt vinkel. Avstår nog detta då det är tight upp till huven ändå hehe.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Terner skrev:Behöver 2 nya motorfästen oxå ! Duger standard eller ska det vara polyurethane?
Standard gummi duger, vet att dom håller till 600 HK i alla fall. Se bara till så att dom har låsgrepp i metall som ingriper ifall att gummit skulle lossna någon gång i framtiden.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar