Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av gbak »

Har börjat fundera på att renovera min TH400 låda, då det blir mer och mer grå gucka i botten på tråget varje år.
Dessutom tycker jag att den slirar lite väl mycket, jag skulle också vilja ha betydligt distinktare växlingar.
Lådan borde nog biffas upp lite om jag skulle få för mig att sätta bättre däck på bilen nån gång i framtiden (slicks).

Är det någon här på forumet och som kan ge lite tips på vad man skall byta för delar.
Det finns ju ett antal färdiga kit hos Summit t.ex.
Är något av dessa kit/fabrikat att föredra eller är de likvärdiga?

Krävs det några specialverktyg?

Hur svårt är det att ta isär lådan och sedan sätta ihop alltsammans?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan gbak !

Här har du i alla fall tips på delar till din låda :
Vhttp://www.monstertrans.com/store/categories/T ... let/TH400/

Det finns mycket tips och info här om du letar ! :D
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av gbak »

Hittade info på nätet om Monster Transmissions.
***********************************************************************
Written by N.A.Lane on January 27, 2012
Disappointment and Aggravation is what I got from "monster" transmission. After all the stuff I saw on T.V. on them I too was SUCKED-IN. what a fool I am.. HEED MY WARNING!!! Look elsewhere.
*****************************************************************************
2. Written by Danny on January 23, 2012
Wise choice to shop Summit or Jegs. Monster is a piss poor company with no morals, they don't care who they screw over. As for me I am going to have to take them to court to get my money back for the transmission that they built incorrectly and refused to man up and take responsibility for their negligence.
***********************************************************************
Installed a transmission for a customer from Monster Transmission. It lasted less than 30 miles before the torque converter failed. Upon request from Monster Transmission we pressure tested the transmission and noted our results. We also removed transmission from truck for shipment back to Monster Transmission. Please note that even if the failure is no fault of the customer or installer that you will be responsible for all labor costs to diagnose and remove THEIR FAULTY PRODUCT. Even when it is admitted that it is their fault, YOU WILL PAY. Be ready to pay your installer TWICE at least.You have been warned, do not buy from MONSTER TRANSMISSION!!!! Even our local mom and pop wrecking yards will pay to stand behind their own products, and they are used parts!
*************************************************************************
Do not buy a transmission from Monster transmission. First they did not repair my transmission three times, of the three times they "rebuilt" I have put a total of 1400 miles on my stock truck with a 4.2 L V6. All failed because they did not notice that the seperator plate was cracked. I had to pay another shop $2000.00 because the Supervisor at monster told me they do not make mistakes and they would no longer help me

As for the person on this post that stated just call they will take care of you. I can tell you that is bull____.

I am going to take them to court. I have the parts and a professional transmission shop that will prove i am right.
**************************************************************************
Finns hundratalet liknande "testimonies" på nätet!
Senast redigerad av gbak den ons feb 01, 2012 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan gbak !

:shock: :shock: !!
Där ser man hur det kan vara !!
Handla inte där, om dom har så mycket dålig reklam !

Hör med Norrorts Bil & Van service eller TATS i Västerås.
Dom är i alla fall bra på vxlådor ! :D
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!

Jag har en erfarenhet och kunskap. Vill du ha den så skicka ett PM så får du mitt telenummer.

Kalle
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av Turbojet »

Intressant GBAK!
Du funderar inte på en R4:a.
Eller någon form av överväxel till lådan?
Vad du än gör är jag övertygad om att du
gör det rätt.(eller ännu bättre)
:D
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av gbak »

Har väl inte riktigt kommit fram till vad jag skall ha för prylar ännu, har kommit en bit på väg ändå.
Ett Transgo "reprograming kit" skall jag nog ha, dock finns det tre olika varianter så jag får ju naturligtvis besluts ångest av det! Transgo lär visst vara de bästa på marknaden anser många jänkare.

Vad jag sedan behöver för pryttlar till insidan är mer oklart?

Det finns ett Hughes kit som innehåller "Kolene Steels and Alto clutches" det ser väl rätt så ok ut.

Ett alternativ är att istället för Alto clutches ta std clutches från en 4L80 låda, de är tunnare så man kan klämma dit flera och få högre hållkraft, men jag vet inte riktigt om jag behöver vara så seriös. Har inte heller riktigt fattat hur mycket bättre det blir, och framför allt om jag verkligen behöver det!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: Renovera TH400 låda, behöver lite tips!

Inlägg av Turbojet »

Som jag misstänkte!
Du kommer bygga din låda mycket bättre än
GMs orginal.
Med alla toleranser mycket noggrannare.
Lycka till :D !
Skriv svar