Jag är själv väldigt intresserad av motorer och mekanik. DÅ jag läser i tidningen här att 1971 kom avgaskrav som tog bort LT 1:an på 370hk och året efter kom riktiga dödstöten för effekter.
Lägre kompression och ny effektnorm.
Men min fundering är vad dom vann på att sänka kompressionen avgasmässigt förutom att effekten på motorn går ner eller var det bara det man vann? Fins kanske någon kemisk reaktion som ger otrevliga avgaser vid hög komp ? eller?
Annars får jag själv för mig att med lite högre komp och snäll kam borde bensinen utnyttjas mer och få högre verkningsgrad på bensinen med minskad åtgång och mindre avgaser? Har jag helt fel eller

Det här har jag länge funderat på!
Jag förstår att 12,5:1 och liknade inte är hållbart men att sänka ända ner till 8,5:1- 9,0:1 som dom flesta standard motorer har? Kunde man inte stannat på 9,5:1 till 10,0:1
Flertalet bilar idag har man ju just 9,5:1-10,0:1 i komp men man kanske har rådigt bot på dom avgaser som bildas med högre komp genom insprutningen o.s.v ?
Föresten är det någon av er som vet vad skillnaden blir med gamla och nya effektnormen dom nämner?
Nu har jag väll varit en riktigt fundersam Corvette ägare som 2QIK4U nämner i tråden Elektronisk tändning. Men ni vet är man nyfiken så vad gör man

Gillar att pillra, testa och vända och vrida på allt.

Mvh
MrV8