70 talets avgasrening

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

70 talets avgasrening

Inlägg av mrv8 »

Satt här och läste nr1 2005 av Nostalgia då dom skriver om Corvette i den.

Jag är själv väldigt intresserad av motorer och mekanik. DÅ jag läser i tidningen här att 1971 kom avgaskrav som tog bort LT 1:an på 370hk och året efter kom riktiga dödstöten för effekter.
Lägre kompression och ny effektnorm.

Men min fundering är vad dom vann på att sänka kompressionen avgasmässigt förutom att effekten på motorn går ner eller var det bara det man vann? Fins kanske någon kemisk reaktion som ger otrevliga avgaser vid hög komp ? eller?

Annars får jag själv för mig att med lite högre komp och snäll kam borde bensinen utnyttjas mer och få högre verkningsgrad på bensinen med minskad åtgång och mindre avgaser? Har jag helt fel eller :?:

Det här har jag länge funderat på!

Jag förstår att 12,5:1 och liknade inte är hållbart men att sänka ända ner till 8,5:1- 9,0:1 som dom flesta standard motorer har? Kunde man inte stannat på 9,5:1 till 10,0:1

Flertalet bilar idag har man ju just 9,5:1-10,0:1 i komp men man kanske har rådigt bot på dom avgaser som bildas med högre komp genom insprutningen o.s.v ?

Föresten är det någon av er som vet vad skillnaden blir med gamla och nya effektnormen dom nämner?

Nu har jag väll varit en riktigt fundersam Corvette ägare som 2QIK4U nämner i tråden Elektronisk tändning. Men ni vet är man nyfiken så vad gör man :roll:
Gillar att pillra, testa och vända och vrida på allt. :wink:

Mvh
MrV8
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Vad det gäller effektnormen:

Som jag uppfattat det så är den gamla effektnormen motorns bruttoeffekt utan tillkopplade aggregat som vattenpump, servopump, generator, luftpump mm mm. Den nya effektnormen är alltså med allt detta på kopplat.
Lite rättvisare alltså eftersom det är vad man verkligen får ut på utgående axel när den sitter i bilen.

Vad det gäller den sänkta kompressionen:

Fattar inte det riktigt heller. På många motorer vart förbränningen så dålig att man fick sätta dit en luftpump som blåste in frisk luft i avgaserna för att man skulle klara värdena.
Kommer man med en sådan motor till besiktningen i Sverige så rynkar dom på pannan och undrar varför avgasvärdena är i obalans för det är något annat värde som stiger i stället kommer inte ihåg vilket. Då pekar man på luftpumpen och säger luftpump så får man igenom den med ett nödrop.
I värsta fall får man åberopa nån paragraf som finns om detta och då går det alltid. Alla besiktningsmän är ju inte alltid lika informerade.

Livet är hårt haha

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Ahh så det är det som är skilnaden på effektnormen.

Kul att höra att du också funderat på detta med komp sänkningen!

Har för mig att det är syre dom hittar i avgaserna som dom börjar fundera över men minns inte helt.
Hade en bil med sånt sysstem en gång och då fick jag höra att när friskt syrre kom i kontakt med något i avgaserna så skedde en kemsik reaktion som tar ner co och hc. Men jag vågar inte svar helt för dom uppgifterna.

Kommer i håg att den bilen gärna ville ha 5% co för att gå bra sen när man kopla på luftpumpen sjönk värdena till 0.3%co och 20-30 i hc
Men med följd att något annat värde stack iväg upp.

Intressant grej att åberopa någon paragraf som besiktningsmannen inte känner till! Tack för tipset ska ha det i minnet till besiktningen och läsa på några klurriga paragrafer att ha i reserv om det börjar strulla.

Mvh
MrV8
Skriv svar