Shells motoroljor

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Shells motoroljor

Inlägg av Christian Larsson »

Snart dags att byta oljor i corvetterna och i resten av bilarna.
Har fått erbjudande ifrån en kontakt (bilverkstad) att köpa motorolja från shell via dom, blir ungefär 45:-/L för den helsyntetiska (5W40).

Den helsyntetiska ska hällas i en '00 Corvette och två andra ganska nya V8or. Sen tänkte jag köpa några dunkar halvsyntetisk till gamla vetten ('72) och en annan gammal bil vi har.

Är det någon som vet något positivt/negativt om Shells motoroljor? Tror den helsyntetiska heter Helix Ultra.
Är det värt att köpa de svindyra oljorna ifrån finare märken eller funkar shell-oljan lika bra? Vi kör ingen racing eller liknande med någon av bilarna.

Tacksam för svar!
/Christian

EDIT: Kan nämnas att bilverkstan kör den helsyntetiska 5W40 i alla modernare bilar som kommer in utan att de fått några problem men det kanske är känsligt med Corvetten.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Är av den bestämda uppfattningen att om man köper kvalitetsolja med rätt viskositet och som i övrigt också uppfyller biltillverkarens krav så får man inte problem. Men med tanke på de krav som fanns när min bil var ny (1970) så använder jag den olja som uppfyller de högst ställda krav som finns för dagen. Jag anser också att man ska passa sig för att blanda oljor av olika fabrikat och kvaliteer. Min erfarenhet säger också att en bil som inte körs så ofta, och kanske med en veckas mellanrum mår bättre av mineralolja än syntet. Mineraloljan rinner inte av lika mycket som syntetolja och ger därför smörjning direkt vid start.
Det finns mineraloljor på marknaden som uppfyller samma höga krav som syntetoljorna. Själv använder jag Mobil Delvac MX 15W40 i min Corvette. Så nu har jag väl stuckit ut hakan så det räcker, vet att det finns många uppfattningar om detta.

"Janne 289"
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Innan vetten införskaffades var vi i vår familj båtägare, naturligtvis med en 8 i. :D

Befann mig då ofta på ett marint forum där frågor och svar kunde läsas liksom i detta forum. Många ggr kom just frågan upp om oljors olika kvaliteer.

Vid ett tillfälle svarade en person som själv kom från oljebranschen och var på så sätt väldigt kunnig jämförelsevis mot oss andra lekmän som gissade mest........

Han berättade för då för oss att alla oljor kommer från i princip samma tillverkare, sedan sätter de olika leverantörerna på olika etiketter, en del använder vissa tillsatser, vissa bra andra helt oviktiga för funktionen.

Han rekommenderade ingen speciell olja, men man kunde läsa mellan raderna att köpa svindyra oljan var väl som att kasta pärlor åt svin. Viktigast enligt honom var att använda rätt typ av olja för respektive motor och användningsområde, samt täta oljebyten och aldrig låta motorn stå still längre perioder med gammal olja i.

Han drog till och med en jämförelse att det vore bättre att köra Biltema olja och göra tre byten under samma period som ett byte med den svindyra oljan. Kostnaden skulle ändå bli lägre.......

Det här är nu inte min åsikt, jag refererar bara till vad han svarade och skrev men ibland kan man faktiskt undra hur lurad man blir att köpa dyrolja....?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Känner till 2 bilverkstäder som använder statoil-olja. en billig variant.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Olja

Inlägg av Ingo »

Gå efter klassningen som finns i instruktionsboken,högre än den finns ingen vettig anledning att gå för våra bilar går ju så få mil,klassningen är till för bilar som används som bruksfordon i alla möjliga miljöer.
Att fylla dyr helsyntetolja i corvetten är följdaktligne som att kasta pärlor till svin.Vitsen med helsyntet är framför allt den låga delen,alltså när man ska kallstarta bilen i temperaturer under minus 20 grader celsius,hur många gör det?,om bilen bara används på sommaren duger ofta ett viskositett intervall kring 15/40 alltså samma som oljor till tunga dieselfordon,och dom har faktiskt ofta lika hög bensinklassning som många dyra syntet oljor,men ivarje fall klart över Corrvette instruktionsbokens kvalitets krav.Själv brukar jag försöka finna en olja som håller 10/40 för att jag tar ut bilen i början av maj och åker till sista oktober så ibland är det 15 minusgrader när man kör bilen.
Det finns ett annat problem med de lättflyktigaste syntet oljorna som jag upplevt med corvetten,det är att eftersom jag åker med trim chip med kallare termostat och rensad kat upplever jag att det tar längre tid för bilen att komma upp i drifttemp(alltså när oljetempen överskrider vattentempen) med de mest lättflytande syntetoljorna ,och bara idioter belastar en V8 innan den nått upp i drifttemp,så att pysköra en halvmil extra är lite frusterande.
Skriv svar