Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Igår kväll skulle jag äntligen justera in halvljuset som pekat ner i backen de senaste året!
Och naturligtvis gick det ju som jag befarat, den gamla plast grunkan där justerskruven sitter small av och lyktpottan for iväg :x

Är det nån som har några plastgrunkor över?
Bild

Funderar också på att försöka fixa lite bättre halvljus samtidigt. Hur var det...... finns det inte vanliga 145mm H4 som passar direkt? Någon som vet?

Och när renoverings djävulen ändå knackar på..... hur mycket jobb är det att få loss hela lykthuset för att göra en helrenovering av det. Vad behöver man lossa på för att få bort hela lykthuset?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av C3 454-72 »

Hej gbak!

För att renovera själva länksystemet behöver du inte ta bort lykthuset, det räcker att lossa länksystemet och sedan byta ut busningarna. Dessa delar finns att köpa som ett kit på Corvette Central, plastgrunkan finns också att köpa där. Jag brukar beställa vi Vette Parts och det brukar ta c:a 2 veckor att få delarna.
Vette Part har en egen hemsida på nätet, det gäller även Corvette Central. Jag har precis själv renoverat mina lyktor, så nu slipper man fladdrande lampor.

Mvh/ Guy Ejremyr
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Har en liten spricka i alu gjutningen som nog skulle må bra av att svetsas innan den vandrar iväg!
Så det skulle nog vara bra att ta allt på en gång.

Går det att få bort allt på en gång, eller skall jag plocka isär bit för bit?

Det här är en av de få delar som jag inte har gett mig på ännu.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Gbak.
Jag har säkert någon/några begagnade om du är intresserad.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Tack för erbjudanden Svempa, men jag tror inte jag vill sätta dit nåt gammalt och sprött igen!
Lika bra att fixa med nya fina (kinesiska?) plastgrunkor.

När jag kollar noga så kan jag se sprickor i de andra plastgrunkorna också, så det är nog bara en tidsfråga innan flera går sönder helt.
Det funkar väl så länge man inte petar på grejorna, men så for man är där med en skruvmejsel så far bitarna iväg åt alla håll!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av axelg89 »

Vet inte om jag nu säger något självklart men...

jag bytte mina sealed beam halvljus till nya (original repros) då de gamla var trasiga när jag köpte bilen. Köpte de nya av Hansen Racing och hade även jag en tanke att uppgradera dem mot H4 insatser men blev tippsad om att H4 är betydligt mer energikrävande än de gamla.

På våra gamla bilar saknas ljusreläer och all ström går genom de tunna gamla ledningarna samt genom strömbrytarna och enligt killen på hansen heter den absolut vanligaste orsaken till att amerikanska 60-talsbilar brinner ner H4.. Så han ansåg att man då måste dra fram en bättre +kabel och sätta ett dubbelrelä, de gamla kablarna blir styrkablar :) Inte särskillt mycket jobb men tillräckligt för att iaf jag skulle stanna med det gula gamla ljuset.

Just a thought
/ Axel
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Jo jag anade att all ström går rakt igenom kontakten, så jag tänkte också samtidigt montera reläer vid lyktorna och bara ta styrströmmen från kontakten.
Just för att miska brandrisken samt att få mer strån till lamporna.

Är du nöjd med dina nya sealed beam då?
Lyser de bra?
Mina "glöder" mera än lyser......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kablar & skarv kontakter kanske var fullt tillräckliga när bilarna var nya, men vad har hänt med dom på 30-40 år? leder det ström lika bra nu som då?
Nej skulle inte tro det! Mekanisk påverkan, oxid och kabelskor som inte håller spänsten längre, nä, vi borde nog allihop (som inte bytt hela elsystemet) montera reläer! Det är bara en sak med reläer: Det är inte speciellt snyggt att ha en massa reläer på innerskärmen! Så var monterar man dom?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av axelg89 »

gbak skrev:Jo jag anade att all ström går rakt igenom kontakten, så jag tänkte också samtidigt montera reläer vid lyktorna och bara ta styrströmmen från kontakten.
Just för att miska brandrisken samt att få mer strån till lamporna.

Är du nöjd med dina nya sealed beam då?
Lyser de bra?
Mina "glöder" mera än lyser......
är jättenöjd med mina. Mina nya halvljus lyser faktiskt bättre än mina gamla helljus, minimal skillnad när man slår på dem.

Sen är jag iof en av dem som kör 70-tals bilar runt europa och inte direkt bryr mig så mycket om AC eller sittkomfort men däremot ser en charm i det gamla. En ljustekniker på något av dagens ledande bilmärken hade säkert haft mycket att säga :lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

gbak skrev:Tack för erbjudanden Svempa, men jag tror inte jag vill sätta dit nåt gammalt och sprött igen!
Lika bra att fixa med nya fina (kinesiska?) plastgrunkor.

När jag kollar noga så kan jag se sprickor i de andra plastgrunkorna också, så det är nog bara en tidsfråga innan flera går sönder helt.
Det funkar väl så länge man inte petar på grejorna, men så for man är där med en skruvmejsel så far bitarna iväg åt alla håll!
Och så här bra var de nytillverkade (kinesiska??) fästena från Corvette Central (via Vette Parts):
Bild
Allihop sprack när jag gängade in ställskruven!
De är helt värdelösa, vilket junk de säljer!
McDonalds plastleksaker är ju rena kvalitetsprodukterna i jämförelse med den här skiten!

Svempa:
Jag tror att jag omprövar mitt beslut, har du kvar några gamla spröda orginalfästen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Göra nya kanske, karva lite i nylonbitar? Eller aluminium?
Det där du köpte, fanns det alternativ hos CC?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

En 30 cm lång glasfiber tråd och rapid epoxi, inte världens snyggaste/bästa lagning men det håller väl ett tag.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Alla sätt är bra, utom dom dåliga! :mrgreen:
Den där limningen håller helt säkert utmärkt!
Har du snyggat till gängorna på skruvarna? Det kan ju faktiskt vara droppen som får bägaren att rinna över, lite skit på gängorna och skruven spränger plasten!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Jodå, borstade med stålborste!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Chrippe »

Han borde ha lite fett på sylen ! Som kärringen sa. :lol:
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Har du provat dom limmade plastbitarna?
Inget gängsnitt?
Å lite fett, som sagt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Klart jag lade på en liten klutt fett på skruven!
Innan limmet härdade så drog jag igenom en skruv som fick agera gängtapp, så att det blev lite rispor i plasten.

Det var ju inga problem alls att fixa gängor med skruven, eftersom glasfibertråden är så otroligt stark.
Plastbilen spricker ju upp så mycket som tråden tillåter, och det var inte många tiondelar!

Och Ja! Det håller faktiskt ihop och blev riktigt bra!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vad bra att det löste sig :D
Var det inga gängor i dom nya plastbitarna?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Nää, inga gängor alls!
Jag har ingen aning om det är tänkt att skruvarna skall agera gängtapp eller inte!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vilket skräp! Tror f-n att plasten sprack! Juste att lyckats laga skräpet!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

En M6'a passar perfekt men när man trycker dit en 1/4" (6,35) så spricker det!
De som formsprutade plasten hade väl ingen 1/4" utan provade väl med en M6 skruv och tyckte att det väl funkade lika bra.

F.ö så är plastbiten jävligt dåligt formsprutad, med rejäla insjunkningar vilket skulle kunna indikera en för kort hålltid i verktyget, dvs formen hinner inte inte fyllas ordentligt och för snabb avsvalning med stort krymp som resultat.

Verktyget är också dåligt utformat så man får stora gods ansamlingar, vilket gör att biten krymper rejält vid svalning.

Naturligtvis är orginalbitarna mycket gedignare gjutna!

Det här är den allra billigaste skiten från Fjärran Östern där man bara satsar på volym och snabba cash, jämn och ständigt låg kvalitet......

När/om jag betalar för detaljerna kommer varje plastbit att kosta mig ca 40:- lev och klar.
Jag ger mig fan på att underleverantören får kanske 50 öre e.dyl per detalj.
Och att göra rätt från början hade kanske höjt priset till 60-70 öre per st.
Jag betalar gärna några kr mer för att få kvalitets prylar.

Den stora vinnaren här är ju Corvette Central som lägger ut sina legojobb till usla underleverantörer i Asien, allt för att kunna tjäna några cent mer per detalj!......grrrrr!

Så där ja!
Det känns bra att få klaga lite, och det känns redan mycket bättre!
Nu tänker jag ta mig en Boddinton's och grilla en burgare!
Ha en trevlig helg allesammans därute!

Snart kommer sopmaskinen och städar upp gruset på gatorna, och då kan vi ta ut våra bilar (även de som har kassa kinesiska plastfästen för lykt pottorna)

:-)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Chrippe »

Gbak det är så här numera , att det spelar ingen roll vilket företag du beställer ifrån i USA.
För det kan vara en jäkla blandning när det gäller tum alt. mm.
Jag köpte en ny servopump nyligen , då hade pumpen tum medans huset till pumpen var mm.
Så fästet på framsidan tum , baksidans fäste mm.
Lika med USA/Kinesiskt , så jag fick åka till Bohab i Spånga och fixa en övergång från mm till tum för hydralslangen.

Pust stön :evil:
/Christer 8)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Så ska det låta:
gbak skrev: Nu tänker jag ta mig en Boddinton's och grilla en burgare!
:-)
Trevlig helg! Hoppas sopmaskinen kommer snart samt att lappmöglet lyser med sin frånvaro!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av VettePartsSweden »

gbak skrev:
gbak skrev:Tack för erbjudanden Svempa, men jag tror inte jag vill sätta dit nåt gammalt och sprött igen!
Lika bra att fixa med nya fina (kinesiska?) plastgrunkor.

När jag kollar noga så kan jag se sprickor i de andra plastgrunkorna också, så det är nog bara en tidsfråga innan flera går sönder helt.
Det funkar väl så länge man inte petar på grejorna, men så for man är där med en skruvmejsel så far bitarna iväg åt alla håll!
Och så här bra var de nytillverkade (kinesiska??) fästena från Corvette Central (via Vette Parts):
Bild
Allihop sprack när jag gängade in ställskruven!
De är helt värdelösa, vilket junk de säljer!
McDonalds plastleksaker är ju rena kvalitetsprodukterna i jämförelse med den här skiten!

Svempa:
Jag tror att jag omprövar mitt beslut, har du kvar några gamla spröda orginalfästen?
Måste nog kommentera detta, som jag just läst på forumet:

Bilden ovan visar hur en "gammal ej rengjord skruv monteras i "headlight adjust delen". Skruven ser ju inte bra ut, full med skit, gänglåsning och oxider, som gjort skruven större än original (om original). Den borde ha rengjorts innan och helst rensats med hjälp av ett gängsnitt före monteringen. Kanske smörjer man gängan lite innan den monteras. Det är ju mekanikerns ansvar att göra en normalkoll på delarna innan de monteras.

Här kommer några bilder på Headlight Adjust'en:

Bild Bild

Som synes har hålet tre klackar, som gängan skall skära in i. Har provat med en M6 skruv - fungerar alldeles utmärkt - man ser marginalen till det stora hålet. Originalskruven är väl troligen 1/4" = 6,35 mm och borde också fungera helt ok eftersom hålet (klackarna borträknade) är cirka 6,75 mm.

Eftersom jag sålt dessa Headlight Adjust under många år och aldrig fått någon reklamation - inte heller Corvette Central har tidigare fått någon reklamation på dessa - så känns kritiken rätt obefogad.

Jag fick nya från Corvette Central inom en vecka, men du ville inte ha dem (och behövde aldrig betala de förstnämda heller).

Tycker att kritiken är helt obefogad och måste nog lägga ett stort ansvar på mekanikern.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Robert

Prova med en 1/4" skruv också! Jag tror att 0,35 mm är ganska mycket när det gäller att tränga ner det i en tanig plastbit! Jag hade också dragit ett gängsnitt över skruvarna innan jag försökte få ihop det, men gbak hade enligt honom själv rengjort skruvarna med stålborste så frågan är hur mycket bättre blir det med ett gängsnitt? Om det ska fungera att göra gängor med skruven så måste plasten vara väldigt seg/mjuk, dom 3 klackarna i plasten gör det också mycket svårt att använda gängtapp, det finns gängtappar som är "vridna" men hur lätt är det att hitta sådana i tum?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av VettePartsSweden »

magnum skrev:Hejs Robert

Prova med en 1/4" skruv också! Jag tror att 0,35 mm är ganska mycket när det gäller att tränga ner det i en tanig plastbit! Jag hade också dragit ett gängsnitt över skruvarna innan jag försökte få ihop det, men gbak hade enligt honom själv rengjort skruvarna med stålborste så frågan är hur mycket bättre blir det med ett gängsnitt? Om det ska fungera att göra gängor med skruven så måste plasten vara väldigt seg/mjuk, dom 3 klackarna i plasten gör det också mycket svårt att använda gängtapp, det finns gängtappar som är "vridna" men hur lätt är det att hitta sådana i tum?
Ok, lyckades hitta en gammal 1/4" skruv i lådan.

Fungerade också utan att plasten sprack!

Skruvgängan måste förstås vara väl rengjord eftersom skruvgängan skall skära ny gänga i plastklackarna. Känns som gänsen går vid 1/4" - se bild - jag förmodar att originalskruvarna är 1/4", men M6 kändes mycket bättre!

Bild

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, se där ja, det verkar ju funka med 1/4" också! Då finns det förståss ett par parametrar till: Temperaturen i gbak:s garage vid monteringstillfället, gbaks noggrannhet vid rengörningen, hur rakt gbak drog i skruvarna & farten/styrkan gbak drog i skruvarna.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Konstigt: Vad jag kan hitta så säljer CC bara plastgrunkor ihop med skruv! Dessutom tillverkade av ljus plast, men det kan ju vara bara dom på bilderna, kanske inte i verkligheten.
CC del nummer som jag hittade: 441022 & 442065.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Knäckte plastgrunkan som håller lyktpottan!

Inlägg av gbak »

Om vi nu skall gå in på detaljer så borstade jag gängan ren med en borste avsedd för filar, dvs mycket korta styva strån som definitivt rensar gängan, (men visst... ett gängsnitt skär ju ännu bättre)
Den skruven som syns på bild var en "i mängden" och nödvändigtvis inte den som jag hade borstat ren för just att kunna skära upp gängan. Temperaturen i mitt garage är 16-17*C.

Jag drog sönder tre på rad, den första kanske jag var slarvig med, men absolut inte nr två och tre!

Men det här börjar ju bli en smått löjlig tråd om vi skall jmf garage temperaturer, vridmoment vid montage, inoljning av skruv & plasten fuktighetskvot och gud vet vad!

Detaljerna höll inte för ett normalt montage, mer än så är det inte!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar