Amerikansk kvalite´? japp!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Amerikansk kvalite´? japp!!

Inlägg av Smuggler »

Måste bara få skriva av mig frustrationen...
Håller på att montera bakvagnen på 69:an. Köpte ett street och slalom kit inklusive den förbättrade upphängningsplåten för strut rodsen.
Nu visar det sig att upphängningsplåten som sitter i bakaxeln och håller strut rodsen har bulthål som är 1.5mm för stora vilket innebär att plåten kommer att halka runt på bakaxeln så fort det blir lite sidobelastning. Vad detta innebär för bakvagnsgeometrin är ju uppenbart :evil: :evil:
Är så vansinnigt trött på korkade jänkare som tror de konstruerat nått bra men har precis totalt noll koll på det mesta...
Måste nu svarva små bussningar och montera i bulthålen i plåten så den positioneras korrekt.

Ni som har denna typ av plåt med nedflyttade fästhål för strutrodsen, kolla upp om den fortfarande sitter fast. Några bredställ lär enkelt knuffa plåten ur sitt läge.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Amerikansk kvalite´? japp!!

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Eftermarknadsföretag! Finns det något som är seriöst?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Halloy Smuggler. :)

Upptäckte samma fenomen då jag monterade min balk och vart lika paff som du.

Läste och läste för att se om tanken var att man skulle gå upp i dimension på bultarna med borrande och gängande i diffklumpen som resultat men beslutade mig för att inte prova detta..

Jag löste det genom att montera tunna "hylsor" som passade i hålen på balken och tog upp utrymmet mellan detta och bultarna.

Det som slår mig är det otroliga att man kallar något för en "förbättring" och "racing" samtidigt som det tillåts en möjlighet för såväl både sidogående som längsgående rörelse..

Det hadde varit trevligt att se en annan typ av stöd på denna balk, som tex stift..
Då borde man kunna eliminera möjligheten för rörelsen helt.
)Tänk styrstift för tex koppling och vevaxel).

Jag kommer att åka med mina hylsor tills vidare och då diffen tas ner för genomgång i framtiden blir det nog till att kika på en bättre lösning. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Vad skönt att man inte är ensam om detta! Jag tänker lösa det på samma sätt som du Ricky, med hylsor så länge.
Av ren nyfikenhet plockade jag fram det gamla fästet för att se om det också var glappt. Men se på sjutton, det var i princip stumt!! Dessutom är det gamla fästet gjort i grövre plåt och betydligt mer omsorgsfullt bearbetat.

En annan detalj på detta fäste är att hålen för rod bussningarna är avsedda för 1/2" bult och även här är det jänktolerans på hålen, gööör glappt.
Slutade med att jag svetsat grövre plåtar på fästet och borrade samt brotschade upp hålen til 5/8" dimension (15.875mm) och sen har jag tillverkat passbultar med tight spel mot hålen. Har också bytt ut polybussningarna mot Aurora krommolly kulleder både vid hjulet och fästet. Nu är det stumt :mrgreen:

Det är tydligen ett normalläge att allt man tillverkar där borta är "nästan färdigt" och det "passade nästan"...

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

moonray
Rookie
Rookie

Inlägg av moonray »

Hej. Made in China=china quality! Vinstdrivande USA bolag som ger fullständigt F :twisted: N i kunderna.
Jag har köpt från Ecklers en fin "stinger"motorhuv made in USA,hel ok.
Har också köpt diff.kåpa, halvaxlar med fel inbördes mått, stötdämpare med saknade bussningar, och dörrlister som inte kom alls,men fick betala för dom ändå.
Dom svarade inte på email heller.

Corvette Central sätter ut om det är made in USA, och då verkar det vara ok, om man kan lita på det.

Amerikanarna är inte nådiga i sin kritik mot allt skräp som importeras, och det är inte rätt mot kineserna heller, men det är bolagen som styr.

Sedan monteras det och säljs t.ex."rebuildt differentials av bl.a. Duntovs motors, Eck,CC, m.fl. En av dom som Duntov byggde ingick total haveri.
:P Duntovs Motors HQ Diff :P Rebuild by Clowns :P
Bild

Man kan köpa en färdig diff. för ca 1000 USD, men riskerar att få kronhjulsflex
på köpet, dessutom vet man inget om kvaliteten på delarna. På Digital Corvette har jag läst om, och sett foto på nya knutkors som spruckit rätt av.

Jag har genom Digital C. hittat både mekaniker och HQ parts, "made by 100%
Patriotic citizens"
Visst kostar det, men värdet på slutprodukten är helt annorlunda.

Jag får själv punga ut med 3500 USD+tull moms för min diff. Hellre det än att bli ståendes vid vägkanten och vänta på bärgare, och sen börja om igen.
(Nu har jag 500hp+ och valde en förstärkt 10 bults diff.)

Riktiga delar har jag köpt hos Toms axle parts (superpatriot), och Mark Williams, mekaniker som Gary Ramadei och Mike Dyer tillhör eliten när det gäller hjulupphäng, bakvagn m.m. deras diffar rullar som rolexklockor.

Amerikans kvalité japp ! Den finns där ännu, bakom dom stora katalogbolagen. :D

Kolla mitt inlägg om Diffkåpa och kardanaxlar på min länk "Bakaxel skeppsklocka" nedan.
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Hej,

Visst, mycket av det som säljs via de stora firmorna är Kinajunk...
Har pysslat med jänkare i många år och erfarenheten jag har är att jänkarna själva är kanske något bättre än kineserna men deras egen kvalitet är knappast något att hänga i julgranen, rent generellt. Titta på Steeroidssystemen som vad jag vet är made in US. Vissa bitar är riktigt dåliga där.
Min bakaxel lämnade jag till Stigs axle and parts som gör erkänt bra jobb och bara använder kvalitetsdelar typ Timkenlager och delar från Tom´s osv. Knutkors vägrar jag använda andra sorter än Spicer. Mycket kinaelände där.
Jag känner väl till Gary Ramadei på DC och Vettemod och han levererar ju extremt fina produkter! Bara att gratulera om du har en axel från honom.

Du har en mycket fin bil! Smakfullt ombyggd med en frän motor!!

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Smuggler skrev:Måste bara få skriva av mig frustrationen...
Håller på att montera bakvagnen på 69:an. Köpte ett street och slalom kit inklusive den förbättrade upphängningsplåten för strut rodsen.
Nu visar det sig att upphängningsplåten som sitter i bakaxeln och håller strut rodsen har bulthål som är 1.5mm för stora vilket innebär att plåten kommer att halka runt på bakaxeln så fort det blir lite sidobelastning. Vad detta innebär för bakvagnsgeometrin är ju uppenbart :evil: :evil:
Är så vansinnigt trött på korkade jänkare som tror de konstruerat nått bra men har precis totalt noll koll på det mesta...
Måste nu svarva små bussningar och montera i bulthålen i plåten så den positioneras korrekt.

Ni som har denna typ av plåt med nedflyttade fästhål för strutrodsen, kolla upp om den fortfarande sitter fast. Några bredställ lär enkelt knuffa plåten ur sitt läge.
Tjenare
Vart hittade du den "förbättrade" plåten??

Stefan
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Hej Stefan,
Den finns hos flera av Corvette firmorna. Här är VBP:s fäste. Ingår i många "kit" som säljs.
Flyttar ned strut rodsen så de blir parallella med drivaxlarna.
Länk nedan till VBP:s fäste, hoppas den funkar. Har modifierat mitt fäste så det fungerar...

http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvettes/C ... /cams.html
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Skriv svar