vakuumanslutning Quadrajet

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

vakuumanslutning Quadrajet

Inlägg av peter.holm »

Har en anslutning på min Quadrajet som är opluggad, sitter bara en kort slangstump på den och det pyser friskt när motorn är igång.

Ska det vara såhär eller ska den pluggas? Dessutom saknas väl något som styr choken?

Bild

Bild

Bild

Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: vakuumanslutning Quadrajet

Inlägg av PG-son »

Hej!
Den slangen ger dig portat vacum, att användas till vacumklockan på fördelaren.
På "min" (som jag hade innan byte till Holley) är den porten plugggad.
Det finns ett till uttag för portat vacum på framsidan av förgasaren, där satt min slang till vacumklockan.

Ser i din andra tråd att du kopplat vacumklockan till insuget, prova att byta till ditt portade uttag på förgasaren, (slangen som det suger i idag) så får vi se vad resultatet blir.

Joo då, det fattas grejer för att få choken att fungera. Det skall sitta en bimetallfjäder i ett litet hus i insugsröret. Bimetallfjädern aktiverar en liten stång som öppnar chokespjället, när motorn blir varm. Frågan är om ditt chokespjäll på något sätt är ställt i öppet läge, annars kommer det alltid att vara stängt. :) =Du kör med choke hela tiden. Se till så att chokespjället är låst(på lämpligt sätt) i öppet läge, så kan du strunta i den detaljen. Det behövs ingen choke på sommaren.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: vakuumanslutning Quadrajet

Inlägg av peter.holm »

Nu har jag dragit om slangen och för säkerhets skull plockade jag bort choke-spjället.
Förut var det som att köra ner ett spett i marken när sekundärspjällen skulle gå i, trodde det var soppabrist men det måste ha varit chokespjället som ramlade ner.

Nu går det fortare än hälsosamt :D
Rent drag i hela registret men automaten växlar själv (märkte jag lite chockartat) vid ca 5500 rpm trots att jag har ettan i, och då börjar det gå fort.

Misstänker att ett shiftkit till automaten råder bot på detta så att den ligger kvar på växlarna?

Har ställt in luftskruvarna med vakuummätare men tycker den luktar fränt och det ryker lite grått vid gaspådrag.

Peter
Skriv svar