Skriver och frågar i detta forum eftersom jag anser att frågan som jag ställer inte är relaterad till just C3.
Har nu ägt min C3 i ca 10 månader men är lite fundersam över temp givaren i bilen. Tidigare ägare har monterat in tempgivare i termostathuset, vilket också var inkopplat när jag fick hem bilen. Tempen visade dock alltid väldigt lågt vilket jag började fundera över eftersom jag inte ville att den skulle gå kall för jämnan. Hittade då att det sitter ytterligare en tempg. på topplock vänster (förarsida) sida, kopplar in på den och nu visar temp för högt istället, snubblande nära rödmarkering så fort man vill stå på. Jag märker dock inte att motorummet eller motorn skulle vara extremt varmt, kan ta på ventilkåporna exempelvis utan att det känns överdrivet varmt. Inte heller några kokningstendenser eller "bubbel" i kylaren när motorn stängs av.
Jag förmodar att den givaren som sitter i topp är där den ska vara.....men det ser ut som det är en gammal rackare som suttit monterad i gamla motorn med gjutjärns toppar, för att sedan blivit överflyttad till den numera nya ZZ4 motorn med alutoppar.
Min fråga är nu.......ska det sitta någon annan givare på alutoppar, för det borde väl vara temperatur skillnad på gjutjärn och alutoppar?
Temp givare
Temp givare
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Temp givare
Det är ju inte säkert givarna är toppfräscha ,inte heller att dom är matchade med värme mätaren.Är det originalmätaren som används?.Om du byter plats på givarna vad händer då?. tempen på topparna blir ju densamma,eventuelt att aluminiumet reagerar lite snabbare,och kyler av fortare. du säger att tempmätaren sitter i termostathuset,sitter den ovanför termostaten?,då reagerar den ju lite senare än under.Om man känner på kylaren när motorn är igång så brukar den vara hiskeligt varm upptill men i underkant är den nästan kall.Har du automat så reagerar ju den också om du kör hårt så att tempen stiger ,men eljest brukar väl ökad fartvind kompensera en hel del. Tändinställning påverkar också tempen,så det finns en del olika parametrar att ta hänsyn till.Termostaten är ju också en viktig del som bör kollas upp.
Re: Temp givare
Visst är det original tempmätaren som sitter i. Men det verkar inte som om den kyler dåligt eftersom jag inte märker att den blir överhettad på något sätt. Däremot visar mätaren fullständigt olika beroende på var jag kopplar in den, ovanpå termostat huset eller på toppen. I ena fallet (termostathuset) står mätaren på nästintill iskall, sladden monterad till toppen så står den skyhögt, på gränsen till rött.
Men jag ska prova att byta plats på givarna så får vi se om något händer.
Men jag ska prova att byta plats på givarna så får vi se om något händer.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
temp grubbel
troligtvis är det väl bara givarproblem,men du skulle ju kunna kolla tempen med en löstermometer(brukar man ha på bilverkstäder)så vet du var den verkliga tempen ligger i förhållande till givarna.
Om du har glykol så går ju tempen upp rätt högt när kylsystemet är tryckutsatt,men man brukar säga att så länge vattnet cirkulerar är det ingen fara,och när cirkulationen blir störd och motorn börjar koka är det värmen som försvinner först,så att när motorn börjar gå lite varm i stadstrafik slå på full värme( Skönt med värme eller?),det där att motorn går varm när du plågar den kan ju också bero på att den inte andas som den ska,trångt avgassystem kanske?,men det är nog normalt,för det finns mycket värme som ska avledas från en V8 motor.
Om du har glykol så går ju tempen upp rätt högt när kylsystemet är tryckutsatt,men man brukar säga att så länge vattnet cirkulerar är det ingen fara,och när cirkulationen blir störd och motorn börjar koka är det värmen som försvinner först,så att när motorn börjar gå lite varm i stadstrafik slå på full värme( Skönt med värme eller?),det där att motorn går varm när du plågar den kan ju också bero på att den inte andas som den ska,trångt avgassystem kanske?,men det är nog normalt,för det finns mycket värme som ska avledas från en V8 motor.
Hmm det är möjligtvis inte så att du har headers? I så fall kan strålningen från dom värma givaren som sitter nära dom i toppen. Då mäter du inte vattentemperaturen längre utan vattentempen plus det som headersena ger. Dessa givare har ju mycket massa som sitter utanför gängorna dom är inskruvade i och som lätt tar upp värme.
Bara en tanke..
/Terner
Bara en tanke..
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Thank you Terner!!!
Visst har jag headers på........där sa du nog något som jag själv inte skulle komma på.....
Det är nog anledningen till att det sitter en givare på termostathuset.
Nu återstår bara hur jag löser det med givaren i toppen....vill inte ha den extremt fula termostathuset längre....

Det är nog anledningen till att det sitter en givare på termostathuset.
Nu återstår bara hur jag löser det med givaren i toppen....vill inte ha den extremt fula termostathuset längre....
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Har du inte något uttag för tempgivare i insuget?
De flesta insug har 2 passande uttag i framför förgasaren. Det ena går väl till värmen/bypass om jag inte minns fel och det andra kan man då ha tíll tempgivare.
/Terner
De flesta insug har 2 passande uttag i framför förgasaren. Det ena går väl till värmen/bypass om jag inte minns fel och det andra kan man då ha tíll tempgivare.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
